Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Skolene i Narvik bruker Linux ja.

Skolelinux med KDE 2.2, Opera 7.23, Mozilla 1.4 og BASH 2.95, skikkelig kraftige moderne programmer der.

Uansett en oppgradering fra win 2000 sp2.

Forresten så har hele min klasses $HOME variabel blitt satt til /.

Unødvendig å si at det ikke virker å logge på.

huff :p

burde oppdatere til KDE 3.4, Opera 8.03 Mozilla-firefox 1.0.6 og BASH 3.05.

du burde klarge til admin om login problemene

Doh.

Poenget med Skolelinux er at det skal kunne køyrast på gamal hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jippi! Endelig har jeg klart å kompilert egen kjerne. Foreløpig ser det ut som alt fungerer fint. Har fått til lyden igjen også. Det var egentlig enklere enn jeg trodde. Selvfølgelig tok det litt tid fordi jeg måtte se gjennom hjelpe-teksten på alt, men det gikk egentlig ganske smertefritt.... :yes:

Lenke til kommentar
Jippi! Endelig har jeg klart å kompilert egen kjerne. Foreløpig ser det ut som alt fungerer fint. Har fått til lyden igjen også. Det var egentlig enklere enn jeg trodde. Selvfølgelig tok det litt tid fordi jeg måtte se gjennom hjelpe-teksten på alt, men det gikk egentlig ganske smertefritt.... :yes:

Hvilken distro?

Lenke til kommentar
Slackware 10.1 med 2.6.12.5-kjernen

Ja, det fungerer som hånd i hanske. Har selv tatt i bruk den kjernen, og alt fungerer strålende her også. Bare stå på, med den kunnskapen du tar med deg vil du være i stand til å prøve deg på FreeBSD, OpenBSD og kanskje Solaris...

Lenke til kommentar

Ja, må si jeg lært ganske mye. Utrolig nok har jeg faktisk installert FreeBSD 4.10 en gang på en gammel maskin. Masse av spørsmålene jeg ikke hadde peiling på, men jeg ble til slutt ferdig med installasjonen. Fikk aldri vite om den fungerte da, for jeg klarte aldri å boote opp maskinen. Skjønte ikke at jeg måtte inn i BIOS og sette den til å boote fra harddisk og ikke cd-rom. Trodde seff det var noe med installasjonen, så jeg prøvde heller Debian. Etter litt knoting skjønte jeg at jeg måtte fikse noe i BIOS'en..... :whistle:

Endret av WonderBjarne
Lenke til kommentar
Ja, må si jeg lært ganske mye. Utrolig nok har jeg faktisk installert FreeBSD 4.10 en gang på en gammel maskin. Masse av spørsmålene jeg ikke hadde peiling på, men jeg ble til slutt ferdig med installasjonen. Fikk aldri vite om den fungerte da, for jeg klarte aldri å boote opp maskinen. Skjønte ikke at jeg måtte inn i BIOS og sette den til å boote fra harddisk og ikke cd-rom. Trodde seff det var noe med installasjonen, så jeg prøvde heller Debian. Etter litt knoting skjønte jeg at jeg måtte fikse noe i BIOS'en..... :whistle:

Hvis du liker Slackware, bør du absolutt prøve FreeBSD. Det er også et glimrende operativsystem, hvor mange av prinsippene du lærer i Slackware, går igjen. Prøv da enten FreeBSD 5.x (5.4 er den nyeste versjonen) eller 6.0 som kommer i september. FreeBSD har også et glimrende pakkesystem, ports og packages.

Lenke til kommentar
Så langt liker jeg Slackware veldig godt så FreeBSD hadde jo kanskje vært noe.....Men det blir nok en stund frem i tid. Hehe. Må nok lære meg litt mer av Slackware først........

Slackware og FreeBSD er ganske like i bruk. Jeg har i hvert fall brukt den kunnskapen jeg har lært i Slackware til å lære meg FreeBSD, og så videre OpenBSD. Og snart skal jeg teste ut Solaris når jeg har en maskin klar. Slackware er ifølge mange inngangsporten til BSD og tunge UNIX-systemer, som Solaris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Dette er sikkert ille OT for denne tråden, men jeg ville få med meg personene som vanker her i *NIX miljøet, so here it goes:

Vi har TV-serier om personene og miljøet innen politi, sykehus, brannvesen, forskjellige nyhetsredaksjoner, det hvite hus, flyplasser ect. ect.

Hvor er den gripende og dramatiske serien om livet i en IT-avdeling?

Bare tenk: konkurransen med de andre avdelingene om øret til den øvre ledelsen; intrigene mellom *NIX og Win server miljøene; spenningen ved DoS angrep og nye agressive virus; frustrasjonen over dumme brukere; og samspillet mellom de gamle guruene med kontor innerst i de mørke gangene og de nye sysadmin praktikantene ferske fra utdanning; alt i en OZ-aktig skildring.

Teit? Tøft? Meh?

Lenke til kommentar
Eller hva med en komedieserie om nettverkslærern min som sier vi må kjøpe Linux, og samtidig sier "freeware" når han snakker om programmer som er lisensiert under GPL

Gode ting det der.

Vi hadde en (dedikert) datalærer som ikke visste hva linux var, og snakket bare om alle de nyeste tingene som var kommet, slik som for ekstempel pentium (pentium 1, ikke noe nyere) og skjermkort med 4 mb ram.

(og dette var 2-3 år siden, ikke 20 :-p )

Lenke til kommentar

bare lurer: er FreeBSD generelt raskere en GNU/Linux?

og jeg har prøvd FreeBSD på en gammel P3 da var det meste støttet, prøvde så og installere FreeBSD på min maskin men da fant jeg FreeBSD dårlig støttet av min hardware(FreeBSD 5.2)

så da lurer jeg bare på om hardwaren min er godt støttet i FreeBSD nå?

HW:

ASUS A8N SLI

AMD64

Nvidia 6800GT

1GB ram, HDD vanlige cdrom og alt annet normalt som jeg vet/tror er godt støttet.

Lenke til kommentar
bare lurer: er FreeBSD generelt raskere en GNU/Linux?

og jeg har prøvd FreeBSD på en gammel P3 da var det meste støttet, prøvde så og installere FreeBSD på min maskin men da fant jeg FreeBSD dårlig støttet av min hardware(FreeBSD 5.2)

så da lurer jeg bare på om hardwaren min er godt støttet i FreeBSD nå?

HW:

ASUS A8N SLI

AMD64

Nvidia 6800GT

1GB ram, HDD vanlige cdrom og alt annet normalt som jeg vet/tror er godt støttet.

Har selv testet ut FreeBSD 5.4, og det er ganske raskt, på høyde med Slackware. Skjermkortet ditt er fullt støttet i FreeBSD, dog kun i 32bits modus. Vil også anta at hovedkortet (chipsettet) er støttet, men vil nok ikke si at det er støttet fullt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...