duckers Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Å, du mener styrepinnen! Den kalles også "gledespinne": ;^) Jeg har aldri skjønt hvorfor folk foretrekker et skrapebrett... Det er ikke en gledespinne.. dette er: Forøvrig så er både tafseplate og pekepinne noe man bare benytter på reise.. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Kva er det beste mediasenteret for linux atm? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Kva er det beste mediasenteret for linux atm? xbmc (+ubuntu) ser ut til å være populært. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Er det noen ulemper med wubi i forhold til dual booting? Takk Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Nokon som kan hjelpe meg litt? såg guiden til Beryl her på hw, og ville installere det. Fant ut at emerald var det nya(?). Skreiv kommandoen eg blei instruktert, sudo apt-get install emerald (trur eg), men når eg restarta ser eg ubuntu-loading screenen, men etter det blir det svart halp? btw: prøvde recovery mode og valgte noko om automatisk fiksing av grafikk-ting, men dette hjalp ikkje. Istedenfor svart skjerm, får eg svart skjerm + litt grønt og rødbrunt i toppen av skjermen edit: installerte ubuntu igår, og dette er andre gong eg prøver det. sist gong var på ein annan data med litt for nytt skjermkort, så då ga eg opp. Dvs: eg kan ingenting om ubuntu / gnu/linux Endret 5. september 2009 av Alliha Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Er det noen ulemper med wubi i forhold til dual booting?Takk Dårligere ytelse er ihvertfall en ting du får med linux på ntfs. Alliha : Beryl er utgått på dato for lenge siden, compiz-fusion heter det nå. Se gjennom UBUNTUGUIDE kanskje får å lære litt om hvordan du setter opp ting. Litt mer utfyllende forklaringer på saker og ting kan du finne HER! Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 det var det eg trudde, derfor emerald... men eg trudde compiz ikkje hadde så mongen effekter? also: compiz meiner eg er installert, men korleis styrer eg den? og korleis får eg vekk den svarte skjermen? sorry for at eg spør så mykje... Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Kva er det beste mediasenteret for linux atm? xbmc (+ubuntu) ser ut til å være populært. +1. XBMC er det meste mediasenteret jeg har vært borti noen sinne, og XBMC på Linux har et lite fortrinn pga. VDPAU. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Kva fordeler er det med VDPAU? Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Skrev en post i hovedkort-forumet(link), men fikk liten respons, så prøver her. Kan noen gi tips om et bra hk til sokkel B (1366) som har god støtte for linux? Så på Asus sine, men det virket som det var litt frem og tilbake angående Marvells nettverkskontroller. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Kva fordeler er det med VDPAU? Hardware-akselerert video. Fungerer kun med nVidia-kort fra 8xxx-serien og oppover. Det betyr at low-end mediasentre (ofte stillegående) kan avspille 1080p video uten problemer. Med software-akselerert video må man ha en ganske kraftig PC for at det skal gå knirkefritt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 VDPAU er laget av/for Nvidia. Hvis du har ATi så gjør XvMC samme jobben. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 det var det eg trudde, derfor emerald...men eg trudde compiz ikkje hadde så mongen effekter? also: compiz meiner eg er installert, men korleis styrer eg den? og korleis får eg vekk den svarte skjermen? sorry for at eg spør så mykje... Åpne en terminal og skriv følgende: sudo apt-get install compizconfig-settings-manager Denne finner du i System - Preferences menyen etter installasjonen. Slå deg løs. atlef. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ok, nå begynner jeg virkelig å bli lei. Hvordan i helvete finner jeg ut hvilken jævla driver min stygge HD bruker? lshw-gtk gir meg: product: WDC WD3200BEVT-2vendor: Western Digital bus info: scsi@0:0.0.0 logical name: /dev/sda version: 11.0 serial: WD-WXH608317391 size: 298GiB (320GB) capabilities: Partitioned disk, MS-DOS partition table configuration: ansiversion: 5 signature: 6b51008b Men ikke driver, og dette er boot linjene i GRUB: title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.30.5-i686 uuid 09525ff5-8801-4391-84bf-c9aa261ffa9a kernel /boot/vmlinuz-2.6.30.5-i686 root=UUID=09525ff5-8801-4391-84bf-c9aa261ffa9a ro quiet splash quiet title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.30.5-i686 (recovery mode) uuid 09525ff5-8801-4391-84bf-c9aa261ffa9a kernel /boot/vmlinuz-2.6.30.5-i686 root=UUID=09525ff5-8801-4391-84bf-c9aa261ffa9a ro single En annen sa at jeg skulle inkludere driverne som lshw -C storage ga meg, det har jeg gjordt. *-storage description: SATA controller product: SB700/SB800 SATA Controller [AHCI mode] vendor: ATI Technologies Inc physical id: 11 bus info: pci@0000:00:11.0 logical name: scsi0 logical name: scsi1 version: 00 width: 32 bits clock: 66MHz capabilities: storage pm bus_master cap_list emulated configuration: driver=ahci latency=64 module=ahci Driver ahci er includert. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ser ut til at du enten har glemt å kompilere inn driver for filsystemet som / er formatert med, eller at du har glemt å ta med samme driver i initrd imaget. Eller driver for selve harddisk-kontrolleren. Det kan også være et problem. I tillegg bør du prøve å bytte ut UUID-entrier i /etc/fstab og /boot/grub/menu.lst med /dev/sd[x] hvis du kjører uten initrd. Hvilket filsystem på disken? Har du testet å bytte ut UUID i fstab og grub med /dev/sd[x] ? Bruker du initrd? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Drivere til HDD?? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Bruker du initrd? Nei Har du testet å bytte ut UUID i fstab og grub med /dev/sd[x] ? delly@delly-laptop:~$ cat /etc/fstab # /etc/fstab: static file system information. # # Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # / was on /dev/sda5 during installation UUID=09525ff5-8801-4391-84bf-c9aa261ffa9a / ext4 errors=remount-ro,noatime 0 1 # /home was on /dev/sda6 during installation UUID=f6f8831c-0471-4002-a531-ba73695d51f4 /home ext4 noatime 0 2 # /media/Win_C was on /dev/sda2 during installation UUID=42EC2DD0EC2DBF53 /media/Win_C ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1 # swap was on /dev/sda7 during installation UUID=31ab847e-f8d2-4ca9-89b5-b5d40ed55af7 none swap sw 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0 tmpfs /var/tmp tmpfs noatime,nodiratime 0 0 tmpfs /tmp tmpfs noatime,nodiratime 0 0 Drivere til HDD?? Kernel kompiling er et helvete Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) En annen sa at jeg skulle inkludere driverne som lshw -C storage ga meg, det har jeg gjordt. Du må ha med langt flere moduler enn 'ahci'. Hele ata-subsystemet, pluss litt spesifikke ting for akkurat din kontroller. Les en guide eller ti. Kernel kompiling er et helvete Ja, hvorfor gidder du? Endret 6. september 2009 av jonnor Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Du må ha med langt flere moduler enn 'ahci'. Hele ata-subsystemet, pluss litt spesifikke ting for akkurat din kontroller. Les en guide eller ti. ..........hvorfor har ingen sagt dette før? Og hvorfor gir ikke lshw noe om det? Ja, hvorfor gidder du? Undervolting, og at Ubuntu var dum nok til å gjøre et umulig med buntukernelen. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvis det er den eneste modifikasjonen du ønsker å gjøre, hvorfor ikke bruke Ubuntu sin konfigurasjon og så modifisere derifra? Langt enklere enn å starte fra scratch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå