Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen måte å finne ut når de ble lasta?

Edit: det som er galt med lsmod er at den spyr ut alt for mye, altså sensuere alt som f.eks IP og ethern og lyd hadde hjulpet. Alt for mange moduler som ikke burde vært lista, eller kunne vært sensuert da :(

Og at alt heter noe med sn eller sh hs eller noe, ikke noe navn som skiller seg ut :(

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Har du vurdert å enable ATI PATA support(PATA_ATIIXP)? Det er strengt tatt eneste menyvalg som nevner noe om Atis ATA-kontrollere.

Jeg går utifra at det er løsningen, men til en annen gang så kan det være greit å bare enable alle [sP]ATA-controllerne og deretter fjerne de du ikke tror det er etter at du vet du har fått bootet.

EDIT: liker lspci bedre selv. Pleier å holde mtp kernel-konfigurering.

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Jeg får ikke installert riktig java-versjon på xubuntulaptopen min, og får derfor ikke logget på nettbanken min. Hvordan får jeg oppdatert java?

Hva er «riktig» javaversjon?

Kjører du disse kommandoene er du garantert at du bruker SunJava og ikke opennjdk (dersom det er problemet)

sudo apt-get remove -y icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin
sudo update-alternatives --auto java

Lenke til kommentar
Har du vurdert å enable ATI PATA support(PATA_ATIIXP)? Det er strengt tatt eneste menyvalg som nevner noe om Atis ATA-kontrollere.

Jeg går utifra at det er løsningen, men til en annen gang så kan det være greit å bare enable alle [sP]ATA-controllerne og deretter fjerne de du ikke tror det er etter at du vet du har fått bootet.

EDIT: liker lspci bedre selv. Pleier å holde mtp kernel-konfigurering.

screenshot1ru.png

Har skrudd på allt jeg kunne i SATA/ATA mappa, hjalp ikke. Jeg har Ext3 og Ext4 kompilert inn. Tipper det er hoverkort eller noe, men hvet ikke hvordan jeg skal finne ut eller hva jeg ser etter da. Det er for mange drivere å se igjennom :(

Lenke til kommentar

Enklere å bruke make xconfig om du har QT installert. Det bildet hjelper ingenting, det er hva som ligger innenfor ATA_SFF som er interessant. Men jeg går utifra at du har vært der og lagt inn alt også(evt kjør grep PATA_ATIIXP .config)? (.config ligger i /foo/bar/2.6.30.5/)

Ser på diverse forumer at det er noe problemer med SB7/800-hovedkortene og SATA-kontrolleren. Mulig det er en bug eller noe slikt med de nyere kjernene. Du kan jo vurdere å legge inn en eldre?

Lenke til kommentar
Kjører du disse kommandoene er du garantert at du bruker SunJava og ikke opennjdk (dersom det er problemet)

sudo apt-get remove -y icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
sudo apt-get install --reinstall -y sun-java6-jre sun-java6-plugin
sudo update-alternatives --auto java

Men hvis man har 64-bit Ubuntu, så blir ikke SunJava lagt inn Firefox etter det jeg har forstått. Eller har jeg misforstått (sliter litt selv nemlig)? Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg tenker å lage et image av alle pc-ene her hjemme nå. Slik at jeg slipper å stresse med formateringer og slikt om noe skulle tryne. Noen som vet hvordan ntfs fungerer med dd? Jeg regner egentlig med at filsystem ikke har noe å si når dd kopierer bit for bit uansett?

Ellers lurte jeg på om dd lager en kopi av "hele" disken. Altså. En 160gb disk = et image på 160gb, selv om det bare er 20-30gb i bruk?

Lenke til kommentar

Problemet med DD er jo (som du sier) at den tar bit-for bit. Dermed må du ta hele disken, eller ta en viss del av disken (som f.eks. de første 40GB) - men da må du vite at dataene fysisk ligger først på disken. Imidlertid skulle jeg tro at en haug med 0-er lar seg veldig lett komprimere, så å pipe det til f.eks en tar-kommando eller en annen arkiveringsssak med minimal komprimering burde gi en god komprimering uten noe tidstap. DD kommer nok til å bruke mer tid uansett, m.m. du har en veldig svak cpu, og komprimeringen skjer jo underveis.

Bare lagre arkivfila på en annen disk/partisjon. :p

Lenke til kommentar
Leste et sted at dd kunne spytte output rett ut til en tar.gz fil. Tror kanskje jeg prøver på det. Noen som har en anelse om hvor lang tid det kan ta med 160gb? (amd athlon x2 3800+ cpu)

Hva skal du med et image av 160GB med data? Vanlige data filer backes bedre opp med rsync eller tilsvarende. Uansett kan du pipe gjennom bzip2 eller gzip hvis du ønsker komprimering.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Men hvis man har 64-bit Ubuntu, så blir ikke SunJava lagt inn Firefox etter det jeg har forstått. Eller har jeg misforstått (sliter litt selv nemlig)?

Sun Java fungerer helt fint med 64 bit, den har kommet i 64 bit native også.

Hmm... Jeg har lagt inn sun-java fra SynapticPM/aptitude, og da dukker den automatisk opp som utvidelse i Opera (testsiden til Sun fungerer også). Men i Firefox skjer det ingenting.

Og filen som er nevnt her eksisterer ikke. Mappen eksisterer og inneholder masse rart, men ikke den filen (libnpjp2.so).

Edit: Jeg ser det er 1.6u10, som blir lagt inn i Ubuntu 8.10. Kanskje jeg bør oppdatere til 9.04 snart. Det har vel kommet en fungerende ATi-driver nå også.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...