SCX Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Heisann, finnes kanskje mange tråder med like mange gode svar, men lurer på om det finnes bøker i gata Linux System Administrator som anbefales? Har litt erfaring med linux, men har lyst til å lære mye mer, spesielt med tanke på serverdrift. Kommer litt ann på hva målet er osv. Men tror du også har mye (kanskje også mer?) ut av å prøve, feile, spørre, wikier osv. Skaff deg en liten server av noen vanlige pc deler brukt og prøv deg fram, opprett en trår her om det, søk i wikiene osv. Det en bok da kan tilføye er litt systematisering/oversikt/teori el. Se f.eks. på ubuntus server guide: http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/ Hei, Har 2 servere med veldig gode specs som jeg kan bruke til formålet. Har veldig sans for Arch, så tror jeg vil benytte det. Men til å sitte å smålese på i godstolen? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Arch til server? Det må da finnes.. mer stabile distroer til slikt bruk? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Har dere vært borti Gedi? Er en editor, og jeg får faen ikke avinstallert det. Hva heter pakken i systemet? Arch. Hmmm, kunne det står for "Gnome EDITor" eller "Gnome EDIT"? Har du GNOME? Bruk pkgfile eller pacman til å finne det ut da vel. Hvordan skal jeg finne det i pacman når jeg ikke finner det i pacman? pacman -Ql | grep /usr/bin/gedit (eller hva enn stilen til den kjørbare fila er) Ikke gedit! GEDI! Fant det i /usr/bin/perlbin/vendor/. Får ikke slettet det heller, får vel bare forandre filnavn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg vil vel heller neppe brukt arch til server - for mye vedlikehold. Men hvis det er for å lære, er det kanskje ikke så dumt. Noen forslag til en god cd-ripper? Har prøvd grip og ripper X, men de når ikke helt opp Programmet må ha cr2-check eller hva det heter (dobbeltsjekking/feilkorrigering av leste data) - mange av platene som skal rippes er mildt sagt dårlig behandlet. I tillegg må det ha mulighet for å encode til mp3 med variabel bithastighet. Og sist men ikke minst: GUI (siden det fortsatt er snakk om ubuntumaskinen til modern). Det er en fordl om programmet har mulighet til å ha ulike "profiler" eller annen mulighet til å bytte kjapt mellom to encoding-valg, siden det skal brukes både til å rippe både musikk og lydbøker. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Har kjørt 22v lader på en thinkpad, som går på 16v, gikk helt fint, ble sterk lysstyrke, og den ble noe varm, men det fungerte fint det. Men da bør du begynne å bli forsiktig! Varierer hva det tåler, jeg har ødelagt el-utstyr med mindre avvik enn det der! Dette er flere år siden, på en pc som var gammel allerede den gangen. Den fungerer dog fint i dag med samme lader. Jøss Laptopen her kjører fint. Får fortsatt harddisk-error (S.M.A.R.T) ved oppstart, en melding som i følge mange betyr at den er i ferd med å dø, mens andre har opplevd falsk alarm i mange år. Eneste problemet er at batteriet ikke lader. Laptopen fungerer fint med kabel, med og uten batteri, men batteriet lader ikke. Jaja, den skal stå i ro uansett. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg vil vel heller neppe brukt arch til server - for mye vedlikehold. Men hvis det er for å lære, er det kanskje ikke så dumt. Noen forslag til en god cd-ripper? Har prøvd grip og ripper X, men de når ikke helt opp Programmet må ha cr2-check eller hva det heter (dobbeltsjekking/feilkorrigering av leste data) - mange av platene som skal rippes er mildt sagt dårlig behandlet. I tillegg må det ha mulighet for å encode til mp3 med variabel bithastighet. Og sist men ikke minst: GUI (siden det fortsatt er snakk om ubuntumaskinen til modern). Det er en fordl om programmet har mulighet til å ha ulike "profiler" eller annen mulighet til å bytte kjapt mellom to encoding-valg, siden det skal brukes både til å rippe både musikk og lydbøker. *buntu leveres vel med SoundJuicer som jeg er svært fornøyd med, ihvertfall. Ellers kan du vel også rippe plater med Rhythmbox direkte. Ellers har en tube tannkrem, noe fint dopapir og massvis av rennende vann berget mange av mine dårlig behandlede plater Hvis det er snakk om mange plater får du også kjøpt sånne anti-ripe-dingser på elkjøp, clas olsson osv til et par hundre kroner. Har kjørt 22v lader på en thinkpad, som går på 16v, gikk helt fint, ble sterk lysstyrke, og den ble noe varm, men det fungerte fint det. Men da bør du begynne å bli forsiktig! Varierer hva det tåler, jeg har ødelagt el-utstyr med mindre avvik enn det der! Dette er flere år siden, på en pc som var gammel allerede den gangen. Den fungerer dog fint i dag med samme lader. Jøss Laptopen her kjører fint. Får fortsatt harddisk-error (S.M.A.R.T) ved oppstart, en melding som i følge mange betyr at den er i ferd med å dø, mens andre har opplevd falsk alarm i mange år. Eneste problemet er at batteriet ikke lader. Laptopen fungerer fint med kabel, med og uten batteri, men batteriet lader ikke. Jaja, den skal stå i ro uansett. Ta backup av det du har, og dersom laptopen er kjøpt etter 2004 får du mest sannsynlig reklamert deg frem til ny hdd Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Arch til server? Det må da finnes.. mer stabile distroer til slikt bruk? Til hjemmeservere er det da helt supert Bruker det selv. Har ikke 4-5 år uptime å vise til, men funker så langt Vedlikehold er basically pacman -Syu en gang i blant med kernel26 på ignore hvis man ikke vil reboote ... Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Uansett om det finnes mange suksesshistorier er ikke arch noe å anbefale til servere, ville mye heller satset på debian. (og ubuntu har begynt å bli bra.) Synd det ikke finnes en server versjon av arch. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Arch er KISS. Hvis man vil ha en server sørger man for å skaffe stabile pakker selv. Mer jobb, men et bedre resultat. Det finnes forøvring et "server"-repo til Arch, dog et uoffisielt et. Arch Stable. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) ok, archere, finnes det en grei måte å gjøre minnepinne + *.iso bootable i arch uten å legge til AUR? prøvde med dd, men fikk error 17 ved boot. Edit: Nm, glemte at det bare er å kjøre unetbootin. Mææææææn.. etter at jeg gjorde dd med iso-fila, tror systemet mitt at minnepenna er en cdplate, og jeg får ikke fjerna filene som ligger der. Halp? Edit2: Fælt vimsete i dag. Fikset. Tror jeg. Håper jeg. Time.. vill... sjåvv! Edit3: Ok, sukk. alt så ut til å gå greit, helt til jeg reboota og maskina ikke fant boot-fila.. arrgh. Bruker unetbootin til å laste ned isoen på nytt, men er skeptisk til at det funker.. Noen gode forslag til hva jeg kan gjøre som ikke innebærer unetbootin for å få gjort en iso bootable fra arch? (dersom en ny-nedlasting ikke funker, altså) Endret 14. juli 2009 av cmyrland Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Vedlikehold er basically pacman -Syu en gang i blant med kernel26 på ignore hvis man ikke vil reboote ... Hva med å legge inn kinit eller hva det hete? Så det ikke blir restart etter server kernel update, og så pacman -syu i cron Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Vedlikehold er basically pacman -Syu en gang i blant med kernel26 på ignore hvis man ikke vil reboote ... Hva med å legge inn kinit eller hva det hete? Så det ikke blir restart etter server kernel update, og så pacman -syu i cron Aldri kjør pacman -Syu i cron. Noen pakker i Arch kan breake systemet (eller krever manuell fiksing før man oppdaterer), så man bør alltid gå over news på archlinux.org før man oppdaterer. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Arch er KISS. Hvis man vil ha en server sørger man for å skaffe stabile pakker selv. Mer jobb, men et bedre resultat. Det finnes forøvring et "server"-repo til Arch, dog et uoffisielt et. Arch Stable. Arch stable er ikke akkurat aktivt. Prinsippet har blitt forsøkt flere ganger, men aldri suksessfullt. Det er jææævlig mye mer styr å supportere en stable distro enn å bare pakke whatever upstream shipper. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Det er sant. Ga bare et eksempel på noen som har prøvd. Å maintaine og backporte masse forskjellig programvare krever mye, mye arbeid, og et fokus på å faktisk dele opp pakker i forskjellige repoer med en gitt release cycle (Debian). Arch er rett og slett ikke en sånn distro. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Arch stable => Slackware Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Hehe. Slackware + pacman kunne ha vært interessant. Erkeslækk Endret 14. juli 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 er det bare meg, eller fungerer unetbootin så å si aldri i linux? Får vel bare ty til den gode, gamle kakeboksen med kokeplater i morra, da.. Urkh. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Aldri hatt problemer med den jeg, prøvd en haug med distroer. Hva går galt? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Hehe. Slackware + pacman kunne ha vært interessant. Erkeslækk Dependencieschecking. Heh! Automation. A Jedi slacker craves not these things. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 er det bare meg, eller fungerer unetbootin så å si aldri i linux? Får vel bare ty til den gode, gamle kakeboksen med kokeplater i morra, da.. Urkh. ArchLinux du skal ha innstalasjonsmediet for? Last ned .img fila og dd til minnepinnens disk. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginn...Guide#USB_stick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå