Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et USB-termometer som jeg tenkte jeg skulle bruke til å logge temperaturen på "serverrommet".

lsusb viser:

Bus 001 Device 002: ID 4348:5523 WinChipHead USB->RS 232 adapter with Prolifec PL 2303 chipset

Hvordan får jeg lest av data?

finner du noe spesielt under /proc/ eller under /dev? Dataen må komme noen plass, godt mulig den bruker noe av ACPI for å gi data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg et USB-termometer som jeg tenkte jeg skulle bruke til å logge temperaturen på "serverrommet".

lsusb viser:

Bus 001 Device 002: ID 4348:5523 WinChipHead USB->RS 232 adapter with Prolifec PL 2303 chipset

DealExtreme? :p har samme termometer selv. Antar det er mulig å lese RS-232 strømmen direkte i en terminal (av den typen som følger med winXP..)

Problemet mitt er bare at det ikke lengre kommer fram i lsusb når jeg plugger det inn. Kom fram første gangen, men etter at jeg dro den ut og plugget den inn igjen kommer den ikke fram :S Noen forslag til en metode for å "manuelt" laste driverne til denne dongelen? Skjedde jo automagisk første gangen..

Lenke til kommentar

lsusb viser:

Du kan jo begynne med å se hva slags informasjon som kommer fra /dev/ttyUSBx

f.eks. "cat /dev/ttyUSB0"

Lenke til kommentar

Dette er vel en prototype, uten noen form for finish.. tipper idéen med knappeplassering og gruppering er det som burde fokuseres på og ikke selve utseende..

Dersom de legger energi ned i enkel navigasjon tror jeg det kan bli bra det der.

Lenke til kommentar
Dette er vel en prototype, uten noen form for finish.. tipper idéen med knappeplassering og gruppering er det som burde fokuseres på og ikke selve utseende..

Dersom de legger energi ned i enkel navigasjon tror jeg det kan bli bra det der.

Ja, jeg er veldig for et nytt UI til OOo, men bør vi dilte etter MS med faner? Jeg har på følelsen at det kan gjøres bedre ;)

Utseende ser jeg ikke på nei, kun prinsippene/ideen og organiseringen.

Lenke til kommentar

lsusb viser:

Du må nok bruke en seriell terminal for å få noe vettugt ut av den enheten gitt. Feks minicom eller gtkterm

Lenke til kommentar
Ja, jeg er veldig for et nytt UI til OOo, men bør vi dilte etter MS med faner? Jeg har på følelsen at det kan gjøres bedre ;)

Utseende ser jeg ikke på nei, kun prinsippene/ideen og organiseringen.

OpenOffice har rykte på seg for å være copycat og det er langt på vei sant. Etter min mening burde OpenOffice finne på noe innovativt som gjør at de MÅ ha OpenOffice framfor MS Office, og som vanlige brukere kan se og dra nytte av, uten at jeg har noe ide om hva det skulle være. :p

Lenke til kommentar
finner du noe spesielt under /proc/ eller under /dev? Dataen må komme noen plass, godt mulig den bruker noe av ACPI for å gi data.

Jeg tror det skal være /dev/ttyUSB0..

lsusb viser:

DealExtreme? :p har samme termometer selv. Antar det er mulig å lese RS-232 strømmen direkte i en terminal (av den typen som følger med winXP..)

Problemet mitt er bare at det ikke lengre kommer fram i lsusb når jeg plugger det inn. Kom fram første gangen, men etter at jeg dro den ut og plugget den inn igjen kommer den ikke fram :S Noen forslag til en metode for å "manuelt" laste driverne til denne dongelen? Skjedde jo automagisk første gangen..

Kjøpte det fra Brando.com.hk :)

Jeg måtte laste modulen manuelt for at den skulle dukke opp (modprobe pl2303 tror jeg det var).

lsusb viser:

Hvis jeg cat'er /dev/ttyUSB0 så står den bare uten å vise noe output. Har prøvd litt forskjellige devicer, men jeg vet ikke om det skal være mulig å cat'e ut informasjon på den måten fra adapteret..

Lenke til kommentar

Er mulig å cate slik ja... men det avhenger jo av at noe faktisk sendes da. Man kan også bruke echo og pipe for å skrive til tty-en.

Er den beregnet på spesiell programvare? Da er det nemlig god sjanse for at det er en eller annen handshake-prosedyre som må til før den begynner å sende data.

Har du direktelink til termometeret du kjøpte?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Dette er en link til termometeret jeg har: link

Fant en link i forumet der til en blog med et c-program som skulle virke: link.

Ser han sender

WriteP1P0(1, "0110000");
WriteP1P0(0, "00000000");

greier å kompilere programmet, men "ioctl: Invalid argument" ...

(filleren.. <esc> :wq funker ikke på forumet her)

Lenke til kommentar

Haha... Gjett om jeg også har prøvd det! Litt synd det ikke fungerer faktisk. Er flere andre steder også, OOo f.eks. eller notepad hos naboen :p

Neste steg er å lete febrilsk eller Alt+Tab når noen ser deg med snuskeblad eller Ctrl+F når mobilen mangler... (Ikke bruk dette som sjekketriks)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Den feilmeldingen der var jeg borti for et år eller to siden da jeg skrev et eller annet program. Husker jeg brukte _evigheter_ på å løse problemet... :(

Edit: Har du forsøkt å kjøre programmet som root?

Edit 2: Tok en kikk på den koden og nå lurer jeg på hvordan i huleste det termometeret komuniserer, for det greiene der var helt absurd.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Er mulig å cate slik ja... men det avhenger jo av at noe faktisk sendes da. Man kan også bruke echo og pipe for å skrive til tty-en.

Er den beregnet på spesiell programvare? Da er det nemlig god sjanse for at det er en eller annen handshake-prosedyre som må til før den begynner å sende data.

Har du direktelink til termometeret du kjøpte?

Det fulgte med programvare som jeg bruker ja, noe vanvittig treigt .NET-greie (mao ubrukelig).

Her har du en direktelink: http://usb.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00381

Bruker vel RS 232 og modulen PL2303.

Dette er en link til termometeret jeg har: link

Fant en link i forumet der til en blog med et c-program som skulle virke: link.

Ser han sender

WriteP1P0(1, "0110000");
WriteP1P0(0, "00000000");

PL2303 er jo det samme jeg bruker.

Kult om noen får programmet til å fungere :)

Lenke til kommentar
Sun har vist fram en prototype til nytt OOo UI: Liker vi dette da?

Bånd-tankegangen til Microsoft har vist noe for seg for en del brukere selv om jeg ikke er noe fan av den. Bånd-menyene krever jo ofte 2-3 klikk for å gjøre det man ellers får gjort med 1 klikk i de tradisjonelle menyene. Så lenge det blir mulig å velge tradisjonelt GUI så blir jeg fornøyd. Men de som vil ha bånd-menyer må gjerne få det for min del.

Redigert: Plasseringen er en ting, men den visuelle finishen må gjerne friskes opp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er på tide at OOo får et nytt design, det ser jo helt jævli rett å slett, blir sliten av fargene. Det mangler mye på prototypen synes jeg kunne ikke lyse blå farger som i office vært noe istede for grått på grått. En ting jeg håper de får inn er muligheten til å skifte bakgrunns theme, som å legge inn et bilde eller pattern bak selve arket for å få det til å se mye bedre ut, og ikke minste mindre stressede for øynene. Men det er en godt skritt på veien ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...