Sokkalf™ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 @Bjohansen, det er jo det samme de har messet om siden 2003. Nyheten denne gang er at kjennelsen som fratok SCO rettighetene til Unix og ga dem til Novell, er opphevet. Denne kjennelsen tok jo hele grunnlaget ut av saken, men nå er de altså på banen igjen. En skandale at sånne troll får holde på så lenge i rettsvesenet. Eneste vinnerne i denne saken er advokatene, som tjener penger som gress. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Har gjort det før, og det blir ikke det samme. Menyene f.eks er de samme som ubuntu, det er samme antall "faner". Ikke slik som i xubuntu hvor det kun er to stk.edit: Nei, se der ja. Denne gangen ble det akkurat likt xubuntu gitt. Dere hadde rett. Da må jeg ha gjort noe galt forrige gang jeg installerte xubuntu-dektop. edit2: Når jeg logger inn med xubuntudesktopen, må jeg da installere programmer der etter, eller fortsatt installere ubuntuprogrammer? Ala, skal jeg installere ubuntu restricted extras eller xubuntu restricted extras? *-restricted-extras er en meta-pakke, dvs den inneholder andre pakker. En del av disse pakkene vil være identiske for xbuntu-, kubuntu-, og ubuntu-restricted-extras. Et par av pakkene nok er knyttet til skrivebordsmiljøet, eller mer spesifikt, standard-programmene for media for de respektive miljøene. Feks kommer vel Ubuntu med Rythmbox og Xubuntu med Listen som musikk-avspiller. EDIT: Mao, velg i forhold til de media-programmene du bruker mest. Men for alt jeg vet kan det hende at de to musikk-avspillerene har samme backend og at det dermed er hipp som happ. Eller at du kan innstalere begge pakkene. Endret 26. august 2009 av jonnor Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 @Bjohansen, det er jo det samme de har messet om siden 2003. Nyheten denne gang er at kjennelsen som fratok SCO rettighetene til Unix og ga dem til Novell, er opphevet. Denne kjennelsen tok jo hele grunnlaget ut av saken, men nå er de altså på banen igjen. En skandale at sånne troll får holde på så lenge i rettsvesenet. Eneste vinnerne i denne saken er advokatene, som tjener penger som gress. Siden jeg ikke har vært innenfor "linux-miljøet" så lenge, så var hele denne rettsaken ny for meg Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 I kveld tror jeg jammen meg Ubuntu blir pælma på dør fra den maskinen her, og Debian kommer tilbake inn i varmen Eneste vinnerne i denne saken er advokatene, som tjener penger som gress. Noe må jo de også ha å sco seg på.... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Noe må jo de også ha å sco seg på.... Bada-bom-tish:!: ARS har forresten en grei gjennomgang av hvordan situasjonen for SCO ligger enn nå. SCO still up creek, searching for paddle despite appeal win Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 *-restricted-extras er en meta-pakke, dvs den inneholder andre pakker. En del av disse pakkene vil være identiske for xbuntu-, kubuntu-, og ubuntu-restricted-extras. Et par av pakkene nok er knyttet til skrivebordsmiljøet, eller mer spesifikt, standard-programmene for media for de respektive miljøene. Feks kommer vel Ubuntu med Rythmbox og Xubuntu med Listen som musikk-avspiller. EDIT: Mao, velg i forhold til de media-programmene du bruker mest. Men for alt jeg vet kan det hende at de to musikk-avspillerene har samme backend og at det dermed er hipp som happ. Eller at du kan innstalere begge pakkene. Ah, skjønner. Grunnen til at jeg spurte er at videoer hakker litt i filmavspilleren som følger med ubuntu/xubuntu selv etter at jeg har lastet ned restricted extras. Så da må jeg bruke vlc i stede, og jeg liker ikke vlcversjonen til ubuntu. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) sHva har de gjort med gode stabile Debian? Installasjonen hang seg opp når den prøvde å starte partisjoneringsverktøyet. Ved reboot klarer den nå ikke finne CD-ROM-en (får bare beskjed om no bootable device found) og harddiskbooting dør med Grub error 15. I'm screwed og pxe serveren min har ogs[ sluttet [ fungere Endret 26. august 2009 av cyclo Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hva er feilen med vlc i ubuntu i motsetning til windows versjonen? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hva i all verden er det med at det skal ta så sinnsykt lang tid å legge til repos i openSUSE? Det er jo en halvtimes jobb nesten jo. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har kranglet en hel del med pakkebehandleren til openSUSE (og tapt). Har igrunn konkludert med at jeg ikke liker den. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Da var det enda en som var kjempeimponert av suseSTUDIO. Pakkebehandleren er kanskje slitsomt, men suseSTUDIO imponerte meg stort. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 døøøh... er det mulig. Jeg har tydeligvis på et eller annet tidspunkt klart å rote rundt i dhcpd.conf og gjort om .0 til .o Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Tok ca 20 min etter registrering på suseSTUDIO, før invitasjonen dumpet ned i innboksen min Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 wtf? har debian begynt å bruke tomt root passord og sudo slik som ubuntu? Jezzzz Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hmm. Jeg mener da å huske og ha satt opp root-kontoen først og fremst på mine Debian Lenny servere. Mulig det er anderledes for desktop? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Hva er feilen med vlc i ubuntu i motsetning til windows versjonen? "menyen" til vlc hvor en kan velge og spole og slikt sitter ikke fast til videovinduet. Relativt slitsomt. Selv om jeg har valgt at skjermen ikke skal skru seg av når maskinen ikke blir brukt over en viss mengde minutter dimmes den. Hvordan kan jeg endre dette? Har vært inne og sjekka på poweroptions og slikt. Alt står er avskrudd. edit: Og en ting til. Hvordan får jeg web-kamera til å fungere i ubuntu/xubuntu? Jeg har lastet inn Camorama, men får beskjed om at det ikke er kobling seg til kameraet. "Could not connect to video device (/dev/video0). Please check connection". Kameraet er bygget inn i skjermen og fungerer fint. Endret 27. august 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 wtf? har debian begynt å bruke tomt root passord og sudo slik som ubuntu? Jezzzz Ble spurt om root-passord som vanlig sist jeg la inn Lenny ihvertfall.. og det er vel 3 uker siden eller deromkring.. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hva er feilen med vlc i ubuntu i motsetning til windows versjonen? "menyen" til vlc hvor en kan velge og spole og slikt sitter ikke fast til videovinduet. Relativt slitsomt. Det er sikkert konfigurerbart? Og en ting til. Hvordan får jeg web-kamera til å fungere i ubuntu/xubuntu? Jeg har lastet inn Camorama, men får beskjed om at det ikke er kobling seg til kameraet. "Could not connect to video device (/dev/video0). Please check connection". Kameraet er bygget inn i skjermen og fungerer fint. Sjekk at du har fungerende driver til kameraet. Dvs, sjekk om /dev/video? eksisterer og/eller om kameraet dukker opp i lsusb. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hva er feilen med vlc i ubuntu i motsetning til windows versjonen? "menyen" til vlc hvor en kan velge og spole og slikt sitter ikke fast til videovinduet. Relativt slitsomt. Da må du installere en nyere versjon av VLC enn den som kommer med 9.04. Hjemmesiden til VLC forteller deg hvordan:http://www.videolan.org/vlc/download-ubuntu.html Kortversjonen er å legge følgende linje til /etc/apt/sources.list: deb http://ppa.launchpad.net/c-korn/vlc/ubuntu jaunty main og så oppdatere systemet. Og en ting til. Hvordan får jeg web-kamera til å fungere i ubuntu/xubuntu? Jeg har lastet inn Camorama, men får beskjed om at det ikke er kobling seg til kameraet. "Could not connect to video device (/dev/video0). Please check connection". Kameraet er bygget inn i skjermen og fungerer fint.Sjekk om det funker med Cheese først. Kanskje den bruker en annen device en /dev/video0 eller noe slikt. Cheese er stort sett meget god til å finne web-kameraet ditt. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Som sagt så var det akkurat den versjonen av vlc som hadde denne bug'en. En annen grei måte å legge inn pakkebrønn for vlc og andre greier er å bruke ubuntu-tweak. Mye annet av "skjulte" innstillinger kan også fikses der. Du finner programmet HER! Se litt lenger opp hvis du har 64-bit og velg en annen versjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå