Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Se en gang til på figuren, så ser du at han har delt opp PA i tre lag for å få det til å se ut som flere lag. Han har også noen kategoriske påstander angående latency og PA som ikke holder mål. M.a.o., du har blitt lurt.

Punkt to, legg merke til at OSS legger hele dritten i kjernen mens ALSA+PA legger det meste i user space. Hva foretrekker du?

Kan du heller fortelle meg hvorfor de ikke holder mål istedenfor å bare påstå at de ikke gjør det. Jeg har ikke noe imot å lære, men noen kilder hadde vært pent.

Jeg spesifiserte at jeg mener OSS metoden ikke nødvendigvis er den riktige og at jeg forsatt står inne for at å legge inn et ekstra lag ikke har noe gunstig for seg.

Edit: Leif

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bevisbyrden ligger på den som fremmer påstanden. Jeg ser ingen kilder som understøtter følgende påstander (i selve blogposten ihvertfall):

Except many users who play games for example are crying that this adds a TREMENDOUS amount of latency, and is very noticeable even in not so high-end games. Users don't like hearing enemies explode a full 3 seconds after they saw the enemy explode on screen. Don't let anyone kid you, there's no way a sound server, especially with this level of bloat and complexity ever work with anything approaching low latency acceptable for games..

Hvem er de mange brukerene som skriker dette? Hvor er resultatene som viser at det er umulig å få tilfredstillende latency med en lydserver?

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Det virker som noen opplever problemer, mens andre ikke gjør det. Jeg får bl.a ikke spilt OpenTTD uten skipping i lyden med PA, mens det funker fint hvis jeg avinstallerer PA (alt som drar en viss mengde CPU ser ut til å få lyden i PA til å skippe hos meg).

Hva selve problemet er i mitt tilfelle er ikke godt å si, jeg har prøvd masse tweaks o.l som har bedret problemet litt - men jeg har ikke fått det til å fungere tilfredsstillende før jeg har avinstallert PA helt. Som mange her sannsynligvis har fått med seg er jeg ikke PAs største fan, og jeg mener jeg har gode grunner til det.

Om lyd blir prosessert i kernel space eller user space er meg revnende likegyldig - bare det er et skikkelig API på plass og det fungerer.

Lenke til kommentar
Kan du heller fortelle meg hvorfor de ikke holder mål istedenfor å bare påstå at de ikke gjør det. Jeg har ikke noe imot å lære, men noen kilder hadde vært pent.
Jonnor har i grunnen allerede gitt svaret. PA er fortsatt ikke modent så noen opplever problemer, slik som Sokkalf, men det har ingenting med programarkitekturen å gjøre når andre ikke opplever problemer. Jeg opplevde noen bugs i PA her i vinter, men aldri lag, og slettes ikke noe i nærheten av påstandene i bloggen du refererer til. Det er simpelthen FUD.
Jeg spesifiserte at jeg mener OSS metoden ikke nødvendigvis er den riktige og at jeg forsatt står inne for at å legge inn et ekstra lag ikke har noe gunstig for seg.
PA er ikke et ekstra lag, men det er helt riktig at den ligger en generasjon eller to foran OSSv4 i funksjonalitet, hvilket noen da velger å kalle bloat. Det er også fullt mulig å bytte ut PA i linux, ta deg en tur i System settings i KDE4.
Som mange her sannsynligvis har fått med seg er jeg ikke PAs største fan, og jeg mener jeg har gode grunner til det.
Greit nok, men du kjører bleeding edge, og Fedora pushet PA veldig tidlig. Ser ut som det meste er fikset i F11.
Om lyd blir prosessert i kernel space eller user space er meg revnende likegyldig - bare det er et skikkelig API på plass og det fungerer.
Dette er en selvmotsigelse. Du bryr deg om at det fungerer, da bør du også bry deg om fp-beregninger legges i kernelspace hvor det ikke har noenting å gjøre. Takk og pris er betydelige deler av xserver på vei til userspace med opprydding på grafikkdrivere, det er sårt tiltrengt og fjerner den største kilden til ustabilitet i linux.
Lenke til kommentar
Prøver og hjelpe en med macfusion og sshfs her. Så trenger vi et mount point på hans mac. Helst hjemmekatalogen. Problemet er at jeg aldri har rørt en mac. Er det /home/user/ på mac også eller?

Du havner jo i hjemmekatalogen når du starter terminal, så kan du bare skrive 'pwd' for å se hvor du er. Men jeg mener det er /Users/brukernavn/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Som dere sikkert forsto av posten min på forrige side så har jeg nettop installert Fedora og ganske mye er nytt. Har tidligere brukt Ubuntu en del, men jeg fikk trangen etter å teste noe nytt. I hvertfall denne gangen er problemet installasjon av flash og java. Finnes det noen pakke i Fedora man kan installere ala Ubuntu restricted extras? :)

Lenke til kommentar
Som dere sikkert forsto av posten min på forrige side så har jeg nettop installert Fedora og ganske mye er nytt. Har tidligere brukt Ubuntu en del, men jeg fikk trangen etter å teste noe nytt. I hvertfall denne gangen er problemet installasjon av flash og java. Finnes det noen pakke i Fedora man kan installere ala Ubuntu restricted extras? :)

De offisielle pakkebrønnene til Fedora-prosjektet inneholder ikke programvare som kan stride mot programvarepatenter i enkelte land (les: USA). Løsningen er å legge til en ekstra kilde. Rpmfusion inneholder slike kodeker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Rpmfusion er lagt til, men jeg flash er ikke installert, eller firefox finner den i allefall ikke.. :)

Edit: Jeg har også prøvd å laste ned RPM filene som ligger hos Adobe, installasjonen virker vellykket, men ingen forandring i Firefox..

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Kunne vi ikke ha splittet denne lyddiskusjonen i en egen tråd? Blir ganske mye her nå. :wee:

Skulle ikke PA være "kompatibelt" med alt? Dvs at PA hadde sinker for OSS, ESD, aRts, Alsa osv. slik at uansett program skulle fungere? Lenge siden jeg har brukt PA, da jeg brukte Ubuntu. Nå bruker jeg kun ALSA med /etc/asound.conf som tar seg av miksing. Fungerer perfekt egentlig.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til et enkelt bildealbum-program? Må ha støtte for å importere bilder fra kamera, sortere dem (i mapper) etter måneden de er tatt i, i tillegg til å kunne tages i ulike album. Gjerne noe ala adobe photoalbum eller hva det heter. Prosessen med å fri mamma fra Vista-marerittet er i gang. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...