Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

duckers:

Mener å huske at det opprettes en fil "reboot-required" i /var/run hvis det trengs.

Så hvis "ls /var/run/reboot-required" er true trengs en reboot.

Men litt usikker på dette.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så kan du ofte sammenligne kjerneversjonen fra uname med den nyeste du har i /boot feks. Eller sammenlign m/ctime på filene der med uptimen din. Finnes sikkert informasjon om når du innstalerte en gitt pakke i pakkebehandleren.

Ikke så veldig vanskelig å finne ut av mao.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Er ingen fil som heter reboot-requierd her, derimot er filene i /boot modifisert for 1 mnd siden, noe som skulle indikere behov for en reboot(?)

Derimot er kjerneversjonen i /boot den sammen som "uname -r" gir meg. Er det slik at det kan komme patcher som endrer kjernen, men ikke endrer kjernenummeret? (bug fix er jo egentlig ikke en ny versjon..)

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg en Acer REVOlution R3600 i posten :)

Har fått inn nvidia-vdpau og siste XBMC fra repo, og filmer i 1080p kjører glatt. Men av og til får jeg litt striper omtrent på midten av skjermen...

Hvor finner jeg relevante loggfiler til XBMC (eller vdpau)? Er det andre ting jeg skal se etter?

Jeg kjører nvidia driver 180.44, og XBMC 9.04.1 R20654

Har noen erfaring med Acer og refund av windows-lisensen? Er vel ikke mange kronene man får tilbake, men jeg ønsker ikke å betale for jeg ikke bruker ;)

Lenke til kommentar

Har fått inn nvidia-vdpau og siste XBMC fra repo, og filmer i 1080p kjører glatt. Men av og til får jeg litt striper omtrent på midten av skjermen...

Hvor finner jeg relevante loggfiler til XBMC (eller vdpau)? Er det andre ting jeg skal se etter?

Har noen erfaring med Acer og refund av windows-lisensen? Er vel ikke mange kronene man får tilbake, men jeg ønsker ikke å betale for jeg ikke bruker ;)

Jeg tror du bare kan glemme det. I de fleste EULAene nå om dagen står det at Maskinen leveres med Windows som én enhet. Om du ikke godtar lisensvilkårene står du fritt til å heve kjøpet, men det innebærer også å reurnere maskinen. Det er helt utrolig hvor mye makt Redmond har over produsentene..

Lenke til kommentar

Jeg tror du bare kan glemme det. I de fleste EULAene nå om dagen står det at Maskinen leveres med Windows som én enhet. Om du ikke godtar lisensvilkårene står du fritt til å heve kjøpet, men det innebærer også å reurnere maskinen. Det er helt utrolig hvor mye makt Redmond har over produsentene..

Er det lovlig? :S Virker ganske sært.

Lenke til kommentar

I EULA'en til Windows Vista Home Premium Norwegian, som du kan finne her (http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx) står det følgende:

Ved å ta i bruk programvaren aksepterer du at du godtar disse vilkårene. Hvis du ikke godtar vilkårene, må du ikke bruke programvaren. I stedet kan du kontakte produsenten eller leverandøren for å få vite mer om reglene for returnering av varer og refusjon og kreditering av kjøpesummen.

Problemet er at maskinvareprodusenter står fritt til å sette sine egne avtalevilkår for OEM lisenser, og disse sier somoftest at programvare og maskinvare er et produkt, godtar du ikke det ene så godtar du ikke det andre. Har du noen grunnlag for å tro at dette er MS sitt verk og ikke noe maskinvareprodusentene gjør for sin egen del?

Lenke til kommentar

Da burde man jo strengt tatt jkøpe windowsmaskiner i hopetall, åpne dem, og levere dem tilbake når man kommer til lisensskjermen. Hvis mange tusen worldwide gjør det en gang eller to i måneden, må jo nettbutikker bli lei, og legge litt press åpå produsenter etter hvert? :p

Lenke til kommentar

Har lagt inn kubuntu-desktop og oppgradert til KDE 4.3 RC2 for å sjekke hvordan ting ligger an. Må si dette ser veldig lovende ut. Etter mange år med GNOME (før det noen år med KDE 3) er det mulig at jeg kommer til å velge KDE når Kubuntu kommer med 4.3 stable, evt Fedora. Har prøvd KDE 4 så vidt noen ganger før, men gitt opp. Eneste som ikke fungerer helt bra og gjør det litt rotete er rett og slett at jeg har både GNOME og KDE på maskinen. Kjører KDE som egen bruker for å slippe noe av rotet.

BTW: Jeg har også en Acer Revo med XMBC på Ubuntu. Ikke helt sikker på hvilken driver jeg bruker (har ikke tilgang til maskinen nå), men ganske sikker på at det er 185.19. Din driverversjon høres litt utdatert ut for NVIDIA ION :) Bruker XBMC fra Ubuntu-repoet.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

I EULA'en til Windows Vista Home Premium Norwegian, som du kan finne her (http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx) står det følgende:

Ved å ta i bruk programvaren aksepterer du at du godtar disse vilkårene. Hvis du ikke godtar vilkårene, må du ikke bruke programvaren. I stedet kan du kontakte produsenten eller leverandøren for å få vite mer om reglene for returnering av varer og refusjon og kreditering av kjøpesummen.

Problemet er at maskinvareprodusenter står fritt til å sette sine egne avtalevilkår for OEM lisenser, og disse sier somoftest at programvare og maskinvare er et produkt, godtar du ikke det ene så godtar du ikke det andre. Har du noen grunnlag for å tro at dette er MS sitt verk og ikke noe maskinvareprodusentene gjør for sin egen del?

Jeg har ingen direkte beviser, nei. Jeg ser bare ikke hvorfor maskinvareprodusentene skulle ønske en slik løsning, da det ikke går utover dem om jeg krever pengene mine tilbake fra MS. Har få problemer med å se for meg at MS tilbyr en slags "rabattordning" for de som velger å levere maskin + windows som ett produkt, fordi MS da slipper å komme i en situasjon hvor de er nødt å gi fra seg penger.

Dette er selvsagt bare spekulering.

Lenke til kommentar

Sliter med PS3 Media Server (PMS) i Arch Linux. Når jeg starter programmet flimrer hele skjermen. Deler av skjermbildet flytter seg plutselig til helt andre deler av skjermen osv. Jeg må drepe X for å få det bort. Hva kan være galt? Har prøvd ulike versjoner av PMS. Installerte det med Yaourt, så alle dependencies skal være inne. Noen tips?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...