stigfjel Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 eneste viktige nå: er SATA2 kontroleren støttet? gidder ikke dra og kjøpe cder til FreeBSD hvis det ikke er støttet. Du kan jo bare laste ned ISO-filene fra www.freebsd.org. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 eneste viktige nå: er SATA2 kontroleren støttet? gidder ikke dra og kjøpe cder til FreeBSD hvis det ikke er støttet. Du kan jo bare laste ned ISO-filene fra www.freebsd.org. Kjøpe brenne-CDar meinte han nok. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Er usikker på om SATA2-kontrolleren er støttet. Men FreeBSD har bred støtte for kontrollere. Så det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Er usikker på om SATA2-kontrolleren er støttet. Men FreeBSD har bred støtte for kontrollere. Så det er verdt et forsøk. skal kanskje prøve i morgen da Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Er usikker på om SATA2-kontrolleren er støttet. Men FreeBSD har bred støtte for kontrollere. Så det er verdt et forsøk. skal kanskje prøve i morgen da Det er også verdt å ta en titt på FreeBSD 6.0 når det kommer i september. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 bare lurer: er FreeBSD generelt raskere en GNU/Linux? Generelt sett er Windows raskest på alt! huh? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hvor er den gripende og dramatiske serien om livet i en IT-avdeling? Det nærmeste vi kommer er vel "The Office" Tenkte jeg skulle lage serien "The OpenOffice" Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 bare lurer: er FreeBSD generelt raskere en GNU/Linux? Generelt sett er Windows raskest på alt! huh? Windows m/GUI fungerer mye bedre på eldre maskiner enn GNU/Linux med GNOME eller KDE. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 bare lurer: er FreeBSD generelt raskere en GNU/Linux? Generelt sett er Windows raskest på alt! huh? Windows m/GUI fungerer mye bedre på eldre maskiner enn GNU/Linux med GNOME eller KDE. Kjører selv FreeBSD 4.11-STABLE på en dual PII Overdrive 333 MHz, og X.Org 6.8.2 med KDE 3.4 går alldeles strålende. Jeg har imidlertid hevet inn Fluxbox istedet. OpenBSD fungerer også svært bra på eldre maskinvare. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Kjører selv FreeBSD 4.11-STABLE på en dual PII Overdrive 333 MHz, og X.Org 6.8.2 med KDE 3.4 går alldeles strålende. Vel, hvordan er oppstartstidene på den maskinen av FreeBSD og programmer? På Windows XP på min gamle 300mhz Targa-boks startes Windows på nøyaktig 18 sekunder og GIMP tar rundt 16 sekunder å starte (her på Ubuntu på en 3ghz tar GIMP rundt 10 sekunder å starte). Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 På Windows XP på min gamle 300mhz Targa-boks startes Windows på nøyaktig 18 sekunder og GIMP tar rundt 16 sekunder å starte (her på Ubuntu på en 3ghz tar GIMP rundt 10 sekunder å starte). Den maskinen jeg sitter på nå (1.3ghz amd) starter Linux på 9sek og GIMP tar 3sek. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Windows m/GUI fungerer mye bedre på eldre maskiner enn GNU/Linux med GNOME eller KDE. Det var litt mer forklarene enn den første. Og forsåvit riktig. Win98 var raskere enn Slackware med Gnome eller KDE på min gamle Duron 700MHz maskin, men Slackware med *Box, FVWM eller Xfce4 er raskere enn Win98 igjen. Min erfaring er at Gnome og KDE ikke er spesiellt vennlige mot gammel hardware. EDIT: olear, 9 sek, er det med DE/WM og? Endret 24. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 På Windows XP på min gamle 300mhz Targa-boks startes Windows på nøyaktig 18 sekunder og GIMP tar rundt 16 sekunder å starte (her på Ubuntu på en 3ghz tar GIMP rundt 10 sekunder å starte). Den maskinen jeg sitter på nå (1.3ghz amd) starter Linux på 9sek og GIMP tar 3sek. wow, finn oppstarts tid på den der Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 EDIT: olear, 9 sek, er det med DE/WM og? Fra jeg trykker på powerknappen til jeg kan logge inn, med login manager så tar det ca 11sek. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Kjører selv FreeBSD 4.11-STABLE på en dual PII Overdrive 333 MHz, og X.Org 6.8.2 med KDE 3.4 går alldeles strålende. Vel, hvordan er oppstartstidene på den maskinen av FreeBSD og programmer? På Windows XP på min gamle 300mhz Targa-boks startes Windows på nøyaktig 18 sekunder og GIMP tar rundt 16 sekunder å starte (her på Ubuntu på en 3ghz tar GIMP rundt 10 sekunder å starte). Har ikke tatt tiden, men det går relativt raskt. BIOS bruker en del tid på deteksjon av minne og SCSI-kontroller, og operativsystemet bruker en del tid på SCSI-kontrolleren, noe som er helt normalt. Maskinen er en SCSI-basert maskin. Men når maskinen først har startet operativsystemet, er responsen svært god. Og det er det som er viktig. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Den maskinen jeg sitter på nå (1.3ghz amd) starter Linux på 9sek og GIMP tar 3sek. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Fra jeg trykker på powerknappen til jeg kan logge inn, med login manager så tar det ca 11sek. Fett. Harru hacket litt i rc.d/init.d ? Eller er det en forholdsvis ren innstallering? Gleder meg til jeg kommer hjem fra jobb. Skal endelig somle meg til å legge inn GNU/Linux på ny-pc'n. Har vært litt for opptatt med testing og Morrowind Lenke til kommentar
zyp Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 På den tida er min maskin knapt nok ferdig med POST og SATA-gjenkjenning, som gjøres før oppstartslaster lastes. Fra trykk på knappen til innlogging tenker jeg maskinen min bruker et sted mellom et og to minutter. Men så har jeg igjen ikke gjort noe særlig for å minimere oppstartstiden, maskinen min står på døgnet rundt, så det er bare snakk om å slå på skjermene når jeg skal bruke den. Forresten, hvis man virkelig skal ha rask oppstart så er det nok LinuxBIOS som er tingen. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Fett. Harru hacket litt i rc.d/init.d ? Eller er det en forholdsvis ren innstallering? Må nok innrømme at jeg har modifisert oppstarten "litt" Som Zyp sier så er det egentlig ikke så nøye, maskinene mine står på 24t i døgnet. Når jeg en gang i århundret starter om maskinen så har det ikke så mye å si (selv om noen sekunder er bedre en noen minutter ) . Endret 24. august 2005 av olear Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 fant ut at pcen min bare er støttet i i386 versjon av FreeBSD Netverks kortet og SATA kontrolleren er ikke støttet i AMD64 versjonen, noen som vet om noen mulighet for og få 64-bit i ettertid(etter installasjon)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå