Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har tips til et enkelt bildealbum-program? Må ha støtte for å importere bilder fra kamera, sortere dem (i mapper) etter måneden de er tatt i, i tillegg til å kunne tages i ulike album. Gjerne noe ala adobe photoalbum eller hva det heter. Prosessen med å fri mamma fra Vista-marerittet er i gang. :p

F-Spot dekker det du spør etter, og kan tagge i bildefilene etter samme standard som Adobe PS. Skulle redigeringsmulighetene være for magert kan du se på Google Picasa eller Digikam. Her kan du se en kort "intro" video om F-Spot.

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg se hvilke drivere som er innstallert til skjermkortet? (ATI Radeon 9250 128mb)

Ubuntu 9.04

Edit: kan sette Løst på dette spørsmålet. Beste driverne til dette Radeon-kortet er lagt inn pr. default fant jeg ut.

Gikk et skritt videre å undersøkte litt rundt Compiz Fusion.

wiki.compiz-fusion kom jeg over > dette scriptet som de refereres til.

(nevner alt dette, siden det vel er flere Ubuntu-newbies enn meg innom tråden her som kan ha nytte av info)

Kjørte scriptet/godkjent, kan sansynligvis kjøre Compiz uten problemer hvis jeg får lyst.

post-10740-1247438686_thumb.png

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Takk for tips, ser ut til at f-spot er akkurt passe avansert. SKal teste det i morgen, så får vi se.

Neste problem: Jeg har lagt til medibuntu repoet (bianry - free og nonfree), og apt-get finner dem. Synaptic finner dem derimot ikke. Først fant synaptic dem med Ctrl+F, men ikke hurtigsøk, men nå finner den dem ikke med Ctrl+f-søk heller. Det sluttet å fungere etter en deinstallasjon av firefox 3.5...Hva skjer? Etter googling virker det som om dette har vært n gjenganger bug siden 7.04, men jeg finner ikke noen løsning. (Har trykket "last på nytt" for å oppdatere pakkelisten, men det hjelper fint lite.

Har et spørsmål til med det samme: Hvordan sette opp sikker, men enkel fjernstyring? Bruker logmein.com i dag, men det er jo win only. Jeg må kunne ta over en eksisterende sesjon, så nomachine/NX er dessverre ikke et alternativ, så vidt jeg skjønner. Nx kan vel bare resume en eksisterende sesjon som den selv har startet. Det er jo ikke helt det samme. Vnc har jeg lurt på men "alle" sier jo at det er 1: usikkert. 2:treeeeeegt. Opplinjen her er virkelig ikke av de beste, så vidt jeg vet. Ang. sikkerhet trenger vel ikke vnc å kjøre med mindre hun trenger hjelp? Kan jo legge en fin snarvei på skrivebordet.

Lenke til kommentar
Et lite tips til de som har hatt problemer med chatten i Facebook og Firefox 3.5.

Fikses ved å forandre general.useragent.extra.firefox i about:config til Firefox/3.5.

Takk for tips :D Irriterte meg litt den der, men gadd ikke google. FB-chatten er ikke the bomb, lzm :p

Lenke til kommentar
Neste problem: Jeg har lagt til medibuntu repoet (bianry - free og nonfree), og apt-get finner dem. Synaptic finner dem derimot ikke.

Er du sikker på at du har valgt å oppdatere listen i Synaptic? Altså det samme som apt-get update.

Jeg må kunne ta over en eksisterende sesjon, så nomachine/NX er dessverre ikke et alternativ, så vidt jeg skjønner. Nx kan vel bare resume en eksisterende sesjon som den selv har startet.

Det kan NX, det er bare å endre fra "Gnome" eller "KDE" til "Shadow".

Lenke til kommentar
i en terminal: lsmod

Se etter ati, radeon eller radeonhd. Regner med at du bruker radeon-driveren ut i fra skjermkortet.

sorry, så ikke posten din. Satt og oppdaterte forrige posten min over her som du/dere kan se. Alt i orden, men takk alikevel :thumbup:

Lenke til kommentar
Er du sikker på at du har valgt å oppdatere listen i Synaptic? Altså det samme som apt-get update.

Jepp. Prøvd å fjerne haken, opddatere, hake av og oppdatere igjen. Etter å ha søkt med apt gt etter skype _mens_ synaptic kjørte, ser det imidlertid ut som om det fungerer både med hurtigsøk og Ctrl+F-søk. Veldig rart. oO

Er flere som har rapportert om samme problem rundt omkring. Får prve å finne den riktige bugen for 9.04 og poste min opplevelse.

Det kan NX, det er bare å endre fra "Gnome" eller "KDE" til "Shadow".
Wee, TAKK! :D

Da er det bare å mekke et script med ikon som starter ssh og nxserver, som hun kan trykke på når hun trenger hjelp. Vil ikke ha sshd stående og godta passordinnlogging (for man må vel fortsatt det med NX, eller er det jeg som ikke har fått med meg det og?)

Og et annet problem: Aftenpostens webtv. Pluginen som er "følger med" enten firefox-pakken eller restricted extras (mplayer?) klarer ikke å spille av klipp. Når jeg kopierer mms-adressen jeg får (i mpllayer(?)) inn i vlcs open network-dialog, får jeg "no data received". Hva slags s#¤%/&t er dette egentlig? Har samme problemet på min maskin, men har bare tenkt "fuck it/them". Litt erre å be modern gjøre det samme hvis hun vil se. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Media Player Connectivity har vært en fin ad-on til slike ting før i tiden, men så langt har den desverre ikke støtte for Firefox 3.5..

Lenke til kommentar
Media Player Connectivity har vært en fin ad-on til slike ting før i tiden, men så langt har den desverre ikke støtte for Firefox 3.5..
Media Player Connectivity har aldri hjulpet meg der. For det første klarer ingen programmer jeg har prøvd (mange) å åpne strømmen, for det andre er MPC etter min erfaring veldig dårlig til å hente ut strømmer embedded i kode den ikke skjønner. Eller så skyldes det at aftenposten videresender spilleren til en adresse som ikke er en mediafil først. Jeg mistenker at det foregår en autentisering etellerannet sted, for å hindre hotlinking og vanskeliggjøre direkte nedlasting av streamen, eller noe i den dur.

Noen som har en løsning som er testet og fungerer akkurat på aftenposten tv? Den er sær. Tror faktisk det er den eneste siden jeg ikke år spilt av på på min maskin - den og andre sider som bruker skiten xstream.dk,

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

høyreklikker i mplayerplugin (som gir opp og stopper) og åpner url-en i vlc. Den gir beskjed om at vlc ikke har støtte for lyd-eller bildeformatet "wmap". Den spiller av video (i dårlig kvalitet) men ikke noe lyd.

Det kan da ikke være så JÆvLIG VANSKELIG å bruke n streamingløsning som følger en eller annen standard så det fungerer cross-platform? Argh.

Mediaplayerconnectivity klarte faktisk å spille av Aftenposten TV i vlc, så takk for den. Sært at min vlc (1.0) ikke klarerå åpne mms-en, når det tydeligvis går med vlc 0.99a (elns) på mamma sin ubuntumaskin. oO Jeg blir gaaaaal.

Ubuntu har jo ikke FF 3.5 enda, så manglende mediaplayerconnectivity der er ikke noe problem. Prøvde å legge inn 3.5 tidligere i dag, men det ble bare surr. Pakken har ikke noe menyoppføring, så hr må man til med symlinks hvis det skal virke ok (på overflaten) Hun får vente til det kommer i repo på ordentlig vis.

Lenke til kommentar
Ubuntu har jo ikke FF 3.5 enda, så manglende mediaplayerconnectivity der er ikke noe problem. Prøvde å legge inn 3.5 tidligere i dag, men det ble bare surr. Pakken har ikke noe menyoppføring, så hr må man til med symlinks hvis det skal virke ok (på overflaten) Hun får vente til det kommer i repo på ordentlig vis.

Prøvd å legge inn pakken "firefox-3.5"? Det ser ut på meg til å være det det gir seg ut for, men den heter "Shiretoko" i menyer. Noen endring i repo skjer nok ikke i en distro som Ubuntu før neste release.

Lenke til kommentar

Apropos: Hvordan avgjør Ubuntu-folkene hva som skal legges ut som en oppdatering eller ikke? Ser at Pidgin f.eks. oppdateres over en lav sko mens Firefox 3.5 ikke legges inn (som oppdatering altså, man må jo fikle litt). Hvorfor? Det er jo ikke Firefox 4!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...