Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nyeste ubuntu, vil ikke boote så kjører install fra win7.

Funker bra, men til slutt får jeg ikke se skrivebordet pga den vil ha brukernavn og passord.

:wallbash: passord satt jeg og username hentet programmet fra win 7.

Funker ikke da, zzz

Det er ikke min oppfatning, du skal måtte lage et brukernavn og passord.

Men Googlet dette og så på/leste denne artikkelen.

atlef.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi lagg, eller er det kun at lyden forsvinner innimellom?

Jeg kjører ivaffal TOSLINK til en relativt enkel reciever, og her skjer det innimellom at recieveren "mister" signalet(f.eks. "dts"-bildet på reciever forsvinner). Dette skjer uavhengig av om jeg kjører XBMC, aplay, mplayer e.l. - og jeg kjører kun plain alsa.

Det som er rart er at dette skjer veldig sjelden; altså jeg ser en film en dag og alt funker bra, dagen etter så skrur jeg på og så har vi dette lydtullet. Som oftest hjelper det å restarte pc og reciever, men det er ingen feilmeldinger så vet ikke hva som er problemet.

Nå kan jeg jo ikke garantere for at det samme vil skje på HDMI som på TOSLINK, men det kan tenkes at du bare må skru av pc-en og amp/forsterker, puste ut og deretter skru alt på igjen og håpe på det beste:P

Lenke til kommentar

cyclo: Tror ikke det, har ikke hatt problemer når jeg kobler den til Xboxen.

cp-nilsen:

Da er det muligens samme problemet som mitt. For meg så skjer det innimellom en gang hver femte time, andre ganger med tretti minutters mellomrom.

Jeg leste igjennom manualen til recieveren idag, og der stod det noe om at en kunne unngå dette ved å velge "attenuation on"; jeg har ikke opplevd problemet enda idag så har ikke prøvd å skru den på. Men mulig det finnes noe lignende for din? Eller kobler du den bare rett til TV-en? Mulig det er TV-en da, har du en PS3, Xbox eller lignende som støtter HDMI-audio så kan du jo undersøke om det samme skjer med disse.

EDIT: cyclo: jeg har også vurdert muligheten med at kabelen har "krøllet/bøyd" seg for mye, det er jo stress med en optisk fiber - men det virker ikke som det er problemet det heller.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Hvordan setter jeg opp slik at mousepad-en fungerer ordentlig på Eee-en? F.eks. slik at jeg kan trykke rett uten å bruke knappen, to fingre på scrolling o.l.

Prøvde Ubuntu Netbook Remix i ste, og der var det sånn av seg selv. Bruker Arch Linux og Openbox, men vurderer å gå over til Gnome.

Lenke til kommentar

Hmm, utifra mine erfaringer så tror jeg problemet må være enten forsterker/tv, eller GNU/Linux/alsa. For i hvert fall hos meg så kan jeg uten problemer spille av lyd gjennom default(headset) selv om lyd til iec958 er ustabil på reciever.

Som sagt så tror ikke jeg det har noe med kabel å gjøre. Du kan jo vurdere å legge inn XP/W7 og teste om lydproblemene fortsatt er der - hvis ikke så tror jeg at alsa er synderen.

Lenke til kommentar
Hvordan setter jeg opp slik at mousepad-en fungerer ordentlig på Eee-en? F.eks. slik at jeg kan trykke rett uten å bruke knappen, to fingre på scrolling o.l.

Prøvde Ubuntu Netbook Remix i ste, og der var det sånn av seg selv. Bruker Arch Linux og Openbox, men vurderer å gå over til Gnome.

Du kan jo forsøke wikien? ;) Regner med at du har en Synaptics, selv om jeg tror enkelte av EEE'ene kommer/har kommet uten. http://wiki.archlinux.org/index.php/Touchpad_Synaptics

Lenke til kommentar

Kjører du feks IE i wine så er det sikkert kjekt å ha slikt. Skal ikke se bortifra at både spyware og adware kan fungere til en viss grad innan i wine miljøet.

EDIT: Om det er vanlig eller ikke har jeg ingen formening om.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...