Gå til innhold

Trenger hjelp til å installere Geforce3-kort.

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lastet ned driverne fra Nvidia til mitt Geforce3ti200-kort. Men jeg får ikke maskinen til å oppføre seg som den skal. Kjører Mandrake 8.1. Jeg lastet ned følgende filer og innstallerte dem: NVIDIA_GLX-1.0-2960.i386.rpm og NVIDIA_kernel-1.0-2960.mdk81up.i386.rpm. Deretter gjorde jeg noen forandringer i XF86Config-4 som beskvrevet i veiledningen. La til Load "glx" under Module section og skrev om Driver "nv" til Driver "nvidia" under Graphics device section. Deretter bootet jeg selvsagt.

Men kortet fungerer ikke som det skal. Jeg prøvde å kjøre noen openGl screensavere, men skjermen blir bare svart. Ingen grafikk i det hele tatt! Så hva er det jeg gjør galt?

Jeg har akkurat konvertert 100% til Linux, så da hadde det vært fint om alt fungerte som det skulle. Kan noen være så snille og hjelpe meg? Jeg er bra grønn på linux så dette tror jeg ikke jeg fikser alene.

T-bird 1000 Mhz,A7V133-VM,128MB SDRAM,Siluro Gf3 Ti200,Hitachi GD-2500 DVD,80GB WDC,6GB Quantum

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-03 18:13 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-03 20:31, Hoppesagåsa skrev:

Quote:

Den 2002-07-03 19:37, Hefner skrev:

Prøv å kommenter ut disse linjene fra modul-seksjonen:

Load "dri"

Load "GLcore"

De er ikke der og har aldri vært der heller!

ops, litt skjødesløs spamming der.

Lenke til kommentar

Jeg installerte akkurat openGl-spillet tuxdriver som følger med Mandrake. Da jeg prøvde å starte den fra et kommandovindu fikk jeg følgende feilmelding:

Tux Racer 0.61 -- a Sunspire Studios Production (http://www.sunspirestudios.com)© 1999-2000 Jasmin F. Patry <[email protected]>

"Tux Racer" is a trademark of Jasmin F. Patry

Tux Racer comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software,

and you are welcome to redistribute it under certain conditions.

See http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html for details.

Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".

Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".

*** tuxracer error: Couldn't initialize video: Couldn't find matching GLX visual (Success)

Jeg har som tidligere sagt lagt til Load "glx" i konfigurasjonsfila.

Jeg vet ikke om dette gjør saken enklere for enkelte?

Forøvrig ser /etc/modules.confg slik ut:

pre-install pcmcia_core CARDMGR_OPTS=-f /etc/rc.d/init.d/pcmcia start

alias usb-interface usb-uhci

alias eth0 tulip

alias /dev/nvidia* NVdriver

alias sound-slot-0 emu10k1

Dessuten har jeg denne feilmeldingen i /var/log/XFree86.0.log:

(EE) Failed to load module "glx" (module does not exist, 0)

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-03 22:01 ]

Lenke til kommentar

Skriv '$ xdpyinfo | grep GLX' for å se hvilke GLX utvidelser som er lastet, GLX, NV-GLX og NVIDIA-GLX skal være der, sannsynligvis blir ikke en eller flere av disse lastet. Sjekk '/var/log/xfree86.log' hvis de mangler. Sannsynligvis finner du en feilmelding der GLX utvidelsene skulle blitt lastet.

Hvis du har Mandrake og har installert rpm'ene fra package-manager vil det ikke funke. Mandrake linker libGL.so til et annet bibliotek som standard, du må installere som root og bruke '# rpm -ihv nv...." for å overskrive den.

Lenke til kommentar

"Use the source, tux!" :wink: Skulle installere drivere for en kompis av meg for litt siden. Ble masse styr med rpm for red hat etellerannet... Endte med at jeg sletta rpm'ene og installerte driverne fra source. Funka med det samme. *hint hint*

Til glx fyren: Har du sjekket casingen? Mulig jeg husker feil (maskina mi er fortsatt på reperasjon så får ikke sjekket), men er det kanskje forskjell på glx og GLX?

Lenke til kommentar

Etter å ha tukla med filer her og der endte det hele med at maskinen låste under oppstart av X. Fikk følgende melding: id 'x': respawning to fast:disabled for 5 minutes. Jeg har skjønt at jeg blir nødt til å gå inn i /etc/inittab og gjøre noen forandringer der. Men med mine begrensede linuxkommandoer fant jeg ikke ut av hvordan jeg åpner og redigerer denne fila fra kommandovinduet. Eneste jeg fant var kommandoen cat, men den lista bare fila fortløpende. Fikk bare lest den nederste delen. Finnes det en parameter slik at fila ikke bare raser over skjermen raskere enn lynet? Noe à la dir [file] /p i MS-DOS?

Vel, uansett hadde jeg ikke tålmodighet til å finne ut av det, så jeg installerte Mandrake på nytt. Denne gangen bestemte jeg meg for å ikke bruke RPM-filene. Jeg gjorde følgende etter oppskrift fra Nvidia hjemmeside:

1) lastet ned NVIDIA_GLX-1.0-2960.tar.gz og NVIDIA_kernel-1.0-2960.tar.gz

2) Åpnet et kommandovindu (var inne i X) og skrev:

tar xvzf NVIDIA_kernel-1.0-2960.tar.gz

tar xvzf NVIDIA_GLX-1.0-2960.tar.gz

3) Fikk da to mapper på skrivebordet med filene pakket ut

cd ../NVIDIA_kernel-1.0-2960

make install

fikk en "liten" feilmelding på slutten, men husker ikke hva

4) cd ../NVIDIA_GLX-1.0-2960

make install

5) gikk inn i XF86Config-4 og gjorde de nødvendige forandringer.

