Gå til innhold

Bør man velge Hjemme-PC


Anbefalte innlegg

Jeg kan også tenke meg å hive meg på denne tråden. Jeg sitter i et konsern Hjemme-PC utvalg og har gjennomført 4 utrullinger av Hjemme-PC til ca. 2000 ansatte altså 2000 maskiner og har også vært i forhandlinger om priser på utstyret.

Det vi må skille er arbeidsgivers regnskap kontra arbeidstakers. En arbeidsgiver kan velge om han vil finasiere maskinene selv eller låne penger i banken for å finansier eller bruke et leasingbyrå som feks Nicator. Vi i vårt konsern valgte å finansiere maskinene selv. Dvs at rentekostnadene på finansieringen er konsernets bidrag til ordningen og ikke lagt til i prisen til de ansatte.

Når det gjelder diskusjonen om mva avgiften kan refunderes eller ikke må spørsmålet om tjenestlig bruk besvares. Vi har valgt å si at vår ordning er privat bruk og dermed ikke berettiget refusjon av mva. Hvis du definerer at maskinen også er i tjenestlig bruk såsom hjemmekontor kan du få refundert mva avgiften og dermed tilby maskinen til pris uten mva.

Årsaken til at vi ikke valgte det var at konsernets IT resurser ikke skulle jobbe med Hjemme-PC til ansatte. Derfor valgte vi et klart skille mellom Hjemme-PC og Hjemmekontor maskiner. De som var berettiget til Hjemmkontor fikk en maskin av konsernet (IT avdelingen) og hadde service og support derfra. Og vi kjøpte en service support avtale for Hjemme-PC maskinene fra maskinens leverandør.

Når det gjelder pris på maskinene sjekke iallefall vi hva som var markedspris og når vi forhandlet pris i ordningen og kjøpte så mange maskiner fikk vi gunstige priser.

Men trådstarter må sammenligne epler mot epler.

Som regel i hjemme-PC avtaler så inneholder pakken

Maskin, tastatur, mus, skjerm, 5-1 høytalerpakke, 3 års avtale om service - garanti og telefonsupport, skriver, scanner, Office pakke, og Internet mulighet gjennom oppringt eller bredbånd, og en opplæringspakke. Det er også i det siste ofte med digitalt kamera og videokamera. Det er summen av alt dette som ofte kan gjøre at pakken kommer opp i 25 til 30k. Kanskje selve maskinen koster bare 7 -8k.

(digitalt kamera og videokamera fordyrer veldig)

Men ser du kun på maskinen så fikk iallefal vi kjempegode priser.

Når det gjelder arbeidstakers regnskap, kan vi si følgende

Månedlig sum trekkes fra bruttolønn. Det vi si at du redusere den skattepliktige inntekten din og som en tommelfinger regel jo mer skatt du betaler jo bedre er ordningen. Så har du toppskatt og lite fradragsmuligheter kan reduksjonen av maskinens pris bli opptil 45%, men dette er som sagt individuellt.

Den eneste reduksjonen de ansatte får hos oss er mindre feriepenger. Innrapportering av pensjons rettigheter og sykelønn går etter bruttolønn uten fratrekk av Hjemme-PC.

Håper dette kan være en liten oppklaring eller kanskje enda mer forvirring, det er iallefall hevet over tvil at det er en god ordning for ansatte. Det er ikke for ingenting at kanskje myndighetene vil stoppe ordningen for de ser at det blir færre skattekroner inn i statskassen.

Endret av Ronnie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ronnie, meget opplysende og klart fortalt. Det er som tidligere nevet ikke alle som kan få det med mva fradrag, særskilt i store firma, men i firma med 4-10 ansatte så må alle drive i lag og der er det ofte slik at mva fradrag kan forsvares, lik tidligere eksempel jeg har vist, ellers et grei oppsummering hvordan det faktisk fungerer. I de tilfeller hvor bedriften har råd til å lfinansiere utstyret å la sin ansatte betale over x antall md'er er det meget bra, i de tilfeller hvor bedriften ikke har finansielt råd til å gjøre det er det fint å kunne trekke alt på 1 el 2 lønninger. Resultatet er uansett en fin rabatt for både firma og ansatt. For på en Pc til 20 k sparer bedriften eks skatt . maks 2820 (avhengig av hvor i landet og størrelse på firma, arb avg) + 10,2% minimum i fp, avhenging av lønsavtale. den ansatte sparer minimum 35,8% - fp av beløpet. så det er en vinn vinn situasjon som bedrifter desverre ikke er gode nok til å tilby sine ansatte.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Enig med deg Osse at det er flere måter og muligheter for hvordan Hjemme-Pc avtaler kan gjennomføres, men det er arbeidsgiver som setter premissene. Enten i form av komplette pakker eller fleksible ordninger hvor ansatte selv kan feks bruke Komplett sin hjemme-Pc guide. Men jeg har ikke hørt om at bedrifter har flere forskjellige måter å tilby Hjemme-PC på. Dermed er du som ansatt prisgitt hvordan bedriften ønsker å tilby dette. Og husk at dette er frivillige ordninger du MÅ ikke kjøpe maskin gjennom Hjemme-PC avtalen.

 

Vil vel tro at mange her på forumet som klart ønsker å helt plukke sin egen maskin og kanskje også sette den sammen ikke er den vanlige Hjemme-PC kjøper.

Lenke til kommentar

Og et lite siste notis, Dere som ansatt skal ikke være redd for å gå og spørre sjefen om en slik ordning, omså på en lønnsutbetaling, er vel ikke værst å få minimum 35,8% rabatt - fp, på en pc. Legger Dere det frem at dere trekkes på 1 el 2 lønninger vil nok de fleste økonomisjefer godta det, og nei dere står veldig fritt selv til å velge utstyr , innhent et tilbud på en pc fra f.eks netshop, ta det til sjefen og forelegg det for han.

 

Edit : Eller hun :)

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ronnie : har de en regnskapsfører som meg så opplyser jeg klart om det, dette skaper goodwill mellom ansatte og bedriften. Og tror nok at dersom en ansatt ber om en fleksibel ordning så får han det, kun en sjef som vil skape konflikter vil nekte dersom alt trekkes på en lønnsutbetaling.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Spørsmål 35: Hvordan er den avgiftsmessige behandling når utlånet helt ut finansieres gjennom redusert lønn?

Svar: Dersom bedriftens kostnader tilsvarer sparte kostnader til lønn, arbeidsgiveravgift m m, regnes ikke utstyret som anskaffet til bruk i bedriftens avgiftspliktige virksomhet. I slike tilfeller har bedriften ikke rett til fradrag for inngående avgift på kjøpesummen eller leasingvederlaget.

 

Spørsmål 36: Er det forskjeller ved beregning av merverdiavgift på PC'en og programvare? Hva med Internett-abonnement og ISDN-linje?

Svar: Avgiftsreglene gjelder for alt utstyr, programvare, modem, Internett-abonnement mv. Det er en forutsetning for eventuell fradragsrett at den konkrete progamvaren, Internettabonnementet mv må være til bruk i bedriftens avgiftspliktige virksomhet.

 

Spørsmål 37: Hvordan skal merverdiavgift behandles hvis arbeidstaker senere kjøper utstyret?

Svar: Har bedriften gjort fradrag for merverdiavgift, skal det beregnes avgift av vederlaget dersom datautstyret selges til arbeidstaker. Selges datautstyret til arbeidstaker til under kostpris (gavesalg) eller gis bort, skal avgift beregnes etter reglene for gavesalg/uttak, jf merverdiavgiftsloven §§ 14 annet ledd nr 4, 18 første ledd og 19 første ledd.

 

Link:Skatteetaten

Hjemme pc er en ting. Hjemmekontor noe annet.

Lenke til kommentar
okay, har ikke peil på slike ordninger, men kjenner noen :

 

Sa ja takk, og ende opp med å betale 24.000 for en pc som kosta opprinnelig 9700 kroner! Bare sier det

 

Min anbefaling :  :no:

Joda, følte at også jeg betalte mye også for det som etter tre år var en sliten P4 1,4GHz med socket 423 tror (altså ikke 478) det het, gikk ikke å få høyere GHz på CPU siden iallefall. Med dyr og treg 256MB RDram. Nypris for pakken (år 2000) var vel rundt 28000.- med printer og scanner + masse software (office 2000 pro m.m.) og internet. Det var vel softwaren og support (og renter) som gjorde det dyrt tipper jeg.

Vi skulle da betale 800.- pr mnd i tre år så det hadde jo egentlig blitt 28000.- likevel da (minus skatte fordelen) og da hadde jeg vel følt meg direkte snytt.

Heldigvis sponset bedriften halvparten slik at vi ble belastet 400 i måneden så beløpet ble 14400.- minus skattefordel for meg på ca. 4400.- slik at totalen ble: 10000.- + ca. 1500.- i tapte feriepenger + 1000.- for kjøpe den ut = 12500.-. Likevel satt jeg med følesen etter tre år at dette gidder jeg ikke flere ganger, så også i mellomtiden mange gode tilbud på f.eks Elkjøp som var bra.

Nei, synes det er bedre å bygge selv nå, så går det å oppgradere når jeg vil.

Lenke til kommentar

Til Ola

Kan du forklare meg hvordan det er mulig å ikke være svært fornøyd over å få en PC pakke som har en verdi på kr. 28 000, - for dette betaler du kr. 12 500. Du får altså en rabatt på kr. 15 500 kr. og er misfornøyd. Dette skjønner jeg ikke, du hadde jo kunnet kjøpt deg en giga PC til som du kunne ha oppdatert hver 3. mnd for den rabatten og kastet den boksen med 423 hovedkortet. At PC utstyr blir dårligere når nye løsninger lanseres gjelder jo ikke bare for Hjemme-PC'er men for alle PC'er.

I 2000 var en 1,4Ghz maskin med 256 MB Rdram og 423 sokkel en bra maskin.

 

Hvis du har vært på dette forumet over tid, så vill du kunne lese haugevis av tråder med fortvilte kjøpere som har kjøpt utstyr som like etterpå faller i pris og nye løsninger blir lansert.

 

Er da problemet at du bruker 3 år på å betale istedenfor å betale alt med engang.

Endret av Ronnie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...