Gå til innhold

Bør man velge Hjemme-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg holder meg til at statsautoriserte revisore i Noraudit sier at det ikke står noe om at alle avdrag ikke kan tas under et. Hvis de og jeg har feil vis meg hvor det er hjemlet i lov.

Som sagt: man kan betale i ett.

Kanskje du er grei å gi meg et navn, så skal jeg ta kontakt med vedkommende og oppklare misforståelsen. Jeg kjenner flere statsautoriserte revisorer i Noraudit.

Lenke til kommentar

nå det gjelder mva så vil det faktisk variere, ta en drosjesjafør som skal levere oppgjør på diskett, noe som er vanlig, der vil det kunne forsvares med slik jeg beskrev, eller vil du bestride det også ??

 

Vil du bestride at det er galt av et revisjonsfirma å kjøpe pc til sine ansatte og ha det hjemme, slik at de kan arbeide der ifra.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det hersker tydeligvis noen uklarheter i Noraudit om dagen. Jeg har derfor sendt en link til denne tråden til en bekjent som er statsautorisert revisor i Noraudit.

 

Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg er statsautorisert revisor i ett av Norges største revisjonsselskaper. Jeg har jobbet med skatt og avgiftsspørsmål i flere år.

 

Men siden du vet hva du snakker om, så håndterer du rådgivningen her.

Jeg har viktigere ting å gjøre nå.

Lenke til kommentar

Skal med glede gjennomgå dette nok en gang med revisorene, og siden du er statsautorisert så bør du vite når det kan forsvares med hjemmepc med mva fradrag og ikke !

 

Og har jeg feil de gangene jeg har ført mva fradrag for hjemmepc / kontor, som jeg vet at jeg alltid må begrunne, ja da skal jeg slutte med det, men ikke før revisorene kommer med en lovtekst om dette.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Auditman:

 

Du sier det hersker uklarheter i Noraudit, tror heller det er hos Dere det er uklarheter, Noraudit er blant de mest restrektive revisjonsfirma jeg har brukt, noe som er meget bra. For min og andre regnskapsførers oppgave er å strekke loven så langt som mulig, revisorens oppgave er å se at vi ikke trår over streken :)

 

Bedre med et lite revisortroll på nakken, en det store stygge statlige skattetrollet :))

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i mai 2004 en hjemmepc (og skjerm + printer) til litt over 24.000

Dette kommer jeg totalt til å betale 30.800 for når 36 mnd er gått. (EDIT: Minus skatt da)

Det er fordi du (i alle fall jeg) får (blodpris) renter på avdragene og da lønner det seg egentlig ikke.

Men, men... Jeg hadde jo ikke råd til alt dette på en gang, så da måtte jeg bare gjøre det slik....

Endret av R_N
Lenke til kommentar

Til Andre:

 

Følger Dere HjemmepC ordningen kan Dere benytte den over ei lønning og dermed oppnå det samme fra hvilken som helst leverandør av data, dere forelegger dette til lønsansvarlig og følger reglene i Hjemmepcordningen, betaler alt over 1 lønnslipp, og har dermed minimum oppnådd skattefradraget. Som utgjør minimum 28 + 7,8 % som er 35,8% avslag på PC, kan det dokumenteres at Dere i tillegg har behov for PC hjemme i forbindelse med arbeid så vil det være diskusjonsgrunnlag om å også få mva fradrag.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det blir dyrere over mange avdrag er at det da fungerer som en avdragsordning, hvor bedriften da betaler md det avtalte beløpet, og avbetaling er den dyreste låneformen, dette unngår dere altså med å ta alt på en gang.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Dette er en diskusjon som mange har, de fleste har rett på det meste de sier.

men.

For dere som svarer her er det best dere henviser til linker på de HjemmePc tilbudene slik at vi får se prisen! og kalkulasjonen tilbudet har.

 

DERETTER

 

Er det bare å sammenlikne med andre feks mpx,komplett osv..

 

At en pc blir billigere som hjemmepc er ikke mulig er min konklusjon!

 

Når jeg ser på saken i perspektiv så slår det meg.

Når du har en bedrift som kjøper inn pc'er (råstoff) for så å ha markedsføring og div arbeid med maskinene, da må de jobbe gratis for å nå den prisen som mpx og komplett har på sine ferdige pc'er.

 

Hvis man etter dette hintet fortsatt tror at det er billigere å kjøpe vanlig hos disse sjappene.

 

Da har dere ikke grunnnlag til å svare på et slikt pørsmål

 

Ikke ondt ment men en annen vinkling på problemet

Lenke til kommentar

unnskyld da, men du har en del utalelser ang mva loven, som jeg gjerne skulle hadd deg på kontoret for nærmere diskusjon, Som revisor bør du vite om mange tilfeller hvor det kan forsvares mva fradrag, og ikke bare komme med påstander om at jeg ikke har peiling. Men vel du er ikke første revisoren som har en overvurdert emne til og tolke loven, husk nå bare på at det er kundene som betaler lønna deres, synes særskilt at anngrep på Noraudit var særskilt ille. Etter rundt 16 år som regnskapsfører , og utallige diskusjoner (bokettersyn )med myndighter for å sørge for at de små firma får en ok veiledning og ikke bare godtar pålegg fra de høye herrer mener jeg at jeg har litt peiling, og vel jeg er ikke ønsket regnskapsførerern for en revisor, da jeg gjerne strekker loven så lang jeg mener den kan, så er det opp til myndighter og revisorer og si meg feil, og nei det blir ikke straffeskatt dersom du har begrunnet din tolkning, i værste fall blir føring tilbakeført og ført etter en annen tolkning.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det med at firmaet kan trekke fra mva er fakta. I og med at dette er en hjemmepc avtale er det heller ikke avgiftsbelagt med arbeidsgiveravgift.

 

Hvis dere får en pc som koster 20000 + 5000 kroner i kredittkostnader

25000 - 36% skatt svarer det seg da??

 

Husk også at hjemmepc avtalen iflg. loven skal leveres med 3 års support / garanti samt internett (3 år) samt skal også ha programvare om brukes på jobb feks. microsoft office e.l Jeg ser at disse reglene er blitt utvannet med tidene.

 

Hvis Dere kjøper en Pc til 20.000 idag hvor mye er den verdt om 3 år = ingenting

 

Hva er den samme pc'en verdt som hjemmepc om 3 år = ingenting

 

Da kan Dere jo velge selv!

 

Det blir faktisk hvis du bare ser på prisen billigere med hjemmepc ordningen, men hvis det går på hvilken maskin som passer deg kan det jo være andre fornuftige valg

Lenke til kommentar

Vil bare poentere for å få det helt korrekt: Hjemmepc avdragene er ikke et lån men maskinen er leaset i 36 måneder, dermed kan ikke leasingbeløpet betales for hele perioden første måneden i så fall er det firmaet der du er ansatt i som kan fikse dette , lovligheten i det betviler jeg!

 

Etter 36 måneder får firmaet kjøpe maskinene for en avtalt sum, de kan da selge deg den for en lav sum til deg som ansatt. Firmaet kan sponse månedsbeløpet hvis de vil dette kan firmaet utgiftsføre dette uten at den ansatte blir skattlagt for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...