Så starta jeg opp maskinen, og tror du ikke den jævelmaskinen blir hengende under oppstart av X med følgende melding igjen: id 'x': respawning to fast:disabled for 5 minutes.

Så jeg startet opp maskinen i sikkerhetsmodus og prøvde å starte X derifra. Fikk da et utdrag fra en en log (XF86Config-4 ?):

(EE) NVIDIA(0) Failed to initialize the NVdriver kernel module

(EE) NVIDIA(0) ***aborting***

(II) unloading /usr/X11R6/lib/modules/libvgahw.a

(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration

Fatal server error:

no screens found.

Så hva pokker gjør jeg nå??? Trodde at alt skulle gå i boks da valgte å kompilere selv, men akk! Jeg er glad for at jeg beholdt en liten partisjon med Win98 så jeg i det minste kan kommunisere med resten av verden.

Jeg blir MEGET takknemlig for løsningsforslag! Det må da være noen der ute som har fått til dette!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-04 14:55, MailMan13 skrev:

Må ikke kernel source'en være installert når du kompilerer nvidia drivere?

Det er de ikke som default i mandrake, det kan være feilmeldingen du fikk.

Lese tekstfil: '$ less fil'

Redigere tekstfil: '$ vim filnavn' eller '$ emacs filnavn'

Men er det ikke dette jeg gjør under punkt 3) i framgangsmåten beskrevet over?

Lenke til kommentar

Jeg mente at source'en til linux kernelen som er på systemet er nødvendig for å kompilere nvidia driverene.

Pakken heter kernel-2.4.8-xx.1mdk.src.rpm (xx er versjonsnummeret til din kernel, for 8.1 er det 26)den ligger på en av Mandrake cd'ene, du finner den sikkert på nett en plass også.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat installert Mandrake på nytt og prøvd å følge en annen oppskrift jeg leste på nettet.

Installerte som vanlig fra en harddisk og grep ikke inn før maksinen skulle bootes. Trykket da CTRL-ALT-F2 og kom inn i kommnadokonsol. Skrev her: chroot /mnt/ depmod -a, men fikk da følgende feilmeldning:

demod: cant open /lib/modules/2.4.8-24mdkBOOT/modules.dep

AAAARGH!!! Denne skulle vist nok fikse en bug slik at jeg kunne kjøre openGL med mandrakes medfølgende drivere. Men det hjalp jo ikke mye.

Så lastet jeg ned rpm-pakkene til Nvidia. Startet opp Mandrake i text-modus (ingen X) og skrev følgende:

1) rpm -ivh NVIDIA_kernel....rpm

2) rpm -ivh NVIDIA_GLX.......rpm

Første punkt gikk fint, men andre punkt ga følgende feilmelding:

preparing... ########################### [100%]

---WARNING!!

libglx.a

libGLcore.a

libGL.so.1.2

---The Above files possibly belong to a confligting MESA rpm.

---They have renamed to xxx.<orignalFile>.RPMSAVE to avoid

---conflicting with the files contained within this package

---Please see the FAW section of /usr/shaare/doc/NVIDIA_GLX-1.0/README

Hva er det dette skal bety?

Tenkte så jeg skulle redigere XF86Config-4 FØR jeg skrev startx.

skrev som forslått lenger opp i tråden 'emacs XF86Config-4'. Men emacs er tydligvis en kommando som var fremmed. Hvordan skal jeg da få redigert fila uten å starte X og gjøre det på "windows-måten"?

Men det er jo litt utrolig at det skal være så håpløst. Her har man MD8.1 komplett, laster ned riktige drivere fra Nvidia i rpm-format, installerer nøye i henhold til veiledning, og så funker det f*** ikke. Det morsomme er at først gang jeg installerte MD8.1, var på min gamle 500Mhz-Aptivamaskin med et voodoo3-kort. Og den gangen fungerte ALT som det skulle!

Men til deg Mailman, kernel-2.4.8-26mdk installeres vel når man installerer hele systemet!?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-04 19:50 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: hoppesagåsa på 2002-07-04 21:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-04 19:34, Hoppesagåsa skrev:

Men til deg Mailman, kernel-2.4.8-26mdk installeres vel når man installerer hele systemet!?

Kernel'en installeres selvfølgelig, uten den kommer du ikke langt. Men kildekoden (som skal ligge i /usr/src/linux/) mangler.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-04 22:17, MailMan13 skrev:

Kernel'en installeres selvfølgelig, uten den kommer du ikke langt. Men kildekoden (som skal ligge i /usr/src/linux/) mangler.

OK! Men hvordan får jeg lagt inn den da?

SISTE NYTT!!!

Jeg har fått det til å fungere! Gjorde som nevnt i mitt forrige innlegg for dertetter å konfigurere XF86Config-4. MESA-filene har tydligvis blitt erstattet av Nvidias. Helt fantastisk! I tillegg fikk jeg SBLive-kortet til å gi lyd selv om jeg ikke har disablet onboard-lydkortet eller kjørt sndconfig. Synes det var litt merkelig, men jeg klager ikke!

Takk til alle for raske tilbakemeldinger! Etter to døgn uten hvile trengte jeg dette. Nå er neste prosjekt å danse SAMBA. Så det kommer garantert mer mas fra meg. Beware!

[ Denne Melding var redigert av: hoppesagåsa på 2002-07-04 22:58 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...