Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Heldigvis er det sjeldnere og sjeldnere jeg støter på websider som er kodet sånn. Før i tiden var det ganske vanlig å finne noe som fortalte deg at det var "the IE way or no way", men tror ikke jeg har sett noe sånt på flere år.

Regner med at denne serverleverandøren tar et liten runde med opprensking av sitt eget WebGUI etter denne episoden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser fram til dagen hvor google konverterer youtube til en html5/<video>/<audio>/<canvas> løsning. De er jo glade i standardisering og webstd. så kommer nok en gang. (parallelt med flash)

Så inntil det gjør jeg meg blind for andre tjenester. (syndet litt med youtube i dag da :dontgetit: )

Lenke til kommentar
Silverlight er vel ikke noe verre enn Flash. Har ikke testet verken Silverlight eller Moonlight, men det skal være rimelig begredelige greier hvis det er dårligere enn flashplugin'en til Adobe.

Teknisk sett er det muligens ikke det, men MS har en posisjon hvor slike plugins kan misbrukes mer enn Adobe. Så vidt meg bekjent kan man kjøre .NET-applikasjoner på Silverlight, noe som kan føre til at Web'en blir mer OS-plattformavhengig.

Lenke til kommentar

Synes ikke Moonlight er noe verre enn Flash. Og jeg bekymrer meg ikke så mye for at det kommer fra Redmond. Her er MS en utfordrer, som i søkemarkedet, og de er nødt å jobbe beinhardt for å overbevise (selv om Silverlight vel sniker seg inn gjennom Windows Update?). Hvis MS får noe særlig fotfeste vil de tvinge både Adobe og Google til å forbedre seg, og i tillegg har vi HTML5 på trappene. Enden på visa er at vi forbrukere får bedre produkter. Tilogmed *nix-folk.

Til noe annet: I går fikk jeg meg en real støkk. Min gamle, trofaste laptop begynner å merke tidens tann, og om jeg er så uheldig å rukle på ladekabelen dør maskina med én gang. i går skjedde det to ganger på rappen, altså mens jeg satt og surfet, og da jeg drev og bootet opp igjen maskina etterpå skjedde det igjen oO Da jeg prøvde å boote igjen spydde maskina ut en haug med feilmeldinger, jeg ble kasta til command prompt, så starta X plutselig likevel, men klaga på at /home ikke fantes så jeg fikk ikke logga inn etcetc. Fikk litt puls, kan man si. Men etter en kjapp reboot funka alt fint igjen. Kjører ext4 over hele fjøla. Var ikke ext4 beryktet for å håndtere strømbrudd på en dårlig måte mtp tap av data? Syntes det klarte seg fint, jeg :)

Og så sjekket jeg en annen sak: Maskina mi (fremdeles den samme med Pentium M 1,8 ghz, 1024 mb ram og 7200 rpm hdd, er ca 5 år gammel) booter på ca 17 sekunder fra Linuxkjernen lastes! Det synes jeg er ganske imponerende for en slik gammel traver. Bruker xubuntu for tiden.

Lenke til kommentar
Silverlight er vel ikke noe verre enn Flash. Har ikke testet verken Silverlight eller Moonlight, men det skal være rimelig begredelige greier hvis det er dårligere enn flashplugin'en til Adobe.

Silverlight er så vidt jeg vet teknisk overlegen Flash, både generelt sett og innen video. (De har bla. så vidt jeg vet støtte for adaptive streaming og hardwareaksellerert video, noe Adobe har nevnt kommer i Flash 11) Tre grunner til at mange vil ha Silverlight død er for det første at Adobe Flash er et onde som i dag er bra nok med god dekning og platformstøtte og enda et onde men som mangler både dekning og platformstøtte men som er en smule teknisk bedre vil ikke føre oss fremover. Neste grunn er at lukkede tredjeparts plug-ins er noe vi ikke vil ha. Vi vil ha åpne standarder med native implementasjoner i nettleseren, og hvertfall for noe så simpelt som lyd, video, grafikk og animasjoner. Den tredje grunnen er at Microsoft som oftest bruker destruktive taktikker som EEE, og mange er derfor veldig mot å la MS få fotfeste med systemer basert på lukkede standarder og/eller patenterte systemer.

Jeg ser fram til dagen hvor google konverterer youtube til en html5/<video>/<audio>/<canvas> løsning. De er jo glade i standardisering og webstd. så kommer nok en gang. (parallelt med flash)

Jeg også gleder meg til det. Jeg jobber for en av Norges største leverandør av video på nett og la inn transparent støtte for <video> i vårt system allerede i november i fjor og gleder meg til jeg greier å overbevise sjefen/kunder at det er en kul ting og verd å være raskt ute med.

