Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Og derfor sverger jeg til grafikkort fra Nvidia. De holder selv plattformstøtten vedlike, helt tilbake til de første Riva TNT-kortene. ATI gjør ikke på langt nær en så god jobb. Nå begynner sikkert mange å prate om open-source og slikt, men med den jobben Nvidia gjør trenger de ikke å åpne kildekoden til driverne sine for min del, driverne deres funker faktisk, både i GNU/Linux, FreeBSD, Solaris 10 og OpenSolaris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ati klarer jo ikke å være med på utviklingen. De støtter(støttet?) ikke nye xorg som kom for en stund tilbake og nå er det vel kjernen 2.28.++ de ikke klarer å få til å funke. Fglrx(ati sin driver) må ha en kernel module for å funke, og det trenger vel ikke Nvidia om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Fglrx(ati sin driver) må ha en kernel module for å funke, og det trenger vel ikke Nvidia om jeg husker rett.

De trenger modul de også......

Dog enig at ATI ligger et godt stykke bak Nvidea i bleeding ..... noe de ikke burde har gjordt.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Ati klarer jo ikke å være med på utviklingen. De støtter(støttet?) ikke nye xorg som kom for en stund tilbake og nå er det vel kjernen 2.28.++ de ikke klarer å få til å funke. Fglrx(ati sin driver) må ha en kernel module for å funke, og det trenger vel ikke Nvidia om jeg husker rett.

Jo, Nvidia-driveren installerer en kjernemodul, nvidia.ko. Men Nvidia er raske med å inkludere støtte for nye kjerner og versjoner av X.Org, selv for legacy-drivere, som de har 3 forskjellige serier av.

Lenke til kommentar
Skal til og laste ned Debian og installere det via cd-rommen min, men det er så utrolig mye og velge mellom på nettsiden til Debian. Har en AMD 32bits prossesor viss det er viktig. Er her og lurer på hvilken av disse jeg skal velge?

Denne bør holde.

Edit: Innlegg #3000 \o/

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Installerer den oppdaterte pakker da? Ellers er jo vitsen borte. Ble mildt sagt overrasket da jeg måtte laste ned 1.5GB oppdateringer til fedora, etter å ha foretatt en netinstall. Hva i all verden er vitsen da...

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Acer timeline, litt pga. batteri osv. men jeg har mest lyst på den med Ati mobility HD 4330 som skal være mulig å slå av for å spare strøm, bare lurte på om noen har hørt/lest noe om dette under Linux. Eneste jeg finner er dette som jeg tolker dithen at det funker, er dette riktig? Noen tanker om både Intel Culv med bare 1,4Ghz og batteri levetiden under Linux?

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en Acer timeline, litt pga. batteri osv. men jeg har mest lyst på den med Ati mobility HD 4330 som skal være mulig å slå av for å spare strøm, bare lurte på om noen har hørt/lest noe om dette under Linux. Eneste jeg finner er dette som jeg tolker dithen at det funker, er dette riktig? Noen tanker om både Intel Culv med bare 1,4Ghz og batteri levetiden under Linux?

Regner med at det skal funke greit? Maskinen er vel Intel tvers gjennom utenom skjermkortet, og til det har du Catalyst som vel har alt av strømsparingsfunksjoner? Tips: Kjøp på Elkjøp, se om det funker. Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende er det bare å legge inn Vista igjen og returnere maskinen ;)

Lenke til kommentar
Atom på 1.6GHz er ca like kraftig som en 1.1 GHz Pentium M, ikke spesielt kjapt :p

Ja, sikkert :p

Heller en P3 på rundt 500Mhz.

Vi dataentusiaster utstyrte som regel våre P3 500 MHz-maskiner med råere grafikk enn det Atom blir levert med. Mulig det er grafikken som får deg til å tenke på Atom som så treg? Atom 1,6 skal i følge tester være på høyde med P3 eller PM på rett over 1 GHz. (P3 og PM er i hovedsak samme prosessor)

Lenke til kommentar

Pentium-M er vel noen hakk raskere enn P3 clock-for-clock. Jeg så en del tester av Atom når Eee901 kom ut, hvor den ble sammenlignet med Eee900 (Celeron M 900MHz). I flere av testene var det nærmest dødt løp, mens Atom var bedre på noe, og dårligere på annet.

Raskere enn P3 500MHz er den definitivt, men den blir nok hårfint slått av de raskeste P3'ene (1.4GHz?) som ble laget, noe som idag ikke er mye å skryte av.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hvordan ville dere sammenligne Atom med Intel CULV Su3500? Leste et sted at den skulle være kanskje så mye som 3 ganger så rask som Atom klokk for klokk, men det var bare en random forum post uten noe oppbacking.

En liten ting til, bruker KDE 4 mer strøm enn Gnome? Eller for å spesifisere litt er det så mye som 30 min forskjell eller er det relativt lite, men Gnome trekker mindre?

Lenke til kommentar
Atom på 1.6GHz er ca like kraftig som en 1.1 GHz Pentium M, ikke spesielt kjapt :p

Ja, sikkert :p

Heller en P3 på rundt 500Mhz.

Vi dataentusiaster utstyrte som regel våre P3 500 MHz-maskiner med råere grafikk enn det Atom blir levert med. Mulig det er grafikken som får deg til å tenke på Atom som så treg? Atom 1,6 skal i følge tester være på høyde med P3 eller PM på rett over 1 GHz. (P3 og PM er i hovedsak samme prosessor)

Jeg går bare ut i fra hva jeg har av maskinvare :)

P3'ene mine har ATI Rage. Jeg har mange Pentium-M (helt ned til ~600Mhz), AAO'en min ligger ca på samme ytelse som den dårligste P-M, beste P-3 jeg har.

Lenke til kommentar
Hvordan ville dere sammenligne Atom med Intel CULV Su3500? Leste et sted at den skulle være kanskje så mye som 3 ganger så rask som Atom klokk for klokk, men det var bare en random forum post uten noe oppbacking.

US3500 er en Core 2 Solo (enkeltkjerne-variant av Core/Conroe/Merom-kjernen) på 1,4 GHz. Den får 5,5 Watt TDP og bruker trolig litt mer effekt enn Atom. I hvert fall ved full belastning.

Her er en sammenligning av Core 2 Duo E6600 (2,4 GHz) mot Atom 1,6 GHz. de fleste testene er enkeltrådede og har dermed ingen nevneverdig nytte av to prosessorkjerner i testene. E6600 yter rundt 3-6 ganger så raskt som Atom i de testene, men noe må nok tilskrives den høyere klokkehastigheten, samt FSB og minnesystemet. En Core 2 Solo på 1,4 GHz vil trolig yte rundt halvparten av E6600. Dvs. at Core 2 Solo SU3500 1,4 GHz trolig yter rundt 1,5-3 ganger så bra som Atom 1,6 GHz. Dette er selvsagt ingen eksakt vitenskap så ta det for det det er, et grovt estimat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...