Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Formaterte du? Vist du forsatt har Ubuntu innstalasjonen på en annen partisjon (Som ikke synes i Win7) så kan du jo reinstalere GRUB.

Har formatert partisjonen med ubuntu nå ja, skal ikke ha det på denne pcen uansett.

edit:

Er det noen måte å gjøre det i xubuntu da? Det har jeg fortsatt på begge laptopene mine, men kan ikke huske å ha sett samme "make usbkey bootable"-programmet der som i ubuntu.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Er det noen måte å gjøre det i xubuntu da? Det har jeg fortsatt på begge laptopene mine, men kan ikke huske å ha sett samme "make usbkey bootable"-programmet der som i ubuntu.

Fra windows (og linux også) kan du bruke programmet unetbootin, men jeg vill tro USB Startup Disk Creator ligger i pakkebrønnen til xubuntu

Lenke til kommentar
J-Core: fiffig. Det er 'gcc' du bruker og ikke 'g++' ?

Førstnevnte er for C, sistnevte for C++

Ja, jeg bruker gcc. Ifølge pakkebehandleren skal jeg ha alt jeg trenger, men terminalen gir fortsatt feilmeldingen som jeg linket til en av mine forrige poster i denne tråden.

Er det ikke slik at man trenger pakken build-deps eller noe sånt?

Du kan jo forsøke å kompilere det via en IDE, og se om problemet ligger i parametre du sender til gcc? ( f.eks code::blocks eller anjuta )

Lenke til kommentar

Jeg får ikke installert drivere til maskinen min. Når jeg velger driveren som skal brukes i "hardware-drivers" begynner maskinen å laste ned java eller noe i den gata der, men den får aldri fullført. Samme problemet når jeg skal laste inn xubuntu-restricted-extras.

Veldig irriterende da jeg må kjøre uten grafikkdriver eller driver til det trådløse nettverkskorte.

edit:

Ikke java

E: b43-fwcutter: subprocess post-installation script killed by signal (Interrupt)

Den stopper midt i installasjonen uansett hva jeg gjør.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Det er ikke kun driverne, det er alt jeg skal installere. Hvordan endrer jeg server jeg laster ned ting fra?

edit:

Kom på hvor jeg endret det selv, men selv om jeg velger å laste ned fra "main server" eller "usa server" får jeg samme problemet.

edit2:

Jeg får ikke installert noe uansett hva jeg gjør. Drivere til wifi og skjermkort kom av seg selv av en eller annen grunn, men jeg får ikke installert gedit, codecs eller noe. Får denne beskjeden når jeg prøver:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.

E: _cache->open() failed, please report.

Så da kjører jeg selvfølgelig dpkg osv. og jeg kommer hit:

eivind@xubuntu:~$ sudo dpkg --configure -a

Setting up gedit-common (2.22.3-0ubuntu2) ...

Setting up b43-fwcutter (1:011-1) ...

--22:35:02-- http://downloads.openwrt.org/sources/wl_apsta-3.130.20.0.o

=> `wl_apsta-3.130.20.0.o'

Resolving downloads.openwrt.org... 195.56.146.238

Connecting to downloads.openwrt.org|195.56.146.238|:80... failed: Connection timed out.

Retrying.

Der stopper den uansett hva jeg gjør, uansett hvilke server jeg velger å laste ned fra.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Der stopper den uansett hva jeg gjør, uansett hvilke server jeg velger å laste ned fra.
Jepp, det er bug-rapporten som er rapportert lenger opp. Den klarer rett og slett ikke å laste ned fra openwrt, antagelig ligger filen på en annen plass, og dette har ikke blitt oppdatert i pakkene. Nok en påminnelse om at Broadcom burde få åpnet opp driverne sine, så slipper vi slikt tull. Men du har altså trådløst nett nå til tross for at den ikke får lastet ned firmware? Hvordan klarte du isåfall det?
Lenke til kommentar
Men du har altså trådløst nett nå til tross for at den ikke får lastet ned firmware? Hvordan klarte du isåfall det?

Jeg aner ikke. Jeg restartet maskinen og driveren var installert.

Jepp, det er bug-rapporten som er rapportert lenger opp. Den klarer rett og slett ikke å laste ned fra openwrt, antagelig ligger filen på en annen plass, og dette har ikke blitt oppdatert i pakkene.

Aha, så dette blir fikset automatisk mao?

Lenke til kommentar

Tja, du har en catch22, du får ikke oppdatert, så du får ikke rettelser til feilen, fordi pakkesystemet ikke vil gå videre før feilen er fikset.

Nå har jeg dessverre ikke sett særlig etter hva dette stikker i, men du kan jo forsøke å tvinge en avinstallering av den trøblete pakken, og eventuelt legge inn firmware manuelt. Et annet alternativ er å sjekke om det har kommet ut en fiks.

Lenke til kommentar

Hvordan sletter jeg den ødelagte pakken da? Det kommer ikke opp noe når jeg velger å søke opp ødelagte pakker.

edit:

Glem det, formaterer maskinen og legger inn xubuntu på nytt. Eneste jeg hadde gjort var å aktiverer drivere uansett.

edit2:

Det hjalp ikke, jeg har nøyaktig samme problem. Trodde en reinstall ville hjelpe. Sært. Forslag til hvordan det kan repareres? Jeg har null peiling.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...