cmyrland Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 jonnor & smif: Nei, jeg skal legge inn en liten xubuntu-install ved siden av arch på denne maskina. Er ganske vingeklippet på maskinfronten for tida, og jeg orker ikke å skru og mekke på arch for hver bidige lille ting. Arch er hoved-OS, men om jeg trenger noe som funker uten at jeg må herje og styre, så rebooter jeg til xubuntu. Det er ihvertfall planen. dd gikk heller dårlig, men det kan være min feil siden jeg oppgave /dev/sdb1 i stedet for /dev/sdb. Unetbootin feilet både med en allerede nedlastet iso, og etter at jeg ba unetbootin laste ned isoen for meg. "Could not find image: linux" får jeg når jeg prøver å boote etter unetbootin har gjort sitt. Gakk. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Gakk. Vi har en fri-programvare-and på forumet Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ta backup av det du har, og dersom laptopen er kjøpt etter 2004 får du mest sannsynlig reklamert deg frem til ny hdd Den er nok for gammal Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 En ting slo meg nettop: Jeg er jo vandt til å fjernstyre pc-er ved hjelp av logmein, men nå setter jeg jo opp freenxpå mamma sin maskin. Da trenger jeg en måte å komme meg gjennom firewalls og skiftende ip-adresser osv. Er hamachi egnet til dette formålet? Er det like raskt som en direkte ssh-tilkobling, og er det greit å starte fra kommandolinjen? Det må jo da starte, logge in o koble til et nettverk automatisk, så jeg bare kan gå inn i hamachi og finne ip-adressen og koble til med nxclient. Noen som har satt opp et sånt type oppsett? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke det er like raskt som direkte, går det ikke gjennom en ekstern server? Skal du konstant tilgang til den maskinen? Eller skal du bare koble til når det trengs? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Skal den maskinen være tilgjengelig fra flere nettverk eller kun fra et nettverk hjemme f.eks? Mange routere i dag har muligheten for å bruke DynDNS, så det + å forwarde port 22 (eller den SSH-porten du bruker) burde være nok til å gi deg konstant tilgang til et nettverk. Gi maskinen fast IP, helst ved å sette det i routeren at den MAC-adressa skal ha fast IP, så du ikke skrur av DHCP på maskinen (noe som kan føre til problemer med å koble til andre nettverk). Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Heh. Bootet opp med en xubuntu-cd nå, og installeren påstår at det ikke er noen operativsystemer installert på maskina, selv om Arch ligger der og breier seg. Var så smart at jeg satte opp arch over fire partisjoner.. Gurk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tror ikke det er like raskt som direkte, går det ikke gjennom en ekstern server? Skal du konstant tilgang til den maskinen? Eller skal du bare koble til når det trengs? Jeg trodee kun oppkoblingen skjedde gjennom ekstern server, og resten direkte, men jeg vet ikke. Tilkobling kun når det trengs. Har laget et script som replacer compiz med metacity (grunnet x refresh bug med compiz) og så starter ssh, tenkte jeg kunne starte og logge inn hamachi med samme scriptet. Da trenger hun kun å dobbeltklikke på scriptet når hun trenger hjelp.Skal den maskinen være tilgjengelig fra flere nettverk eller kun fra et nettverk hjemme f.eks? Mange routere i dag har muligheten for å bruke DynDNS, så det + å forwarde port 22 (eller den SSH-porten du bruker) burde være nok til å gi deg konstant tilgang til et nettverk. Gi maskinen fast IP, helst ved å sette det i routeren at den MAC-adressa skal ha fast IP, så du ikke skrur av DHCP på maskinen (noe som kan føre til problemer med å koble til andre nettverk). I hovedsak hjemme, så jeg har vurdert den løsningen der og. (Det jeg kjører hjemme på serveren.) Men ruteroppsettet her er mildt sagt ikke-standard med et par ledd mellom modem og pc så vidt jeg vet, så jeg tenkte hamachi kanskje var bedre og enklere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Skal den maskinen være tilgjengelig fra flere nettverk eller kun fra et nettverk hjemme f.eks? Mange routere i dag har muligheten for å bruke DynDNS, så det + å forwarde port 22 (eller den SSH-porten du bruker) burde være nok til å gi deg konstant tilgang til et nettverk. Gi maskinen fast IP, helst ved å sette det i routeren at den MAC-adressa skal ha fast IP, så du ikke skrur av DHCP på maskinen (noe som kan føre til problemer med å koble til andre nettverk). Alternavtiv, dersom du har tilgang til en ekstern server er å la din mors maskin sette opp en ssh tunell dit, så kan du kople til gjennom den. Et tredje alternativ er selvfølgelig VPN. Tror nok jeg foretrekker alle de alternativene før Hamachi. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 VPN skaper jo samme forwarding-problem som en direkte ssh-tilkobling, gjør det ikke? Hva er galt med hamachi? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Tror ikke det er like raskt som direkte, går det ikke gjennom en ekstern server? Skal du konstant tilgang til den maskinen? Eller skal du bare koble til når det trengs? Jeg trodee kun oppkoblingen skjedde gjennom ekstern server, og resten direkte, men jeg vet ikke. Tilkobling kun når det trengs. Har laget et script som replacer compiz med metacity (grunnet x refresh bug med compiz) og så starter ssh, tenkte jeg kunne starte og logge inn hamachi med samme scriptet. Da trenger hun kun å dobbeltklikke på scriptet når hun trenger hjelp. Du kan jo da også bare lage et script som kobler til ssh-server hos deg, så kan du koble tilbake til henne. Har brukt det før. Men finner det ikke nå. Edit: Samme som jonnor sier, SSH tunell. Endret 15. juli 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 det føles som en vel tungvindt løsning, men det er kanskje bare fordi jeg ikke helt har oversikt? Fungerer det så enkelt at hennes pc-åpner en tilkobling til meg, og at jeg uten noen spesielle krumspring kan benytte den oppkoblingen tilbake til henne, og det går autmagisk gjennom porter på rutere hun er bak, så lenge de ikke er blokkert? Hva da hvis jeg sitter på universitetet, som har brannmurer for inkommende tilkoblingr til min laptop? Er ute etter et oppsett som gir meg så mye logmein.com-enkelhet. Der logger man inn i nettleseren, og tar over systemer med serveren installert i en java-applet rett i browseren Ingen forwarding, ikke noe ip-tull, ingenting. At jeg må ha en nx-klient for å koble til serveren er greit, hamachi likeså, men jeg vil gjerne ha en løsning som fungerer uavhengig av hvor begge måtte befinne seg, så langt det er mulig, og er enklest mulig etter at den først er satt opp. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 det føles som en vel tungvindt løsning, men det er kanskje bare fordi jeg ikke helt har oversikt? Fungerer det så enkelt at hennes pc-åpner en tilkobling til meg, og at jeg uten noen spesielle krumspring kan benytte den oppkoblingen tilbake til henne, og det går autmagisk gjennom porter på rutere hun er bak, så lenge de ikke er blokkert? Hva da hvis jeg sitter på universitetet, som har brannmurer for inkommende tilkoblingr til min laptop? Er ute etter et oppsett som gir meg så mye logmein.com-enkelhet. Der logger man inn i nettleseren, og tar over systemer med serveren installert i en java-applet rett i browseren Ingen forwarding, ikke noe ip-tull, ingenting. At jeg må ha en nx-klient for å koble til serveren er greit, hamachi likeså, men jeg vil gjerne ha en løsning som fungerer uavhengig av hvor begge måtte befinne seg, så langt det er mulig, og er enklest mulig etter at den først er satt opp. SSH-"portforwarding" gjør at så lenge man har en SSH-server man kan nå, f.eks din mor kan nå din SSH-server, så kan du nå henne via den oppkoblingen hun lager. Genialt. Har brukt dette for å nå venner som sitter bak et tonn med routere og brannmurer. De bare kobler seg opp til min SSH-server, og jeg kan nå deres maskin (SSH, remote desktop, osv) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Men da er man altså avhengig av min server? Ikke sikker på hvor stabilt det er til enhver tid. Men har testet litt med hamahi på min maskin, og når man starter den og logger inn (to enkle kommandoer), så kobler den automatisk til nettverkene du var online i forrige gang du var på. Så jeg tror jeg går for den løsningen. Med mindre noen kommer med noen veldig gode grunner til å la være da. Et lite spørsmål: Hvor styres ubuntus autostarting av tjenester o.l.? Den har vel ingen rc.conf? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Oppstartsscript ligger i /etc/init.d som i de fleste distroer. service navn start/stop Man kan spesifisere egne kommandoer i /etc/rc.conf Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Nyhet for alle dere Hannah Montana fans her i GNU/Linux delen av forumet: Hannah Montana Linux HML Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Lastar det ned no, skal teste det ut i VirtualBox. Eg er spent Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Nyhet for alle dere Hannah Montana fans her i GNU/Linux delen av forumet: Hannah Montana Linux HML Takk Gud Vi henger mest i denne delen av forumet, ja. http://www.flickr.com/photos/angrykeyboarder/3722544264/ Kanskje trenden blir at alle kjendisene lager/får laget sin egen distro? En flott måte Linux kan spre seg og bli et fjortis-OS. Da vil jeg ha Ozzy Osbourne Linux e.l. Endret 15. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 You may also want to consider these similarly-categorized projects: icewm Krusader KlamAV - ClamAV for KDE K3b - The CD Creator for KDE BibleTime - a Bible study tool min utheving. :!: Men fra spøk til halvor: Går det an å lure dropbox til å bruke Thunar i stedet for Nautilus? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Kanskje trenden blir at alle kjendisene lager/får laget sin egen distro? En flott måte Linux kan spre seg og bli et fjortis-OS. Da vil jeg ha Ozzy Osbourne Linux e.l. Fra kommentarer på osnews.com om samme nyhet: Obama Linux - After boot-up, automatically erases history file. Startup sound is an Angelic Choir descending from heaven. Cost $2,000,000,000,000 ARod Linux - best permormance numbers available, but may reboot under heavy load. Missing "nice" command. Due to memory problems, may commence swapping periodically. Cheney Linux - secretly logs all activity. Comes with water-proof keyboard. Cannot be uninstalled. Palin Linux - "read" command disabled. All output automatically piped through "more". May shutdown without warning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå