Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Da er KDE 4.3 ute, det er vel snart på tide å gi KDE en ny sjanse nå..

Har kjørt KDE 4.3 på en maskin en stund. Liker utviklingen veldig godt. Kanskje går jeg over til KDE på hoved-maskinen ved neste Kubuntu-utgave (evt Mint-KDE), etter mange år med GNOME (og før det KDE 3). Merker at KWin yter klart bedre på min maskin med 4.3 final vs 4.3 RC3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rimelig vanskelig å endre noenting på ext3. En workaround er å montere den som ext2, for så å gjøre endringer som er mulige i ext2.
OK. Er det dumt å formatere en 900 GB partisjon med 128 b inode size?

Neinei, det går kjempefint. Det ser ikke ut til at det er mulig å endre, så du må nok reformatere. Du kan eksempelvis sette den med

mke2fs -I 128 /dev/sda1

når du skal formatere.

Lenke til kommentar

Sjekk syslog da. NTP logger i alle fall til syslog på Ubuntu når den synker.

cat /var/log/syslog|grep ntpd

Sjekk forskjell mellom deg og server med:

ntpdate -q ntp.ubuntu.com

Dette stiller ikke klokken, -q sørger for at du bare for se forskjellen.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Neinei, det går kjempefint. Det ser ikke ut til at det er mulig å endre, så du må nok reformatere. Du kan eksempelvis sette den med
mke2fs -I 128 /dev/sda1

når du skal formatere.

Formateringen var allerede gjort. Jeg syntes det var litt rart at den brukte 40 GB til formateringsdata, og tenkte som så at det kanskje var pga. liten inode-størrelse som førte til unødvendig mange inoder.

Det som også var litt rart var at den ikke ville formatere med -i 128. Jeg har ikke sett -I i hurtighjelpen, så den har jeg ikke prøvd. Men det var bare til å sette standard inodestørrelse i /etc/mke2fs.conf.

Til info så greier ikke Ext2IFS å montere ext-partisjoner med annen inodestørrelse enn 128 b. Standard i Ubuntu har tydeligvis blitt 256 b.

Lenke til kommentar
Hvorfor nekter klokka å følge ntp? Har installert openntpd og fulgt guiden hos Arch ( http://wiki.archlinux.org/index.php/Network_Time_Protocol ) men fortsatt er klokka feil.

Hva mener du "feil"?

At klokka ikke er korrekt selvfølgelig. Den viser feil tid.

Sjekk syslog da. NTP logger i alle fall til syslog på Ubuntu når den synker.

cat /var/log/syslog|grep ntpd

Sjekk forskjell mellom deg og server med:

ntpdate -q ntp.ubuntu.com

Dette stiller ikke klokken, -q sørger for at du bare for se forskjellen.

Bruker ikke ntpd, har heller ikke ntpdate.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg et USB-termometer som jeg tenkte jeg skulle bruke til å logge temperaturen på "serverrommet".

...

Hvordan får jeg lest av data?

Si ifra om du får dette til å fungere, og isåfall hvor du kjøpte termometeret, kunne muligens tenkt meg noe lignende selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...