Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har noen flere forslag til hva jeg kan gjøre for å få ut data fra USB-termometeret? :) (Jeg vil desperat unngå at jeg må ha en Windows-boks for å bruke greia..)

Har du forsøkt å bruke gtkterm eller minicom slik jeg foreslo?

Ja, jeg har forsøkt meg på begge, men litt forskjellige innstillinger. Jeg har ikke så mye peiling på slikt utstyr, så hva slags innstillinger man skal bruke for å få kommunikasjon vet jeg ikke. Jeg får uansett ikke noe respons fra dingsen.

Jeg leste på ett forum (som jeg selvsagt har mistet lenken til) om noen som fikk til å lese data fra termometeret, men først etter å ha initialisert av Windows-programvaren.

Tror det er på høy tid å lære seg litt mer om kommunkasjon mellom programvare og maskinvare, slik at man kan løse sånt helt på egen hånd :p

Lenke til kommentar
Har et morsomt problem. Jeg kan koble opp mot meg selv via ssh ved bruk av lokal ip (10.0.0.10) og selvfølgelig 127.0.0.1. Vist jeg derimot velger domene som peker til min eksterne ip som adresse får jeg connection refused. Kobler jeg opp med mobilen via mobilnettet til samme domene går det fint. Så jeg kan ikke bruke den eksterne ipen når jeg er hjemme. Hvorfor det? Det er noe som refuser connection, og jeg forstår ikke hva. Det er kanskje ikke noe å lure på siden det fungerer uten i fra, problemet er bare at da må jeg bytte adresse i scriptet hver gang jeg kobler til serveren. :p

Dette er som regel bare et problem fra routeren sin side. Den "forstår" ikke hvorfor du vil koble til din eksterne IP-adresse når du er i NAT innenfor den. Det har jo ingen god hensikt. Mulig dette kan fikses via oppsettet på routeren. Ellers er det bare å være kreativ, sette opp DNS-server, bruke annet domene hjemme, bruke /etc/hosts osv.

Lenke til kommentar

Jøss, nå ser Google Chrome for GNU/Linux veldig lovende ut, synes jeg. Starter kjapt og rendrer kjapt. De få sidene jeg har testet ser helt fine ut. Flash fungerer også.

Mangler bare et godt utvalg extensions (flashblock, adblock osv), så kan Chrome godt bli min nye hovednettleser.

http://linuxologist.com/apps/howto-chromiu...nux-with-flash/

De skal jo tross alt kjøre Chrome på Chrome OS, så Linux-versjonen må ha en viss prioritet :)

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Jøss, nå ser Google Chrome for GNU/Linux veldig lovende ut, synes jeg. Starter kjapt og rendrer kjapt. De få sidene jeg har testet ser helt fine ut. Flash fungerer også.

Mangler bare et godt utvalg extensions (flashblock, adblock osv), så kan Chrome godt bli min nye hovednettleser.

http://linuxologist.com/apps/howto-chromiu...nux-with-flash/

De skal jo tross alt kjøre Chrome på Chrome OS, så Linux-versjonen må ha en viss prioritet :)

Enig at det begynner å bli brukbart. Det er likevel et par ting jeg irriterer meg grenseløst over. Først og fremst bugen som står beskrevet her: http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=18908

Denne blir uansett garantert retta opp i kjapt.

Det andre er at Chromium ser ufattelig stygg ut og integrerer seg ikke i det hele tatt med resten av GTK-programmene. Jeg har prøvd å velge "Set to GTK+ theme", men da ble alt bare orange og enda mer feil. Jeg vil ha samme "_ + x" oppi hjørnet på alle mine programmer :p

Lenke til kommentar

Den beste og raskeste løsningen på alle lyd-problemer i Ubuntu siden PA ble introdusert er ganske enkelt

sudo apt-get remove pulseaudio

Men PA leveres vel med mulighet for å justere lyden i hvert enkelt program, så det kan være at lyden fra de andre er blitt dempet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

For å se hvilke programmer som er mutet og ikke i pa kan du starte pavucontroll (om jeg ikke er helt på bærtur nå), tror ikke det ligger inne på en default ubuntu install, men da kan det jo installeres. Sammen med padevchooser. Disse verktøyene blir noe av det samme som volume enheten som ble introdusert i fedora 11 tidligere. :)

Lenke til kommentar
Du kan ha satt Wine til å bruke OSS. Da vil kun Spotify fungere. Velg heller ALSA. Dette gjør du i "Configure Wine > Audio". Har som regel ingenting med PulseAudio å gjøre.

Jeg får ikke lyd av Spotify hvis jeg bruker ALSA, kan det være en bug?

Høres rart ut. Krysset vekk alle de andre? Satt "Hardware acceleration" til "Emulation"? Ta vekk "Driver emulation". Default sample rate 44100 og 16 bit. Steng alle Wine-programmer (og vent litt, sånn at alle Wine-prosesser dør) etter endring, for å så åpne Spotify og prøve på nytt.

Lenke til kommentar

Gullkorn fra Launchpad: "Siden GParted kan være et masseødeleggelsesvåpen kan kun superbrukeren kjøre det.". link

Dette gjelder Ubuntu 8.04 ved forsøk på å kjøre GParted uten å være root.

Og som om oversettelsen til bokmål ikke var nok, sjekk nynorsk. Det må nesten være en spøk det der.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Du kan ha satt Wine til å bruke OSS. Da vil kun Spotify fungere. Velg heller ALSA. Dette gjør du i "Configure Wine > Audio". Har som regel ingenting med PulseAudio å gjøre.

Min Wine bruker ALSA. Byttet nylig til Xfce, kan det ha noe å si?

Edit: Samme problem i Gnome.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Gullkorn fra Launchpad: "Siden GParted kan være et masseødeleggelsesvåpen kan kun superbrukeren kjøre det.". link

Dette gjelder Ubuntu 8.04 ved forsøk på å kjøre GParted uten å være root.

Og som om oversettelsen til bokmål ikke var nok, sjekk nynorsk. Det må nesten være en spøk det der.

Er det noe feil med oversettelsene da? Virker på meg som om det heller er den opprinnelige meldingen som er litt rart formulert. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...