Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Irriterer meg at vi blir tvunget til å bruke Win XP på skolen. Det begynner å bli ekkelt utdatert etterhvert. Dessuten er det ingen reell grunn til å tvinge oss til det. Så vidt jeg vet så har vi ingen programmer som krever Windows i bruk på min skole. Har forøvrig sendt en mail til Fylkeskommunen, men har ikke fått noe svar. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henrik B: Det spørs jo også hva en legger i "antall programvare". Er godt mulig det finnes flere programmer til Windows. Samtidig som det finnes mange programmer som gjør samme jobben. Skal du brenne en cd? Det finnes evig mange cd-brennings-verktøy til Windows, det betyr ikke at alle er dugende, eller gjør det de skal. Samtidig som at mangfoldet av programmer i Windows ikke nødvendigvis gjør noen av de noe bedre.

I Linux derimot er jeg veldig positivt overasket over det enorme mangfoldet av programvare som finnes, spesielt med tanke på brukermasse. Sitter også med en følelse av at det meste av programmer som blir laget til Linux platformen faktisk gjør det de skal gjøre. Åpen kildekode åpner også muligheter for forbedringer av programmene i mye større grad enn det det gjør i de samme lukke kildekode programmene som ofte er tilfelle på Windows platformen. :)

Det som kanskje er mer spennende å se på, er forholdet mellom utviklere og brukere til begge platformene. Og antall utviklere på et prosjekt osv. :)

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar

Det bunner ganske enkelt i hva man ønsker å kalle et program. Tar man f. eks. med alle kommandolinjeverktøyene som finnes i *nix, så tror jeg windows har lite å stille opp med i en sluttsum. Tar mad videre med alle skript, ja da havner nok windows langt etter.

Lenke til kommentar
Irriterer meg at vi blir tvunget til å bruke Win XP på skolen. Det begynner å bli ekkelt utdatert etterhvert. Dessuten er det ingen reell grunn til å tvinge oss til det. Så vidt jeg vet så har vi ingen programmer som krever Windows i bruk på min skole. Har forøvrig sendt en mail til Fylkeskommunen, men har ikke fått noe svar. :(

Er dette snakk om din egen PC eller en skole-PC?

Hvis skole-PC:

Noen som bryr seg om du slenger inn Ubuntu f.eks? Gjorde ikke det på min skole. Bare resiza NTFS-partisjonen og lagde litt plass til Ubuntu. Sletta alle spor av Ubuntu ved skoleslutt.

Hvis din PC:

Da mener jeg klart at du skal ha muligheten til å velge OS selv så lenge du får arbeidet gjort. Nye lover innen standardisering av offentlige dokumenter gir deg også retten til å levere f.eks tekstdokumenter som ODF (OpenOffice) eller f.eks PDF. Hvis de nekter å ta imot noe annet enn .doc (Word) f.eks, så har du retten på din side. Da er det bare å klage til Fylkeskommune.

Lenke til kommentar

Freebird: Jeg vet ikke så alt for mye om dette, men det er ikke mulig at det bruks Windows på grunn av domene osv? Ellers spørs det vel fra skole til skole hva man får lov å legge inn. Hos oss er vi til og med bundet til å måtte bruke den programvaren som er installert. Dog, open office og firefox, safari, opera er lagt inn. Så det er ikke dét store problemet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Arch på skolelaptopen min, og fikk tilgang til "egen-PC-nettverket" siden han ene IT-admin på skolen likte Linux :p Det var to forskjellige nettverk. Ett for de som lånte PC av skolen (låst ned uten admin-rettigheter osv), og de som hadde egen PC.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Vel jeg går på skole i Hordaland. Så vidt jeg har forstått så skal vi ha to trådløse nettverk her. HFK-Studnett og HFK-Pednett. Pednett er beskyttet og man må meldes inn i fylkets domene for å få tilgang, Studnett skal være åpent for folk som ikke er meldt inn i domenet. Men skolen min har valgt å fjerne Studnett, om det bare er skjult eller om det er fjernet er jeg usikker på. Dette gjør at jeg ikke kan bruke min egen pc med Linux og jeg kan heller ikke installere Linux på Skole-PC'en for IKT-folkene vil neppe være behjelpelig med å gi tilgang til nettverkene.

Når det gjelder installasjon, så er CD-Rom'en (DVD-Brenneren) fjernet fra Boot-listen i bios, og dessuten er det passord på bios så jeg får ikke installert på vanlig måte. Et alternativ er jo Wubi, men det vil jo gi lavere ytelse og dessuten vil jeg fortsatt ikke ha nettverk. Det som er så irriterende er at det ikke er noe problemer med å benytte Firefox på skolepc'en så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem å bruke et annet operativsystem heller.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Nei det kan jeg ikke.. :)

Er det kanskje en mulighet for å trykke ett eller annet for å få en boot-menu ved oppstarten (der man kan velge hva man vil starte fra). Det var slik jeg fikk Linux inn på skolepcen min.

EDIT: litt for sen....

Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Nei, altså. Det er nok ganske gjennomtenkt så jeg tviler litt på at det er mulig å omgå det på den måten. Men, om jeg hadde klart å installere, så ville jeg fortsatt ikke hatt internett.

Lenke til kommentar
*snip*

Det som er så irriterende er at det ikke er noe problemer med å benytte Firefox på skolepc'en så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem å bruke et annet operativsystem heller.

Problemet er vel at IT-admins skal være i stand til å løse de fleste problem som måtte dukke opp, og da er det det billigere å tvinge alle til å bruke windows enn å ta kurs om linux. Men ser ikke poenget med å ikke ha dette studentnettet oppe. Hadde jeg vært IT-admin uten peil på linux hadde jeg kjørt windows på skolepc'er som jeg hadda ansvar for at fungerte, og så kunne jo folk brukt hva enn de ville på det andre nettverket, sålenge de ikke kom til meg når det gikk galt. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dersom det er meg du sikter til, så jo. Jeg har opptil flere pc'er som jeg bruker ved siden av skolen, men kunne tenke meg å bruke Linux på skolen også. Forøvrig så er Win XP treegt på skole-pc'ene våre så en distro ala Crunchbang eller Xubuntu ville nok gjort godt. :)

Lenke til kommentar

Regler er regler, selv om de suger og er teite så er det enkleste å bare følge med strømmen og bruke XP til akkurat dette.

Skolepcen er vel forresten skolen sin eiendom? Så da kan du ihvertfall ikke gjøre som du vil med den?

Jeg jobber ikke på en skolen men i bedriften her så har brukeren Windows XP, rett og slett fordi det er det alle kan å bruke, overgangen til linux blir totalt sett dyrere enn det vi betaler i lisenspenger til M$

Lenke til kommentar

Nå som USB minnepinnene begynner å bli såpass store, er det noen som kjører OS fra en minnepinne?

Lurer på om jeg skal kvitte meg med harddisken som støyer og varmer for å bare kjøre alt fra USB, men lurer litt på hvordan ytelsen blir. Erfaringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...