Dy§no Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Noen som kan hjelpe meg med å lage thumbs av en del bilder btw? Litt for mange til at jeg orker å resize de selv, for å si det slik. Tittet litt på det her. Er det mulig å få Imagemagick til å resize alle bilder i en mappe, og lagre de med samme filnavn i en ny mappe (eks. /thumbs)? All hjelp og forslag tas i mot med stor takk. Kommandolinje? cd Pictures mkdir thumbs cp *.jpg thumbs mogrify -resize 200 thumbs/* GUI? Phatch Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Er det andre som har trøbbel med Xorg i det siste? Etter en patch er det kommet noen nye "regler" som default, som gjør at man må endre på conf-fila, men det virker nesten tilfeldig hvem som blir rammet. Måtte fikse Xorg på gentoo, og når jeg valgte Arch på den bærbare for å slippe kompilering er det enda flere "defaults" som knoter det til. Nesten så jeg bare reformaterer og legger inn Ubuntu e.l. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Rammet av hva da? Ikke akkurat overraskende at man må konfigurere xorg selv i Arch og Gentoo. Det er ikke deres ansvar å passe på at din maskin fungerer. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Selv har jeg ikke brukt xorg.conf på en stund, trodde den var "ut"? Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Poenget er jo at det allerede var konfigurert, men etter en patch så måtte jeg endre på conf-fila (i mitt tilfelle ble all input fra mus og keyboard ignorert). Nå er ikke mine linux-ferdigheter av ypperste klasse akkurat, så tok jo sin tid før jeg fant utav det. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvis bare dette får deg til å stoppe å bruke Gentoo og Arch og tenke på Ubuntu, er nok ikke dette distroene for deg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Nå er ikke mine linux-ferdigheter av ypperste klasse akkurat, så tok jo sin tid før jeg fant utav det. Bruker du bare Gentoo og Arch blir du nok (og er pent nødt til å bli for å ha noen spesielt god opplevelse..) ganske "dreven" snart.. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 GUI?Phatch Nesten litt artig at Ubuntu var den eneste som fikk ferdigkompilert pakke, mens Windows-brukere må håndtere kildekode og manuelt installere dependencies... Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvis bare dette får deg til å stoppe å bruke Gentoo og Arch og tenke på Ubuntu, er nok ikke dette distroene for deg. Gentoo fikser jeg da, men valgte Arch til den bærbare. Trøbbel med wifi og X i tillegg til å venne seg til en ny distro blir fort litt mye. Fikk til wifi nå da, så gjør et nytt forsøk med Xorg snart tror jeg. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Kjapt spørsmål: Er det noen som kunne tenke seg å være mottakelig for en haug med spørsmål fra en som nettopp har begynt å pusle med Linux (Ubuntu)? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Foreslår at du bare kaster ut noen spørsmål her i forumet. (Samt søker litt i forumet først, det meste har blitt besvart før) Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Start en egen tråd, så får du nok hjelp til alt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Da satser jeg på det. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Poenget er jo at det allerede var konfigurert, men etter en patch så måtte jeg endre på conf-fila (i mitt tilfelle ble all input fra mus og keyboard ignorert). Nå er ikke mine linux-ferdigheter av ypperste klasse akkurat, så tok jo sin tid før jeg fant utav det. Hvor ofte oppdaterer du egentlig? :s http://www.archlinux.org/news/424/ Bruker du Arch gjør du lurt i å lese nyhetene. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Arch er nyinstallert på laptop. Forøvrig fungerer alt nå. Virker med startx, men ikke med X, som jeg prøvde først mens jeg mekka conf-fil... Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 startx er din venn. Men som sagt så er det ikke nødvendig å lage noe xorg.conf om du ikke har spesielle behov. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Distrowatch.org skriver i sin weekly denne uka om statusen til Intels grafikkdriver, som så mange her på forumet har irritert seg over i det siste. The status of Intel video drivers for Linux (and what it means for your favorite distro) Forfatter kommer med en optimistisk spådom i konklusjonen (min uthev) The problems caused by the wholesale changes in the Intel graphics stack have not been fully resolved. Judging by the forums of distributions using the 2.8.0 Intel driver in testing and my own experience, it appears that the most serious problems, particularly those affecting system stability, have been solved. Based on the rate of progress in recent months I am hopeful that releases scheduled for the 3rd and 4th quarters of 2009 may finally have Intel graphics performance that is at least the equal of what we had last year. The promised improvements in performance using the kernel-based GEM, kernel mode switching (KMS), UXA and DRI2 will be delivered later than the Intel developers anticipated and after much heartache for the user community. In the end, though, the promises that were made will undoubtedly be fulfilled. Noen tanker? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Brukte aldri Intel-grafikk før jeg fikk netbooken min med et Intel-kort i. Har brukt ymse versjoner i Arch siden 2.7.1 og har ikke hatt noen seriøse problemer. 3D-ytelsen er rævva, men 2D-en er helt grei, samt XVideo (noen drivere hadde tearing, men ellers funka det jo). Bruker KMS og uten xorg.conf. Funker fint så langt Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Skulle hatt et GUI som kombinerte Spotify og MPD, slik at den kan spille Tool og Pink Floyd lokalt og alt det andre den ikke finner via Spotify.. Det du egnetlig mener er at du vil ha et MPD-interface til spotify/despotify? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Nå har jeg installert windows 7 (RTM) i dualboot med xp (som var på pc-en først). hva vil skje om jeg installerer linux nå? Vil jeg kunne boote alle 3 os, eller kun linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå