vegge Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Av både stabilitets- og overklokkingsgrunner vurderer jeg sterkt å kjøpe et nytt hovedkort. Krav: - det må være stabilt! - det må være overklokkingsvennlig! (er det lurt med dividere og sånt?) - ikke så dyrt, for jeg bytter kanskje ut hele maskinen snart - må være kompatibel med pc-en under - skader ikke at hovedkortet ser tøft ut (har plexi), men stabilitet og overklokkingsegenskaper er viktigst! Min pc: Amd T-Bird 1.4GHz 266FSB 2 x 256MB Apacer DDR (PC2100) MSI Geforce 2MX400 Creative SB 128 PCI Vibra WD 120GB + snart IBM 60GB 120GXP Chieftec DX01SLD m/340W enermax Alpha Pal 8045 m/ 80mm Papst Hadde satt stor pris på om dere kom med noen tips til hovedkort. Eventuelt linker til tester osv. Er det noen vits for meg å kjøpe hovedkort med KT333 chipset? Lenke til kommentar
~Dj.Diablo~ Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Abit Kt7a det beste kortet for dine krav + det er det rimeligste kortet du får med tanke på at du kjører med T-Bird. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 3. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2002 Er det ikke dette Epox-kortet Byggeren og Jason har testet på slapps.com? Gjorde det jo ganske bra! Kanskje like greit å kjøpe hovedkort med KT333 chipset - prisen er jo nesten den samme... (1168kr på databutikken) Får studere litt tester rundt omkring da. Jeg har ikke tenkt å ha raid. Er Epox kortet uten og med raid identiske foruten om raid-funksjonen? ~Dj.Diablo~, Abit Kt7a kortet er riktignok billig, men støtter vel ikke DDR-ram og mangler det meste. Få oppgraderingsmuligheter... [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-03 20:22 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Håvard; Epoxkortet er et bra valg, men et annet kort som sikkert passer deg bra er Abit KX7-333. Dette er på tilbud på komplett denne uken, og kan bli ditt fra kun kr.950,-. Abitkortet er stort sett ribbet for alt mulig, men du har alt du trenger så det betyr ikke noe. Den største fordelen som Epox kortet har sammenlignet med Abit, er de "vanvittige" spennings valgene du har på CPU og minne. Jeg er sannelig ikke sikker på hvilket kort jeg ville valgt selv av disse 2, men epoxkortet har endel finesser som du ikke finner på Abitkortet. Et lite tips uansett, dersom du hanler epox kortet i utlandet(les: databutikken), må du være oppmerksom på at en eventuel retur er fryktelig tungvint sammenlignet med å handle i en norsk butikk. Jeg ser at Multikom også har Epoxkortet, men det er ikke i hyllene før 17.07. Dersom du velger Epox kortet, ville jeg valgt utgaven med raidkontroller. Epoxkortet uten raidkontroller mangler også "diagnosepanelet" som du ser avbildet på siden vår. Dette er en smule fancy når du har plexiglass i kabinettet. Raidkontrolleren kan skrues av i bios så den vil ikke plage deg i oppstarten. Den kan forresten være kjek å ha i "reserve", spesielt når du ser hvor billig hardisker er om dagen :smile: Hmmmmm, faktisk så spørs det om ikke jeg nettopp overtalte meg selv til å anbefale deg å kjøpe Epox kortet. Husk bare å handle det i Norge dersom det skulle være problemer med kortet eller handelen. Du bør uansett fjerne den passive kjøleribben på dette kortet og erstatte den med en liten aktiv vifte istedet, jeg regner med det går som en lek etter alle moddene du nå har gjennomført.{b]OBS![/b] Sørg for at du får Versjon 1.1 eller nyere av dette kortet, flere av feilene vi påpekte i testen vår skal være utbedret. Redigert: Selvfølgelig skal det være Håvard eller Havegg, det bare en slurvefeil at jeg skrev hovard. _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-07-03 21:46 ] Lenke til kommentar
eught Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Et ASUS kort. De er meget gode til klokking har jeg hørt (Har god erfaring selv også, men det er med P4). I tillegg er det noen av kortene deres som har COP (CPU Overheating Protection) - en hardware monitor (sitter på hovedkortet, ikke software) som slår av systemet hvis CPU blir for varm, da slipper du å svi den. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 3. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2002 For det første heter jeg ikke hovard, men havegg, howard eller håvard! For det andre; takk for flere bra innlegg. Jeg skal lese litt tester (tomshardware.com, hardware-test.dk&anandtech.com) og tenke litt i kveld. Hvordan kan jeg i tilfelle kjøp sørge for å få Versjon 1.1 av Epoxkortet? Det står jo ingenting om det på multicom... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Jeg ville sendt en mail for å forsikre meg om hvilken versjon de har. Jeg vil tippe at de fleste hovedkortene som selges i dag er versjon 1.1 eller nyere. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Etter min mening er Abit KX7-333 og EPoX 8K3A+ ganske like. Den store forskjellen ligger som sagt i de ekstreme spenningsvalgene på cpu og minne. Spørsmålet er om jeg trenger dette. Når jeg fyrer opp 1.850V på mitt nåværende hovedkort så blir temperaturen ganske høy. Tør ikke tenke på hva som ville skjedd ved 2.20V! Men så er det kanskje et poeng at jeg har en Amd T-bird 1.4GHz... Faktisk klarte AnandTech å oppnå FSB på 215 på Abitkortet. Slapps.com klarte 214 på EPoXkortet etter en chipsetmodifisering... Det tar litt tid før EPoXkortet kommer i norske nettbutikker, mens det finnes på databutikken. Jeg mener selv at databutikken burde fått en sjanse, men... Har aldri handlet der før til tross for at de er billigst! Hvor stor sjanse er det egentlig for at jeg må returnere et hovedkort? Ellers er det også et poeng at dette muligens blir en midlertidig løsning. Har litt lyst på en skikkelig oppgradering og da forsvinner gjerne hele innmaten i maskinen inkludert hovedkortet. Derfor hadde det jo vært ypperlig å bare betalt 950 kr nå. Kan jo sikkert selge det til samme prisen om et par måneder... Abitkortet har jo ikke raid da - noe som drar prisen lengre ned... Bare noen tanker, jeg har som sagt ikke helt bestemt meg og dere må gjerne prøve å hjelpe meg. Holder også på å eksperimentere med noen biosinnstillinger på MSIhovedkortet, men spørs om jeg får det stabilt. Vet noen hvordan dividerne på Abitkortet er? I forhold til EPoX mener jeg. Har det mye å si for stabilitet/overklokking? Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 MSI sine kort er kjent for at de er bra til overklokking og siden du har MSI skjermkort passer det meget bra. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 EPoX kortet er meget bra til overklokking, torturerer fortiden prosessoren min på 2,14V. Jeg må bare se å få rasse i gir og få bytta ut det crappy RAMet jeg har nå, så jeg kan få litt heftig FSB-overklokking. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2002 Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å ta valg, men etter hvert føler jeg mer og mer for EPoXkortet. Det ser ut til at det kommer til Multicom den 22. Juli, mens de på Databutikken har 4stk inne nå... ----------------------------------------------------- Multicom: Hei! Jeg vet ikke hvilken vi får. Hvis du venter med å bestille til vi har på lager, så kan vi sjekke opp hvilken revisjon det er. Tror kortet skal komme til oss innen et par ukers tid. Ha en fortsatt fin dag! Mvh Hilde Hansen ----------------------------------------------------- Databutikken: Hej! Det varierar från sändning till sändning vilken version av kortet vi får hem. Det kan till och med finnas olika i lager så det är omöjligt att säga vilken version du får. Med vänlig hälsning Sandra Kundtjänst Lenke til kommentar
vegge Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 "Vi takker for at Du velger DatorButiken.com som leverandør!" Jeg liker å kjøpe komponenter som er litt bedre/dyrere enn jeg burde ha kjøpt - derfor ble det EPoX EP-8K3A+! Multicoms dato for å få EPoXkortet inn på lager stiger en dag hver dag, så jeg gadd ikke vente. Må jo ha det litt gøy i sommer! Ergo får databutikken en sjanse av meg. Sist gang databutikken fikk inn disse kortene var alle Versjon 1.2, men de kunne ikke garantere at neste ladning var det. Skulle jeg få Verjon 1.0 så bare returnerer jeg innen 14 dager... Vel, takk for gode tips. Får håpe jeg blir fornøyd med dette kortet og at det ikke er strømforsyninga eller andre komponenter som herper maskinen min... Kanskje dukker det opp et par spørsmål her når jeg mottar kortet, men foreløpig; takk for meg! :smile: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Mottok i dag EPoX-kortet og det er Revisjon 1.2. Blir artig å teste ut. Mine spørsmål om kortet har jeg laget en egen tråd om..; EPoX 8K3A+ (litt hjelp?) Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Jeg vil tro ASUS A7V333 vil være et kort som passer dine behov. Jeg tenker da på det uten RAID og Firewire(dette er selvfølgelig også bra hvis man har bruk for disse funksjonene, men du påpekte at det ikke måtte være så dyrt). Det støtter prosessorer opp til xp2200(og sikkert høyere når det kommer), det støtter 333DDR og det har USB 2.0. ASUS COP og Q-Fan er også et pulss Den eneste linken jeg kan gi deg nå er denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl men jeg er sikker på at jeg har sett det til bare litt over 1000kr på en annen norsk webshop. Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til med ditt valg. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2002 Hei, EPoX-kortet ligger på gulvet på rommet mitt.. Skal sette sammen maskinen i kveld. Ny skjerm og harddisk på garanti. Hovedkortet er kjøpt! Takk for tips, selv om det kom litt sent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå