Gå til innhold

Bør man velge Hjemme-PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt PC gjennom MPX.no så dumper det plutselig et tilbud om hjemme-PC ordning gjennom jobben. Dvs. det er et selskap som ordner alt: Nicator.

 

Jeg er forøvrig fornøyd med den PCen jeg har kjøpt og er litt skeptisk til å returnere utstyret (har 2 ukers angrefrist) bare for å kaste meg over dette, der det er en 3 års bindende avtale med trekk i bruttolønnen. Selvsagt slipper du skatt på den måten, men du får jo lavere lønn med alt det innebærer (mindre feriepenger, mindre grunnlag for arb.ledighetstrygd, pensjonsberegning, sykepenger).

 

Min skepsis går også på at du blir tilbudt 3 pakker (som du ikke kan endre innhold i!). Dessuten blir det et trekk i bruttolønn på ca. 850,- i mnd for å ha den PCen som ligger nærmest den jeg har nå.

 

Noen som har erfaring med hjemme PC ordning her? Hva er ditt råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått dette riktig så skal du betale 850kr/mnd i 3 år?

 

Med rask hoderegning (850kr x 36mnd) blir dette 30.600,-

 

1. Jeg tviler på at pcen du kjøpte fra mpx kostet 30k

2. Med prisstigning osv. fram i tid blir jo beløpet på 30k enda høyere samtidig som datautstyr blir mer vanlig og billigere. Vil denne pcen være verdt i nærheten av en brøkdel av dagens verdi om 3 år??

3. Har en som jeg kjenner som tok en slik ordning, det han i realiteten betalte var 25k over en 2 års periode. Da var pcen totalt utdatert på alle måter, og var til og med umulig å få solgt brukt.

 

Vet det er snakk om trekk i bruttolønn, men om det blir i realiteten bare 3/5 så er det likevel rimelig høyt....

 

 

(Hvis det ikke var i 36 mnd du skulle betale så skal jeg editere dette en smule....)

 

PS. Synes også at eksemplet i dinepenger ikke er helt realistisk da leverandører av disse ordningene for det meste har høyere priser enn gode nettbutikker, og siden jeg bare handler på gode nettbutikker er det mitt standpunkt.

Endret av LANcorpse
Lenke til kommentar
PS. Synes også at eksemplet i dinepenger ikke er helt realistisk da leverandører av disse ordningene for det meste har høyere priser enn gode nettbutikker, og siden jeg bare handler på gode nettbutikker er det mitt standpunkt.

Man kan handle pc på hjemmepcordning hvor som helst. Så hva du mener med leverandører av disse ordningene vet jeg ikke. Det er bare arbeidsgiver som kan begrense hvor man kan handle.

 

Min pc kostet 18 000,- og jeg betaler 10 000,-. En kollega kjøpte sin på komplett, og sparer like mye. En tredje kollega handlet på dell og sparer litt mindre.

Jeg hadde vært rimelig idiot hvis jeg takket nei til 8 000 ,- i prisavslag.

Lenke til kommentar

Joda -dette dreide seg om 3 år, og jeg synes det er mye bedre å legge ut 10 lapper slik jeg gjorde med MPX PCen enn å streve med trekk i bruttolønn i 3 år! Vi må huske at PC leverandørene gjør ikke dette for å være snille. Som en nevnte så treffende så oppgir de langt høyere priser enn det nettbutikkene opererer med.

Lenke til kommentar

I henhold til min revisor så er det ingenting i veien for å kjøpe vilken som helst pc i den ordningen, det er heller ikke noe i veien for a betale alle avdrag på 1 eller 2 lønnsutbetalinger. Hvordan slår dette ut.

 

bruker runde tall så jeg slipper å starte kalkulatoren.

 

Pc 12500 inkl mva.

 

Brutto lønn 25000

 

Skatt 30%

 

Bedriften får 2500 tilbake i mva , du skal trekkes 10 000, brutto.

 

Ordnær skatt av 25000 , kr 7500,-

 

Skatt av 15000 kr 4500,-

 

din normale netto lønn kr 17500,-

 

md pc kjøpet ble gjort kr 10500,-

 

Du betalte kr 7000,- for pc til 12500,- løsomt for deg og lønsomt for arbeidsgiver , som i osloorådet sparte kr 1410 i arb avg. du tapte 1020 i fp.

 

slik at din effektiv pris ble 7700 etter skatt.

Lenke til kommentar
I henhold til min revisor så er det ingenting i veien for å kjøpe vilken som helst pc i den ordningen, det er heller ikke noe i veien for a betale alle avdrag på 1 eller 2 lønnsutbetalinger. Hvordan slår dette ut.

 

bruker runde tall så jeg slipper å starte kalkulatoren.

 

Pc 12500 inkl mva.

 

Brutto lønn 25000

 

Skatt 30%

 

Bedriften får 2500 tilbake i mva , du skal trekkes 10 000, brutto.

 

Ordnær skatt av 25000 , kr 7500,-

 

Skatt av 15000 kr 4500,-

 

din normale netto lønn kr 17500,-

 

md pc kjøpet ble gjort kr 10500,-

 

Du betalte kr 7000,- for pc til 12500,- løsomt for deg og lønsomt for arbeidsgiver , som i osloorådet sparte kr 1410 i arb avg. du tapte 1020 i fp.

 

slik at din effektiv pris ble 7700 etter skatt.

Hvis revisoren din hevder at du slipper mva på pc`en så bør denne revisoren snarest oppdatere seg på mva lovgivningen.

Det er nemlig helt feil, og barnelærdom for en revisor.

Lenke til kommentar
Joda -dette dreide seg om 3 år, og jeg synes det er mye bedre å legge ut 10 lapper slik jeg gjorde med MPX PCen enn å streve med trekk i bruttolønn i 3 år! Vi må huske at PC leverandørene gjør ikke dette for å være snille. Som en nevnte så treffende så oppgir de langt høyere priser enn det nettbutikkene opererer med.

10000 vs. 30000?!? Det hadde vært litt greit å se hva du kjøpte på egen hånd, og hvilket tilbud dere mottok gjennom Nicator.

Lenke til kommentar

auditman

 

Er litt mer innfløkt som så, du slipper ikke mva som privatperson, en bedrift gjør det, kan en bedrift med en eller annnen grunn si at du har behov for pc hjemme , ja så kjøper bedriften pc til deg, pc er bedriftens eiendom, og hvilken utkjøpspris dere avtaler etter x antall år er irrelevant. Dette vil neppe la seg gjøre i store firma og offentlige instutisjoner.

 

Og ps, mva loven kan jeg

skatteloven også.

Regnskapsloven

Og hjemmepc ordningen.

 

Vel kan ligninsmyndigheten hevde at denne måten ikke var lovens intensjon, men bryter ikke regelverket, og er en så lenge lovlig.

 

Det gjelder å bruke loverket

Endret av Osse
Lenke til kommentar
auditman

 

Og ps, mva loven kan jeg

skatteloven også.

Regnskapsloven

Og hjemmepc ordningen.

 

Flott. Da trenger ikke jeg å forklare for deg om transaksjoner mellom selskap og ansatte, og regler for beregning av mva ved salg av utstyr fra selskap til ansatte.

 

Jeg trenger heller ikke å snakke om avskrivingsregler og lønnsinnberetning ved fordel vunnet i arbeidsforhold.

 

Jeg trenger heller ikke å nevne at selv en nyutdannet revisor vil studere en slik transaksjon mellom selskap og ansatt med lupe, og jeg trenger heller ikke forklare begrepet gjennomskjæring.

 

Tilleggskatt er også unødvendig å snakke om da.

 

Denne rådgivningen får stå for din regning heretter.

Lenke til kommentar
Og hvor står det i hjemmepcordningne at det må være x antall avdrag

Ingen plass, og det er rett som du sier at man kan betale i ett avdrag. Poenget m er at prisen den ansatte betaler. En pc som bedriften har kjøpt inn i juni for kroner 12 500 inkl mva selges til en ansatt i juli for 10 000 inkl mva...

Hva er forklaringen på den differansen?

Tror du ligningsmyndighetene og revisorene er idioter?

 

En annen utprøvd og "lur" metode er at bedriften kjøper inn en pc for deretter å låne pc`en til en ansatt uten at den ansatte betaler noe. Denne ansatte har altså plutselig 2 stk pc`er i arbeidsforholdet.

Sånt er lett å kontrollere. Jeg elsker sånne luringer for de gjør jobben min lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...