Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg installert windows 7 (RTM) i dualboot med xp (som var på pc-en først). hva vil skje om jeg installerer linux nå? Vil jeg kunne boote alle 3 os, eller kun linux?

Det vil gå helt fint. Ved å legge inn en linux-distro, f.eks. Ubuntu, vil den installere GRUB. Og GRUB lar deg velge hvilket OS du vil starte.

Se hvordan her. (spiller ingen rolle om det er 2, 3 eller tusen OS i multiboot)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det vil gå så enkelt? Forrige gang jeg installerte Ubuntu på en maskin med Windows 7 fulgte jeg den guiden, men fikk kun boote fra linux. Etter mange forsøk på å legge windows 7 til grub, og mange ulike feilmeldinger (mener jeg kom helt til grub error 1) ble det til å installere windows 7 på nytt og glemme linux. forskjellen er at på den maskinen var windows installert på hdd 1 og linux på hdd 0,1, mens denne gangen skal jeg installere alle på en disk.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Ok!

Nå har jeg kommet til siste punkt i installeringen av Ubuntu. Skal jeg fjerne merkingen for å installere bootloader og forsøke å legge linux til i windows sin bootloader? Eller skal jeg bare satse på at ubuntu finner Windows 7?

Edit:

hvor skal jeg installere bootloaderen? Får alternativene:

-Hardisken (MBR)

-dev/sda1 (vista loader) (den som xp er på)

-dev/sda2 (den som win7 er på)

-dev/sda3 (den som ubuntu er på)

Om jeg installerer bootloaderen på sda3, vil jeg da enkelt kunne legge den til i windows sin bootloader?

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
...

Om jeg installerer bootloaderen på sda3, vil jeg da enkelt kunne legge den til i windows sin bootloader?

Er mye lettere å gjøre det motsatt, legge til windows i grub. Altså bruke Grub som std. bootloader, og boote windows bootleaderen fra grub.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man får gcc til å fungere i terminal i Linux Mint. Lest litt rundt og tilsynelatende skulle "sudo apt-get install g++" fikse biffen, men den gang ei.

Har et hello-world progam som jeg er 100% sikker på er skrevet uten feil.

Men av feilmeldingene som dukker opp i terminal tyder det på at I/O-pakken stdio.h ikke finnes.

Takk for eventuell hjelp! :)

edit: samme feilen som han her: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?...lit=gcc#p115484

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Er det noen her som har prøvd gphoto2 til å fjernstyre kamera? Jeg har satt opp gphoto til å ta bilde hvert 30 sekund, og da lagres bildet på minnekortet i kameraet, men jeg ønsker at bildet skal lagres i home i stedet. Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men et siste spørsmål (håper jeg); kan det ødelegger for noe recovery partisjon som ligger på pc-en?

Tviler. Kan sjølvsagt hende, så tryggingskopi er sterkt rådd.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har prøvd gphoto2 til å fjernstyre kamera? Jeg har satt opp gphoto til å ta bilde hvert 30 sekund, og da lagres bildet på minnekortet i kameraet, men jeg ønsker at bildet skal lagres i home i stedet. Er det noen som vet hvordan dette kan gjøres?

Tja, jeg har aldri brukt gphoto2 før, men det er vel godt mulig at det finnes en config fil? Sett under .gphoto2? Evt man gphoto2 i terminalen?

Ellers er det jo, som en siste utvei, mulig å kjøre en cron-job som automatisk flytter alle filene på minnekortet, over til en mappe i home. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...