Deadringer Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Endte med å måtte installere ubuntu. Jesus, jeg vil ikke ha ubuntu, jeg vil ha xubuntu. edit: Jeg har problemer med å installere restricted extras i ubuntu også. Mot slutten ble det avbrutt av eller eller annen grunn der også. I tillegg er det veldig mye som mangler i pakkebrønnen, selv om jeg har lastet den flere ganger. Jeg finner f.eks hverken wine eller vlc der. Flash var også borte. Jeg fikk installert disse via terminalen, men hvorfor vises de ikke i pakkebrønnen? Endret 26. august 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Du bruker Search og ikke Quick Search, right? Prøv å gå inn på repositoryene med nettleseren din, se at du faktisk kommer inn. En clean install av ubuntu skal selvfølgelig fungere. Virker jo som det er en eller annen ytre faktor som brannmur el. Men jeg klarer ikke se hva det kan være som skiller enkelte pakker og repoer. Endret 26. august 2009 av Smif Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du får sannsynligvis akkurat samme problemet med Ubuntu som med Xubuntu dersom du aktiverer driverene, det er tross alt samme opplegget. Uansett, derso det skjer, avmarker den pakken som trøbler med din favoritt front-end og innstaler det andre du vil ha. Kanskje fikser de sakene kjapt, eller så må du nok innstalere manuelt. Forøvrig er de fleste pakkebrønnene deaktivert i Ubuntu som default, slik at du må aktivere de før du kan se pakkene der. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Endte med å måtte installere ubuntu. Jesus, jeg vil ikke ha ubuntu, jeg vil ha xubuntu.Med mindre du har ekstremt dårlig diskplass er det ikke noe poent i det. Xubuntu installeres bare som en pakke, og lever godt side om side med Ubuntu på disken. (pakken heter xubuntu-desktop)Jeg har problemer med å installere restricted extras i ubuntu også. Mot slutten ble det avbrutt av eller eller annen grunn der også. I tillegg er det veldig mye som mangler i pakkebrønnen, selv om jeg har lastet den flere ganger. Jeg finner f.eks hverken wine eller vlc der. Flash var også borte. Jeg fikk installert disse via terminalen, men hvorfor vises de ikke i pakkebrønnen?Du bruker antagelig Add/Remove Programs, da må du velge hvilke brønner du skal søke i til venstre for søkefeltet. Du har antagelig bare søkt blant pakkene som er offisielt støttet av Canonical. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Argh. xdmx er et glimrende eksempel på hvordan man _ikke_ skal lage fri programvare Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg håper du bruker DMX som er i xorg-server? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 XDMX er broken i så og si alle distroer Og docs er kjempeutdatert. Jeg får til å starte fra laptop, men det fungerer ikke siden det er på desktop jeg vil starte. Vurderer å kaste ut Ubuntuen når jeg kommer hjem og teste debian stable for å se om det hjelper. Må bare håpe at jeg får til å mounte RAID-et i debian. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Noen som vet hvordan man kan øke størrelsen til en fil? Mao. Jeg har en fil som er x antall bytes, og jeg vil ha en kommando som fyller på med 0-bytes slik at filstørrelsen blir 1.44 MB Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hm, hvis du regner ut hvor mange bytes som skal legges til, tror jeg du kan gjøre noe sånt som dette.. dd if=/dev/zero of=tempfil bs=1 count=antallbytes cat originalfil tempfil > nyfil Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Det var noe av det første jeg forsøkte, men det funket ikke Edit: Eller. Det funker kanskje. Men noe er galt et eller annet sted, for jeg får ikke bootet Endret 26. august 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hva prøver du å boote, da? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Egen bootloader. Den fungerer i Virtualbox (som driter i images størrelse), men bochs nekter å boote dersom image ikke er "riktig" størrelse. Men jeg lurer på om problemet kanskje er at bochs faktisk er så kjip at den vil ha AA55 signaturen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det skal du ikke se bort fra.. det er BIOS som bestemmer om den vil execute eller ikke.. og mange BIOSer ignorerer alt som ikke har AA55-signatur.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jau. Finner vell ut av det etterhvert tenker jeg Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du bruker Search og ikke Quick Search, right? Jeg bruker quiksearch slik jeg alltid har gjort i xubuntu. Men når jeg søker med vanlig search fungerer det. Takk for hjelpa. Du får sannsynligvis akkurat samme problemet med Ubuntu som med Xubuntu dersom du aktiverer driverene, det er tross alt samme opplegget. Uansett, derso det skjer, avmarker den pakken som trøbler med din favoritt front-end og innstaler det andre du vil ha. Kanskje fikser de sakene kjapt, eller så må du nok innstalere manuelt. Problemet er ikke det samme og det ser ut til å ha ordnet seg nå. Fikk installert alt jeg ønsket uten problemer. Med mindre du har ekstremt dårlig diskplass er det ikke noe poent i det. Xubuntu installeres bare som en pakke, og lever godt side om side med Ubuntu på disken. (pakken heter xubuntu-desktop) Jeg er klar over at jeg kan kjøre xubuntudesktop, men det blir ikke det samme. Xubuntu har tross alt et annet skrivebordsmiljø og den pakken endrer ikke annet enn utseende. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Med mindre du har ekstremt dårlig diskplass er det ikke noe poent i det. Xubuntu installeres bare som en pakke, og lever godt side om side med Ubuntu på disken. (pakken heter xubuntu-desktop) Jeg er klar over at jeg kan kjøre xubuntudesktop, men det blir ikke det samme. Xubuntu har tross alt et annet skrivebordsmiljø og den pakken endrer ikke annet enn utseende. Nei, det blir akkurat det samme. Du velger bare ved innloggingsvindu at du skal ha XFCE så får du xubuntu desktop. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Med mindre du har ekstremt dårlig diskplass er det ikke noe poent i det. Xubuntu installeres bare som en pakke, og lever godt side om side med Ubuntu på disken. (pakken heter xubuntu-desktop) Jeg er klar over at jeg kan kjøre xubuntudesktop, men det blir ikke det samme. Xubuntu har tross alt et annet skrivebordsmiljø og den pakken endrer ikke annet enn utseende. Jo, så definitivt. Xubuntu = ubuntu + xubuntu-desktop Men du må logge inn på XFCE som session da. Velges fra login (gdm) Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Har gjort det før, og det blir ikke det samme. Menyene f.eks er de samme som ubuntu, det er samme antall "faner". Ikke slik som i xubuntu hvor det kun er to stk. edit: Nei, se der ja. Denne gangen ble det akkurat likt xubuntu gitt. Dere hadde rett. Da må jeg ha gjort noe galt forrige gang jeg installerte xubuntu-dektop. edit2: Når jeg logger inn med xubuntudesktopen, må jeg da installere programmer der etter, eller fortsatt installere ubuntuprogrammer? Ala, skal jeg installere ubuntu restricted extras eller xubuntu restricted extras? Endret 26. august 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=566743 Han mannen som ble "klipt bort" får heller komme til photoshooting av nye Ubuntu-coveret Tror han føler seg mer velkommen der. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) http://www.digi.no/821522/linux-trollet-sc...lbake-paa-banen Ifølge SCO Group inneholder Linux kode som er hentet direkte fra Unix. Følgelig må Linux betraktes som en delvis piratkopi av Unix, ifølge SCO. Dette juridiske resonnement begrunner SCOs krav om lisenspenger fra Linux-brukere, og for erstatningskrav i milliardklassen mot Novell og IBM, som SCO beskylder for å ha distribuert piratkopiert kode. I lol'd Endret 26. august 2009 av Bjohansen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå