Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nå er jeg den eneste brukeren av min PC og jeg gjør som jeg vil men la oss tenke at jeg er bare en av flere brukere av en PC, med en snill og hyggelig admin.

Jeg går i butikken og kjøper meg en ny harddisk (til bare mitt bruk) for å få større lagringsplass fordi ~ begynner å bli full. Hva er da den riktige Linux/UNIX-måten å flette den nye harddisken inn i treet på?

Jeg kommer på to muligheter: at admin fikser det slik at den mountes inni min hjemmemappe, f.eks. ~/musikk/ eller at den mountes i /mnt eller /media, med meg som eier og en evt. link fra hjemmemappen.

Et annet spm jeg spurte om tidligere men som jeg ikke fikk svar på og har ikke klart å finne ut av: Hva er det egentlig pakken firefox-3.5-branding gjør? Av det jeg har skjønt så skal den gi nettopp Firefox-branding men jeg merker ingen forskjell om jeg har den installert eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å mounte nye disker under /mnt/etfintnavnher/, for så å linke til denne fra hjemmeområdet. Husk å sette riktige rettigheter på disken (eller en katalog på den) så brukeren din kan skrive til den.

Pleier å lage en mappe på disken med samme navn som brukernavnet selv (som da blir den mappen jeg linker til hjemmeområdet), så kan jeg bruke litt av plassen til andre ting som f.eks kun root skal ha tilgang til også.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

I tillegg er det lurt å montere den/de nye partisjonen(e) etter en statisk identifikator istedenfor etter enhetsnavn.

Enhetsnavn er avhengig av rekkefølgen til enhetene når OS-et lister opp aktive enheter på f.eks en databuss, og hvilken driver som brukes. Merkelapper er statiske, fstab-oppføringen vil fortsatt være gyldig selv om man flytter en harddisk til et annet adapter eller fysisk kontakt.

"Merkelapper" er en funksjon ved filsystemet, men for ext2 til ext4 så kan man bruke programmet tune2fs med parameteren -L og enhets- og partisjonsnummeret. Sistnevnte kan man deretter erstatte med LABEL=<navn> i /etc/fstab

Lenke til kommentar

Hey, trenger hjelp :) Skal instalere Sound Blaster X-Fi 5.1 på ubuntu mini/XBMC. (model-nr. SB1090)

Er foresten amatør på linux :p så må ha det inn med "tesje" :p

btw bruker putty(ssh) for å koble til ubuntu/XBMC pc'n

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Jeg blir litt trist og lei meg inni meg hver gang disse trådene dukker opp.. "Hei, jeg er nybegynner med Linux og har {ATI skjermkort,X-fi lydkort,Trådløskort som ikke fungerer skikkelig}"

Litt mer fornuftig valg av hardware, og alt kunne fungert knallbra, men mange blir sittende med et helt elendig inntrykk.

Lenke til kommentar

Ja, men heldigvis er det et problem som blir mindre for omtrent hver kernelrelease :) Regner med at X-fi fungerer for mainstream innen Ubuntu 9.10, nye AMD/ATI-kort har jo catalyst/radeonhd/ati, og gamle ATI-kort har ati. Nettverksadapter fungerer stort sett over hele fjøla nå :)

Lenke til kommentar
Jeg blir litt trist og lei meg inni meg hver gang disse trådene dukker opp.. "Hei, jeg er nybegynner med Linux og har {ATI skjermkort,X-fi lydkort,Trådløskort som ikke fungerer skikkelig}"

Litt mer fornuftig valg av hardware, og alt kunne fungert knallbra, men mange blir sittende med et helt elendig inntrykk.

sorry da...

Lenke til kommentar

sorry da...

Bare for å presisere, tror han mener at han blir lei seg fordi disse hardware merkene er litt dårlig støttet under Linux noe som kan gi et dårlig inntrykk til første gangs brukere, når alt egentlig bare burde fungert rett ut av boksen hvis alt av hardware hadde en åpen driver :)

Lenke til kommentar

Nordmoen tolker rett. :)

Ingenting i veien med deg eller spørsmålet ditt, Perril. Det er bare trist at det fortsatt er en problemstilling. Skulle helst sett at kortet ditt bare hadde virket uten noe mer om og men. Dessverre er det ikke sånn, og det er ganske komplisert å få det til å virke, takket være at Creative i lengre tid overhodet ikke har vært interessert i å lage drivere/hjelpe til med driverutvikling.

Lenke til kommentar

Aha men daså :)

Har lest mye om driver osv til linux, skulle vært "opendrivers" for alt :) Det "vinduer" har skulle også linux hatt.

EDIT: Hvis noen kan hjelpe meg så har jeg en tråd her der står alt, hvilke error'er jeg får osv :)

Go LinuX! :new_woot:

Endret av Perril
Lenke til kommentar

Når man først snakker om linuxkompatible drivere.. kunne noen tatt seg bryet å skrive en kort guide om hvilke produsenter/produktserier som er nogo i linux? Har funnet noen sider på nettet, men det går for det meste i enkeltprodukter. Er også en del som dømmer produsenter nedenom og hjem om de har proprietære drivere (selv om disse skulle fungere fint).

Lenke til kommentar
Jeg pleier å mounte nye disker under /mnt/etfintnavnher/, for så å linke til denne fra hjemmeområdet. Husk å sette riktige rettigheter på disken (eller en katalog på den) så brukeren din kan skrive til den.
Jeg trodde at /mnt var for midlertidige filsystem, ikke at FHS lager noe særlig mening, da :p.
Lenke til kommentar
Når man først snakker om linuxkompatible drivere.. kunne noen tatt seg bryet å skrive en kort guide om hvilke produsenter/produktserier som er nogo i linux? Har funnet noen sider på nettet, men det går for det meste i enkeltprodukter. Er også en del som dømmer produsenter nedenom og hjem om de har proprietære drivere (selv om disse skulle fungere fint).

Blir vel ikke en guide, men ja.

Gogo nVidia sier jeg bare. :) Aldri hatt noe plunder med de. Om driverene er åpne eller ikke bryr meg fint lite så lenge de virker. Noe som ikke er tilfelle hos enkelte andre produsenter for tiden. Selv har jeg ikke hatt noen problemer med Intel heller, men det er en annen sak.

Angående trådløskort så virker vel det meste nå. Selv atheros kortet på eee-en min virker ut av boksen nå.

Ellers vet jeg ikke om noe som burde vært nevnt, som ikke virker ut av boksen. :)

edit: haalo: Hva er da /media til?

Endret av MrBjoern
Lenke til kommentar
Jeg trodde at /mnt var for midlertidige filsystem, ikke at FHS lager noe særlig mening, da :p.

Tja, putter jeg inn en CD, USB-stick e.l. har denne en tendens til å mountes under /media, mens /mnt ikke blir rørt av noe som mounter ting "automagisk". Derfor holder jeg meg til /mnt.

Lenke til kommentar

Blir vel ikke en guide, men ja.

Gogo nVidia sier jeg bare. :) Aldri hatt noe plunder med de. Om driverene er åpne eller ikke bryr meg fint lite så lenge de virker. Noe som ikke er tilfelle hos enkelte andre produsenter for tiden. Selv har jeg ikke hatt noen problemer med Intel heller, men det er en annen sak.

Angående trådløskort så virker vel det meste nå. Selv atheros kortet på eee-en min virker ut av boksen nå.

Ellers vet jeg ikke om noe som burde vært nevnt, som ikke virker ut av boksen. :)

edit: haalo: Hva er da /media til?

Vel sånn sett så liker jeg bedre ATI som gir ut dokumentasjon sånn at de åpene driverene kan bli like gode som propritære, for 2D så er ati sine åpene drivere best i klassen synes jeg.

Ellers så er Intel alltid et godt valg ;) (De har også åpene drivere).

Trådløst så er også Intel best i klassen.

Lenke til kommentar
Vel sånn sett så liker jeg bedre ATI som gir ut dokumentasjon sånn at de åpene driverene kan bli like gode som propritære, for 2D så er ati sine åpene drivere best i klassen synes jeg.

Ellers så er Intel alltid et godt valg ;) (De har også åpene drivere).

Dokumentasjon alene gjør ikke en god driver - ihvertfall ikke på kort sikt. Det har vært/er fortsatt features som mangler i de åpne ATI-driverne, bugs, problemer.. og det har vært problemer med disse kortene lenge. Noen fungerer, det er knall nok, men det er vel ingen som har blitt direkte imponert over hastigheten på utviklingen her.

Intel-driverne har i over et år vært, og er fortsatt, totalt crap. De gjør en total redesign av hele grafikk-stacken, noe brukerne må lide for mens det pågår. Jeg var fornøyd med Intel for et par år siden, idag ville jeg ikke anbefalt Intel(grafikk) til min verste fiende. Jeg krysser fortsatt fingrene for at det blir bedre snart (og joda, det har blitt bedre - men som i tilfellet med ATI, det går sakte.)

Nvidia er proprietært, men de har ihvertfall dedikerte utviklere som holder driverne sine oppdatert, både for Linux, FreeBSD, Solaris og Windows.

Lenke til kommentar

Selv om ATI gir ut dokumentasjon på driverene sine, så har det fremdeles vært mye tull med både åpne og ufrie drivere. At 2D grafikken er god, hjelper lite når 3D ikke er støttet, og filmavspilling ikke fungerer som det skal. Det hjelper jo også fint lite når man fjerner støtten for et kort, og samtidig fjerner støtten for nyere xorg versjoner i samme driveren. Brukervenlig blir det hvertfall ikke.

Hos Intel også har det jo vært mye tull. Jeg har ikke opplevd så mye av det selv, men jeg har sett nok av tråder på forumet hvor intel grafikk har vært et lite helvete. Så inntil videre er nVidia grafikk det eneste jeg faktisk vil anbefale. Om man vil ha noe som virker ut av boksen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...