Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er det ikke et alternativ å installere Linux på en ny hdd (i en annen maskin), og så bytte ut den som er i maskinen? Er ofte ikke mer en en skrue eller 5 som skal til for å bytte disk på laptopper. Da kan du jo bare bytte tilbake til den originale disken dersom du ikke får det til å fungere eller når du skal levere inn maskinen igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cracker du admin-passordet på WinXP-installasjonen, så har du kanskje BIOS-passordet (sånn fant jeg det). Men uansett, du trenger å boote noe annet enn Windows for å få tak i de to filene du trenger for å gjøre dette...

Bytte ut harddisk er jo et alternativ ja. Evt å fjerne BIOS-batteriet, men det krever vel endel skruing ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Til å begynne med. Maskinene er vel ikke våre til odel og eie på det nåværende tidspunkt nei. Men vi har betalt en egenandel på 1000 kroner og når skolen er ferdig kan vi kjøpe ut maskinen for 500 kroner. Jeg kan jo selvfølgelig høre med fylkeskommunen om det er mulig å få kjøpt den ut tidligere.

Bytte disk er jo en mulighet, det er vel ikke all verdens jobb, men da bryter man vel gjerne garantien på maskinen? Det ville jo være litt kjipt dersom jeg klarer å miste den i bakken (lite sansynlig, men hvem vet) eller lignende og ikke kan få den reparert grunnet mangel på garanti.

Jeg har nok prøvd å kjøre OPHCrack i Windows, men for å få lest av SAM-filene så må den nok bootes opp.

I bunn og grunn så er hovedproblemet at jeg ikke kommer meg på internett. Så slik jeg ser det kan jeg bare fortsette å sende mail til fylkeskommunen, jeg kan prøve å snakke med IKT-folkene på skolen og jeg kan mase på rektor. :)

Tusen takk for gode forslag til allesammen uansett.. :)

Lenke til kommentar

Er det noe kopieringsverktøy som lar en sette på en hastighetsbegrensning? Skal kopiere file mine fra et raidz under FreeBSD over på en ekstern harddisk, så jeg kan kopiere dem tilbake på maskinen etter at jeg har slengt in linux i stedet. Dessverre fryser maskinen seg hver gang, selv om jeg har utført de anbefalte FreeBSD ZFS-tweaksene. Regner med det er fordi den leser for mye for fort så etellerannet buffer e.l. fylles opp, derfor jeg tenkte jeg kunne forsøke med en hastighetsbegrensning.

Er det ellers en mulighet for å foreta en kopiering som sjekker 1: Om filen allerede er der 2: om filen har samme størrelse i målmappen som i kildemappen 3: overskrive filen i målmappen med den fra kildemappen? Hadde vørt kjekt å slippe å kopiere alle filene over igjen. Da blir jeg jo aldri ferdig.

Lenke til kommentar
Test av Arch og Ubuntu, kan ikke si meg veldig imponert over Arch som blir omtalt som veldig rask(med tanke på hvor enkelt Ubuntu er). Forøvrig rimelig meningsløst en del tester ettersom de bruker ulikt filsystem.

Hva forventer du av to operativsystemer som baserer seg på samme programvare?

Ser at Gimp 2.6.7 er sluppet(getdeb har den klar for Ubuntu). Leste at 2.7 blir/er 2.8 med GEGL - med støtte for 16b, stemmer det - mao. er de så nære nå?

2.6.x har også GEGL, men det er bare noen operasjoner som er portet over, og default er "ikke-GEGL". http://www.gimp.org/release-notes/gimp-2.6.html

Hvordan planen er for neste major release husker jeg ikke i farta.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Hm, ikke akkurat det du spør om - men det første jeg tenkte på var å boote en OpenSolaris live-CD. Bør vel kunne få ut data fra ZFS-arrayet ditt derfra.

Det andre du spør om; høres ut som du er på jakt etter rsync.

Den første løsningen din hørtes egentlig veldig god ut. Tror jeg skal prøve ut det. Det er derfor det er så greit å forklare hvorfor man spør om ting når man lurer på noe, ofte er det jo en mye bedre måte å løse problemet på. :p

Angående rsync bruker jo det lenger tid på å finne ut hva som skal kopieres, enn det hadde tatt å kopiere alt ovr på nytt. Nesten, i hvert fall. Den ene gangen jeg prøvde på liknende datamengder stod den i flere timer uten å få begynt en gang. Jeg ga opp til slutt.

Lenke til kommentar
Test av Arch og Ubuntu, kan ikke si meg veldig imponert over Arch som blir omtalt som veldig rask(med tanke på hvor enkelt Ubuntu er). Forøvrig rimelig meningsløst en del tester ettersom de bruker ulikt filsystem.

Ser at Gimp 2.6.7 er sluppet(getdeb har den klar for Ubuntu). Leste at 2.7 blir/er 2.8 med GEGL - med støtte for 16b, stemmer det - mao. er de så nære nå?

2.6.x har også GEGL, men det er bare noen operasjoner som er portet over, og default er "ikke-GEGL". http://www.gimp.org/release-notes/gimp-2.6.html

Hvordan planen er for neste major release husker jeg ikke i farta.

Ubuntu høster en del kritikk for å være "bloated", "tregt" osv. på ulike forum mens man i samme åndedrag skryter av hvor rask Arch er.. Mulig jeg som er naiv og tror på det som blir sakt, og forventet meg en større forskjell.

GEGL som default(og ikke bare for noen få opsjoner) skal komme i 2.8 versjonen av Gimp. Men slik jeg forstod det ville 2.7 raskt gå over/være 2.8, men mulig jeg tolket det feil. Det blir stormat!

Lenke til kommentar

2.6.x har også GEGL, men det er bare noen operasjoner som er portet over, og default er "ikke-GEGL". http://www.gimp.org/release-notes/gimp-2.6.htmlHvordan planen er for neste major release husker jeg ikke i farta.

Sånn jeg har skjønt det så har GIMP 2.6.0 fått støtte for 16 bit/fargekanal i programmets kjerne, men at mange enkeltfunksjoner ikke støtter 16bit. Altså omtrent som å kjøre nesten bare 32bit programvare på et 64bit OS. Siden 2.6.0 bygges det altså på med nye funksjoner med full støtte for 16 bit/fargekanal. Men det er nok ennå i en startfase. Mitt tips er at GIMP fra og med 2.8.0 (ca midten av 2010) støtter 16 bit/fargekanal over hele fjøla av funksjoner.

Lenke til kommentar

Ubuntu høster en del kritikk for å være "bloated", "tregt" osv. på ulike forum mens man i samme åndedrag skryter av hvor rask Arch er.. Mulig jeg som er naiv og tror på det som blir sakt, og forventet meg en større forskjell.

De om det. Jeg tar sjeldent vage anekdoter for god fisk ihvertfall.

Men selv om det nok er mye svada ute og går hva gjelder ytelse på distroer (og elitisme), så kan det nok være forskjeller i opplevd "raskhet"/"responstid". Feks er nok oppstartstiden på mitt Arch system* som kun starter akkurat det jeg trenger av tjenester (i paralell), utnytter KMS og kjører X med xmonad direkte fra inittab uten noen DM betydelig bedre enn en vanilla Ubuntu innstalasjon. Ja, jeg kunne satt opp Ubuntu på akkurat samme måte, og da ville nok tidsforskjellene blitt minimale. Forskjellen er bare at Ubuntu ikke er beregnet for "slikt" og dermed gjør det en god del vanskeligere enn Arch som legger opp til det.

*uten at jeg har testet det

Lenke til kommentar

Skrudde opp min skolepc, kjørte ophcrack og fikk admin til alle skolens laptoper. Litt fint å kunne låse opp læreren sin pc når de er ute i friminuttene. BIOS passordet viste seg å være det samme, så nå kunne andre installere Vista/linux som de ville. Jeg hadde det fint, eneste problemet var at brannmuren blacklistet MAC adressen min med jevne mellomrom. Måtte derfor inkludere et script som gav meg ny MAC adresse hver gang jeg bootet. :p

Eneste problemet jeg fikk var på norskeksamen, vi fikk bruke våre egne pcer. Med fare for at det ble tatt stikkprøver etterpå, haha. Så morsomt, kommer admin bort og kan ingenting om linux. Der sitter jeg med en tiled WM (wmii), han bare kremtet og sa at alt så flott ut her. Ja, jeg hadde MSN under norskeksamen. Koblet opp via mobilen som lå i sekken, bluetooth. <3 Alt for min egen satisfaction, og jeg jukset ikke. Fikk 2 på norsk eksamen. Yey.

Edit: Dette bør gi meg større e-penis, ellers klager jeg til forumstyret. :ph34r:

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar

Brukte Amarok før, og hadde satt opp dcop for å kunne bruke tastaturkontrollene i Gnome. Men nå har jeg gått over til Exile og skal til å sette opp tastatursnarveiene der, men når jeg trykker på de får jeg opp en dialogboks med

Det oppsto en feil under kjøring av dcop amarok player next:

Feil under kjøring av underprosess «dcop» (Ingen slik fil eller filkatalog)

Og nå husker jeg heller ikke hvor eller hvordan jeg hadde gjort det så jeg får ikke det bort. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...