Gå til innhold

Hva er yum?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yellow dog Updater, Modified

Yum is an automatic updater and package installer/remover for rpm systems. It automatically computes dependencies and figures out what things should occur to install packages. It makes it easier to maintain groups of machines without having to manually update each one using rpm.

Features include:

* Multiple Repositories

* Simple config file

* Correct dependency calculation

* Fast operation

* rpm-consistent behavior

* comps.xml group support, including multiple repository groups

* Simple interface

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, du må ikke ta alt på nytt igjen. Prøv å trykke kontrol-C, så skal den prøve et nytt mirror. Om det ikke hjelper, trykk det MANGE ganger raskt :)

Forøvrig, om yum skulle dø, så ligger de pakkene som allerede er lastet ned på disken og venter. Så du behøver ikke laste ned på nytt :)

FC4 kommer til å få en grafisk frontend til yum - pup. Denne kommer antagelig til å erstatte up2date :yes: :biggrin:. Logoen er en liten søt gul hund som henter pakker :D

Lenke til kommentar

Ja.

Se i /var/cache/yum

Du kan enten kopiere filene tilbake hit etter en reinstallasjon (gjør man det så ofte da?), eller kjøre "rpm -Fvh *" i mappa med alle rpm'ene.

Tro meg, jeg lærte det etter å ha sittet på ISDN ! (laste ned oppdat. på skolen, slepe laptop med hjem, kopiere, oppdatere hjemme)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

At den installerer alle pakkene automatisk etter installasjon? Vel, ja, den har jo allerede installert dem...

Du skriver:

yum install foo

yum går på nett, finner ut at foo trenger bar, legger til det i lista si.

yum spør deg (om du ikke legger til -y flagget da) "greit om jeg laster ned og installerer foo og bar?"

Du svarer ja

yum laster ned foo og bar til /var/cache/yum

yum installerer foo og bar med rpm -Uvh (ikke helt - den gjør det med et kall til rpmlib...) , eller ivh om det er en kernel.

du kan bruke foo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...