Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G - Korleis ha kontroll?

Anbefalte innlegg

Eg har ovanfornemnte ruter, og har eit lite spørsmål.

Eg kjenner ein kar som hadde ein SMC-ruter. Der hadde han oversiktleg kontroll over kva kvar enkelt brukar lasta ned til ei kvar tid. På den måten kunne han "kasta ut" brukarar som opptok unødvendig bandbreidde.

Korleis kan eg gjera det på denne ruteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pre7a er den siste versjonen? korleis må eg gå fram for at brukarane av ruteren ikkje skal merka noko? eg har lagt inn mac-filter og sånne wep-greier. må dette leggjast inn på nytt etter at eg har oppdatert firmware, eller blir alle innstillingar slik dei var?

Lenke til kommentar
Går fint an og få tak i Sveasoft uten og betale. Sveasoft bryter GPL lisensen ved og ikke publisere sine firmwares gratis. Ta et kjapt søk på Google, så finner du nok flere lenker som er aktuelle. Ellers kan du gå rett til The Individual's Slashdot Journal for mer informasjon.

Si meg, tror du på det sprøytet denne TheIndividual-fyren presenterer? :dribble:

Sveasoft distribuerer endelig versjon av sin firmware inkl. source gratis, og bryter dermed IKKE GPL-lisensen.

Den latterlig lave summen ($20) vi betaler pr. år er for å få support og tilgang til prereleaser av firmwaren som gjør WRT54G til kanskje den trådløse ruteren i verden som gir mest "bang for the bucks".

Jeg anbefaler alle til å boikotte kriminelle elementer som TheIndividual og donere lusne 20 dollar for å støtte det vanvittig bra arbeidet til James Ewing og de andre på Sveasoft.

Det er ikke verdt å undergrave et slikt initiativ for å spare 2 halvlitere. :no:

Lenke til kommentar
Si meg, tror du på det sprøytet denne TheIndividual-fyren presenterer? :dribble:

Sveasoft distribuerer endelig versjon av sin firmware inkl. source gratis, og bryter dermed IKKE GPL-lisensen.

Den latterlig lave summen ($20) vi betaler pr. år er for å få support og tilgang til prereleaser av firmwaren som gjør WRT54G til kanskje den trådløse ruteren i verden som gir mest "bang for the bucks".

Jeg anbefaler alle til å boikotte  kriminelle elementer som TheIndividual og donere lusne 20 dollar for å støtte det vanvittig bra arbeidet til James Ewing og de andre på Sveasoft.

Det er ikke verdt å undergrave et slikt initiativ for å spare 2 halvlitere.  :no:

Si meg, vet du noe om GPL lisensen i det heletatt? Linksys ga ut originale firmwaren til WRT54G basert på GPL lisensen.

Anbefaler deg og lese litt her før du begynner og uttale deg om ting du tydeligvis ikke vet noe om.

Les alle punktene nøye. Linksys ga ut kildekoden til WRT54G under GPL lisensen. Måten Sveasoft distribuerer og selger sin modifikasjon av den originale kildekoden bryter med GPL lisensen, dermed bryter Sveasoft lisensen som Linksys ga ut sin firmware under. Sveasoft har på ingen måte rett og drive på slik de gjør, enkelt og greit. Men nok OT.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Si meg, vet du noe om GPL lisensen i det heletatt? Linksys ga ut originale firmwaren til WRT54G basert på GPL lisensen.

Anbefaler deg og lese litt her før du begynner og uttale deg om ting du tydeligvis ikke vet noe om.

Og si meg, vet du noe om måten Sveasoft jobber på? Sett deg inn i det først før du begynner å hyle om rettigheter.

Les alle punktene nøye. Linksys ga ut kildekoden til WRT54G under GPL lisensen. Måten Sveasoft distribuerer og selger

Selger?

Her beviser du at du ikke aner hva du snakker om. Sveasoft selger ikke firmware til Linksys-bokser.

sin modifikasjon av den originale kildekoden bryter med GPL lisensen, dermed bryter Sveasoft lisensen som Linksys ga ut sin firmware under. Sveasoft har på ingen måte rett og drive på slik de gjør, enkelt og greit. Men nok OT.

Sveasoft baserer som du sier sin firmware på Linksys-firmwaren som er distribuert under GPL-lisensen, og de distribuerer også sine endelige versjoner av Sveasoft-firmwaren gratis under GPL-lisensen.

Den siste final versjonen er Satori 4.0, den er gratis tilgjengelig for alle inkl. source. Det samme vil skje med Alchemy og senere Talisman.

Altså: Sveasoft overholder bestemmelsene i GPL-lisensen ved å tilby binaries og source gratis. :yes:

For å skjønne problemstillingen (eller rettere sagt mangelen på problem) må du se på hvordan Sveasoft er organisert.

Sveasoft er et prosjekt bestående av et development-team som videreutvikler Linksys-firmwaren. De jobber gratis på fritida med å kode, teste og drive support på forumet til medlememr og ikke-medlemmer.

Hvem som helst som ønsker det kan bli medlem ved å donere $20 til prosjektet, avgiften går til løpende utgifter til administrasjon og web-hosting m.m.

Underveis i denne prosessen lages det pre-releaser som utstedes til de betalende medlemmene for test. På denne måten blir hver pre-release endevendt og testet på alle mulige måter av tusenvis av brukere, som alle bruker sin Linksys-boks på sin spesielle måte.

Ved denne testingen rapporterer medlemmene bugs på forumet, og kommer også med forslag/ønsker til nye features.

Selvfølgelig kunne testingen vært overlatt til et dusin utviklere, men de ville ikke vært i nærheten av å få testet så mange kombinasjoner av oppsett som medlemmene klarer. Dessuten vet alle som driver med software-utvikling hvor lett det er å avdekke bugs i egen kode....

Nettopp derfor er vi medlemmene med på testingen, og alle medlemmer er fullstendig klar over at pre-releaser består av ekperimentell kode som installeres og kjøres 100% på eget ansvar, Sveasoft har intet ansvar for feil/skader som følge av bugs i pre-releaser.

Å distribuere pre-releaser fritt til hvem som helst har ikke noe for seg. Det fører bare til at folk der ute banner og steiker over bugs og døde rutere. De skjønner ikke at dette er foreløpige og delvis bug-befengte versjoner som må brukes på eget ansvar.

Dealen er egentlig veldig god, vi betaler lusne 125 kroner i året for å få tilgang til de siste nyhetene, motytelsen er at vi bistår Sveasoft-prosjektet med testing. :D

Nettopp på grunn av dette blir det helt feil å si at denne begrensede distribusjonen av pre-releaser strider mot GPL-lisensen.

Et prosjekt må da ha lov til å utveksle kode medlemmene imellom uten at denne skal legges ut til The Public Domain?

Tenk deg at du og en kamerat samarbeider om et prosjekt basert på GPL-lisensiert kode som i endelig versjon skal distribueres fritt via GPL-lisensen.

Syns du da at jeg kan kreve å få levert ut gratis enhver testversjon dere har stablet på beina og utveksler underveis i prosessen? :hmm:

Regner med dette ga deg noen nye inputs, slik at du ikke kun henger deg på den ensidige hamringen til folk som TheIndividual.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...