De fire store problemene med <video> i dag er:

-Lite støtte i ikke-testversjoner av nettlesere.

-Litt ytelsesproblemer i forhold til alternativene. Progressiv nedlasting av hele fila er en del tregere enn streaming. Søking har jeg også sett er ganske dårlig i FF3.5.

-Firefox/Opera har implementert Ogg/Vorbis/Theora mens Apple/Google (Safari/Chrome) sitter på h264-lisenser og har derfor implementert den. Vi vil altså måtte støtte to videoformater per dags dato.

-Overlayannonser. I dag blir slike laget av annonsebyrå med Adobe Flash CS4 og pek-og-klikk, og å instruere flashdesignere i å heller bruke <canvas> med JavaScript og CSS3 ser jeg på som omtrent en umulighet.

Lenke til kommentar

tamarin: Har ikke testa, men det skal være det samme omtrent. Forutsetningen er at hovedkort og BIOS støtter ACPI og alt det der ordtellig. Vis det derimot er undervolting i Vista PGA manglende ACPI støtte, da stiller det med en fordel da den enda måte jeg hvet om angående undervolting er ved en kernel rekompilasjon..Før var det en modul, men så forandret Ubuntu litt på kernelen sin sånn at powernow og alt der ble innebygd.

Lenke til kommentar
Gidder ikke å lage en egen tråd for et lite spørsmål.

Noen som vet hvor stor forskjell det vil være på batterilevetiden på Vista vs. Ubuntu vs. Xubuntu?

Umulig å si uten detaljer om hardware etc.. i de fleste tilfeller må du nok måle selv. Har opplevd maskiner med 2 timer lenger levetid i Vista enn i Linux (alle testede distroer), maskiner med opptil 1 time lenger levetid i Linux enn i XP.. og mange andre variasjoner..

Bunner vel ut i hvor god støtten for strømstyring i den aktuelle maskinen er.

Linux har tradisjonelt sett vært dårligere enn Windows her, spesielt ting som spindown av disker o.l er vrient å få til i linux.

Lenke til kommentar
-Overlayannonser. I dag blir slike laget av annonsebyrå med Adobe Flash CS4 og pek-og-klikk, og å instruere flashdesignere i å heller bruke <canvas> med JavaScript og CSS3 ser jeg på som omtrent en umulighet.

Hva om noen lager en WYSIWYG/pek-og-klikk utviklingsverktøy til multimedia i HTML? Altså JS+Canvas (evt. audio/video)

Bør vel ikke være for vanskelig.

Og fraværende støtte i IE, tilsynelatende også i nær fremtid. Tror dette er et større poeng enn at FF, opera, chrome osv. kun er i beta. Dette vil komme seg fort, men IE frykter jeg vil henge etter i tja, flere år!
Lenke til kommentar
Det ser ut som de jobber med saken. :thumbup: Jeg får ikke den til å fungere her i Firefox 3.5.1 som har støtte for HTML5 (bekreftet her).

Haha. "Private Browsing lets you cum and go, without leaving a footprint (not responsible for DNA samples that may occur).".

Lenke til kommentar
Hva om noen lager en WYSIWYG/pek-og-klikk utviklingsverktøy til multimedia i HTML? Altså JS+Canvas (evt. audio/video)

Bør vel ikke være for vanskelig.

Ikke hold pusten. :)

Og fraværende støtte i IE, tilsynelatende også i nær fremtid. Tror dette er et større poeng enn at FF, opera, chrome osv. kun er i beta. Dette vil komme seg fort, men IE frykter jeg vil henge etter i tja, flere år!

Hehe, selvsagt, jeg burde skrevet blant moderne nettlesere.

Det ser ut som de jobber med saken. :thumbup: Jeg får ikke den til å fungere her i Firefox 3.5.1 som har støtte for HTML5 (bekreftet her).

Det kan som sagt være at de har lagt opp h264-video mens FF bare støtter Ogg/Theora/Vorbis, så du trenger Webkit Nightly eller en eller annen Chrome-versjon.

Lenke til kommentar
Har fullscreen-knappen blitt glemt i video-taggen eller er den bare godt gjemt?

Så litt på det med Firebug. For meg ser det ut for at video-tagen er bokstavlig talt bare videoen og at knappene er i en egen div.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...