Gå til innhold

jaha? død filtabbel, hva nå?

Prelude

Anbefalte innlegg

Jeg har en server box som jeg kjører Win2K+SP2 og patcher.

Spesifikasjonene er som følger.

Asus A7V med nyeste bios, Tbird 850@900, 390mb ram, 10/100 nic, lyd og grafikk.

I kassen har jeg en 300watts strømforsyning til å levere strøm til hovedkortet, alle vifter og IBM disken. I tilleg til den så har jeg en 250watts forsyning som forsyner samsung diskene, plus en 36X cd-rom med strøm.

Jeg har en IBM gxp75 45gb disk, partitionert 4gb til os og resten til div søppel, ting og tang.

Fire stykk Samsung 60GB disker koblet til ATA100 kontrolleren på kortet. alle kabler er nye og minimalt brettet.

I windows så kjører jeg spanned disks på samsungene, dvs alle diskene er slått sammen til en virtuel 'disk' på 240gb.

I dag da jeg skulle flytte enorme mengder data (ca 90 gb) fra hd'ene i den maskinen over til en hd (WD100) til en kompis så skjedde dette.

Jeg hekta opp hd'n til maskinen, som master på ide3, på egen ATA66/100 kabel og hentet strøm fra 300watts forsyningen.

Startet opp maskinen, hd'n var formatert ntfs så det var ingen prob.

Jeg startet kopieringen fra samsungene og etter ca 3 eller fire minutt så blekka maskinen totalt ut. svart skjerm og så bootet maskinen på ny.

Win sjekket samsungene for feil, reparerte et par og gikk videre.

Lurte forferdelig på hva som kan ha skjedt akkurat der og da, men fortsatte på kopieringen uansett.

Det nesten samme hendte eng gang til, ca 4 minutt ute i kopieringen, eneste forskjellen var at maskinen bare låste seg. ingenting funka.

ctrl-alt-del var det bare å glemme, ga maskinen 10 minutt i håp om at det ville løse seg men nei..

restartet maskinen manuelt og da..

Død filtabbel på samsungene..

den virtuelle 'disken' var lista men som ukjent filsystem, Disk managment lista alle hd'ene som tilstede og 'feilfrie'

Samsungene var også lista som korrekt spanned...

nå, ettter seks timer har jeg søkt meg gjennom to disker, de to siste (ide7-8) med programmet Getdataback NTFS, og fått verifisert at de var tomme.

Dei har jeg nå formatert og planlegger å bruke dem som dumpingsone for de resterende to som er så og si fulle (hadde nettop kjørt defrag..)

Mine store spørsmål er som følger.

Hvorfor skjedde dette her, maskinen har ikke hatt nede tid på over to veker og var etter forholdene stabilt som et fjell.

Det kan ikke ha vert feil på strømnettet, det hadde jeg mest sannsynlig ha lagt merke til.

Hvorfor taklet ikke 2K å kopiere over ca 90 gb med data fra en hd til en annen?

Hva har kunnet vore gjort for å unngå dette?

Hva slags program, metode har jeg ha kunnet brukt for å bygge opp igjen filtabellene, uten å slitt med ekstra arbeidet med å søke gjennon hd'ene med program som Getdataback NTFS og kopiere fra en hd til en annen?

Noen tanker, ide'er?

Mhv

Geir Inge Aurvåg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

den patchen funket utmerket!

kopierte 2gb fra en disk til en annen uten problem, mens jeg spillte musikk.

Prøvde den memory interleaving saken på den siden og, litt marginal økning i minnebandbredden. Testet med Sisoft sandra på en rein boot.

før

ALU/RAM: 475mb sec

FPU/RAM: 568mb sec

etter

ALU/RAM: 481mb sec

FPU/RAM: 590mb sec

alt hjelper på :smile:

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...