Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hehe :)

Hannah Montana Linux will implement KDE4 as their default desktop, complete with hot pink (hair) extensions and neon wallpapers. In anticipation of this, and to appeal to her older, more post-pubescent fans, I will announce a sister distribution based on the 'less flashy' GNOME desktop called Miley Cyrus Linux.

@Torswin: Si ifra hvilken distro den baserer seg på da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, nesten så jeg tror jeg kan få søstern over på linux. :p

Hadde det ikke vært for mangelen på vido og talestøtte i msn-klienter for linux. (aMsn sin ikke-uPnP-fungerende versjon som krever manuell portforwarding er ofc utelukket.)

Men nok om det. Begynner å bli ferdig med mammas ubuntumaskin (noen som er lei av å lese om den nå? :p), men noe pirk gjenstår og et problem gjenstår.

Jeg skal nemlig lage et script som kjører alle nødvendige kommandoer for at jeg kan koble meg til å styre pc-en hennes. Foreløpig er dt en lang linje kommandoer skilt fra hverandre med &&, og en & til slutt. Problemet er t en av disse komandoene er metacity --replace. Når jeg lukker terminalen kommandoene er kjørt fra, dør metacity, og jeg har ingen vindushåndterer kjørende. Det er jo litt dumt... Hvorfor skjer dette, blir metacity en vhild process av terminalen? Og vil det samme skje hvis jeg kjører et bash-script/hvordan skal dette _egentlig_ løses? Skal poste kommandolinjen fra hennes maskin om to sek.

Det andre problemet tror jeg relaterer seg til 7000M-skjermkortet i laptopen hennes, siden jeg har det samme, og samme problem: tty1-6 virker ikke. Mens jeg får blank skjerm, får hun flimrende striper i fine farger. Å bytte tilbake til tty7 fungerer fint.

red: Slik ser kommandokjeden ut:

metacity --replace && sudo modprobe tun && sleep 2 && sudo tuncfg && sleep 2 && hamachi start && sudo /etc/init.d/ssh start && sleep 5 && sudo nxserver --start &

sleep funker jo ikke med &&-tegn, tydeligvis, hva er korrekt å bruke i terminalen? Regner uansett med at det vil funke i et bash-script, så: Noen som kunne fortalt meg hvordan et bash-script som gjør det der ville sett ut? :innocent:

Og vil gjerne fortsatt ha forslag til rippeprogram, sånn hvis noen ikke så det i den forrige posten om det. ;)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dersom du plasserer en '&' bak metacity --replace så vil den bli kjørt som en bakgrunnsprosess.

Edit, etter litt prøving ser jeg at man også blir nødt å kjøre kommandoen 'disown' etter 'metacity --replace&'.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
@Torswin: Si ifra hvilken distro den baserer seg på da :)

Han baserer seg på Kubuntu (9.04 mest sannsynleg sidan han har KDE 4.2). Eg laga ein kjapp screenshot-gjennomgang som eg la ut på Flickr her.

Blei litt skuffa over at dei brukte standardoppstartlyden til KDE, og ikkje noko frå Hannah Montana. Var førebudd på å få eit lydklipp med henne slengt i øyrekanalen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har for tiden en VPS som jeg kjører Debian Lenny i, og som tilfeldigvis er 64-bit. Vel og bra det, men 64-bit apps sluker minne i forhold til 32-bit, og jeg har bare 512MB til rådighet.

Har derfor satt opp et chroot med 32-bit Debian i, og lagt de mest minneintensive greiene der. Dette funker helt utmerket, og jeg har gått fra å swappe vilt til å få plass til alt i RAM med god margin. Det er bare én ting som mangler, å få startupscripts i /etc/init.d til å på en eller annen måte få startet de chroot'ede daemonene, så jeg slipper å fyre dem opp manuelt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få til dette?

Lenke til kommentar
NgZ: Erstatt && med \n når du skriver om til bash script. Skal dette kjøres hver gang maskinen starter?
\n = linjeskift?

Nei, jeg har ikke lyst å ha ssh med passordinnlogging stående åpent på maskinen hennes, så det skal ligge en knapp på desktoppen hennes som heter "Hjelp!" og som starter det scriptet der. Og vips fikser jeg alt (etter å ha spurt litt her først..).

Lenke til kommentar

Jeg drev og puslet med en veldig fin bok som var utgitt under GPL som pdf å nett, men husker pokker ikke forfatter eller hva boka het. Klarte seff å slette både linker og pdf for en tid tilbake. Boka var veldig fin i starten, men da han fyren plutselig skulle ha meg til å dytte inn haugevis av formler for å lage parabler og gudere vet hva, mistet jeg litt interessen :p Skal lete litt og se om jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
ngZ: \n er linjeskift ja. Jeg tror forresten du vil få problemer med sudo'ene i det skriptet.

Session^^: http://www.greenteapress.com/thinkpython/thinkpython.html, deretter http://docs.python.org/tut/

Min anbefaling når du ønsker å lære et programmeringspråk; løs et problem du har.

Det tror jeg er et godt råd.

EDIT: Takk forresten!

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
ngZ: \n er linjeskift ja. Jeg tror forresten du vil få problemer med sudo'ene i det skriptet.

Ja, jeg måtte ha dem for å få kommandoene til å kjøre nå. Må teste at jeg har lagt inn alle som treng, så hun ikke må inn i terminalen for å få hjelp. (grøss&gru) Jeg har tenkt å fjerne sudoene, og la snarveien kjøre sudo /her_er/scriptet.sh. Skal testes i morgen. cd-rippingsprogram ser ut til å være i boks og, så skal mailen hennes inn i thunderbird i morgen, og så skal hun få bruke den litt i noen dager, så vi kommer gjennom noen av de dumme spørsmålene mens vi fortsatt er face2face, og hun kan vise meg hva hun mener.

Og så er et familiemedlem konvertert. :D

Lenke til kommentar
Har for tiden en VPS som jeg kjører Debian Lenny i, og som tilfeldigvis er 64-bit. Vel og bra det, men 64-bit apps sluker minne i forhold til 32-bit, og jeg har bare 512MB til rådighet.

Har derfor satt opp et chroot med 32-bit Debian i, og lagt de mest minneintensive greiene der. Dette funker helt utmerket, og jeg har gått fra å swappe vilt til å få plass til alt i RAM med god margin. Det er bare én ting som mangler, å få startupscripts i /etc/init.d til å på en eller annen måte få startet de chroot'ede daemonene, så jeg slipper å fyre dem opp manuelt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få til dette?

Tror jeg løste denne selv - la inn initscripts utenfor chroot inneholdt dette :

chroot /path/til/chroot /etc/init.d/daemon $*

Det gjorde susen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg måtte ha dem for å få kommandoene til å kjøre nå. Må teste at jeg har lagt inn alle som treng, så hun ikke må inn i terminalen for å få hjelp. (grøss&gru) Jeg har tenkt å fjerne sudoene, og la snarveien kjøre sudo /her_er/scriptet.sh.

Bruk gksu istedet for sudo slik at hun får opp den sedvanlige passords-innskrivingsboksen.

Lenke til kommentar
Angående rippeprogram så er rubyripper en fin bil.
Nja det høres bokstavelig talt ut som om noen har puttet cd-stasjonen i en sementblander når den skal rippe en cd med en del riper, ihvertfall når den har få blokker som ikke stemmer, og et lite område som skal leses. Jeg lurer på om det er skadelig for den. Ellers gjør den jo jobben. Har satt opp Grip til lydbøker (perfekte rips er ikke like viktig der) og tenkte å bruke rubyripper til lyd-cd-er, men jeg får se det litt an.
Lenke til kommentar

Godt mulig det blir verre å bruke rubyripper om CD-ene ikke er helt i tipp-topp stand. Men det er vel blant de bedre alternativene om man skal ha best mulige rips=o)

En annen ting; skjønner ikke helt greia her:

$ df -h

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on

/dev/sda5 7.7G 5.9G 1.5G 80% /

/dev/sda1 99M 28M 67M 29% /boot

/dev/sda7 74G 66G 4.9G 94% /home

Om vi legger sammen her ser vi jo 1.5+5.9=7.4!=7.7, 28+67=96!=99 og 66+4.9=70.9!=74.

Sjekket det med df også, misser like mye med bytes så ække helt på jordet avrundinger som er greia heller. Noen som har noen god forklaring? sda5=ext4, sda1=ext2, sda7=ext3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...