Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men altså vis vi skal se på hvordan "mannen i gaten" vil ha det. Han vil sikkert ha noe som funker, ser bra ut og er lett. Er ikke PulseAudio det? Og med det at Linux miljøet begynner å dregge inn personer som ikke kan data (og ikke vil lære seg det, altså ikke noe klussing i terminalen). Kan jo slike ting være en god måte å få det enkelt og noe som ser bra ut.

Lenke til kommentar
Men altså vis vi skal se på hvordan "mannen i gaten" vil ha det. Han vil sikkert ha noe som funker, ser bra ut og er lett. Er ikke PulseAudio det? Og med det at Linux miljøet begynner å dregge inn personer som ikke kan data (og ikke vil lære seg det, altså ikke noe klussing i terminalen). Kan jo slike ting være en god måte å få det enkelt og noe som ser bra ut.

Men hvis jeg får masse skipping i lyden med PulseAudio, mens ALSA fungerer helt fint, og PA drar 10+% CPU for å spille av de enkleste lyder, mens ALSA ikke gjør utslag engang - vil du da kalle PA for noe som funker? Det er dette som er mitt problem med PA. Fikses dette, er jeg fornøyd. Dog tror jeg at den kompliserte oppbygningen med flere lag som skal snakke sammen gjør dette systemet særdeles lite effektivt og vanskelig å "fikse".

Et lydsystem som ikke kan spille av lyd uten støy og artifakter i lyden er ihvertfall etter min mening totalt ubrukelig søppel.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

De har et godt stykke på vei, ja. Det er mange bugs og ikke minst oppbyggingen, men vi kan jo bare håpe og se hva som skjer fremover. Det beste er nok om de starter på nytt og dropper lag løsningen, sånn at de ikke er avhengi av Alsa.

Men tiden får vise hva som skjer, som sagt.

Lenke til kommentar

Det finnes mange måter å administrere en EC2 privat sky på. Her skryter canonical av tre store:

http://www.ubuntu.com/products/whatisubunt...services/manage

Men vet noen om noen ikke fult så store, "proffe" systemer? Jeg tenker på et enkelt web grensesnitt mot eucalyptus som håndterer virtuelle maskiner i skyen. Og dette på en privat sky, lokalt. Altså ikke ved bruk av andres servere. Litt på lik linje med phpmyadmin som tar seg av mysql servere.

Jeg skulle finne fram en god løsning til en kamerat, men fant ingen. Så tenkte litt på å skrive den selv, men fant for ut at jeg ikke gadd bruke tid på det, noen andre må jo ha gjort dette, eller startet et prosjekt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er lyddrivarane som er problemområdet til PulseAudio. Når dei skreiv lyddrivarane så blei dei laga for ALSA, og dei tok vissnok masse snarvegar etc. fordi dei tenkte at så lenge det fungerer i ALSA så er dei gode nok.

Når så PulseAudio kom på banen og pressa drivarane til å gjere ting dei ikkje før trengde, så blei ting litt problematisk.

Ting er betre no, ettersom drivarane har blitt fiksa og PulseAudio har fått modna.

Er ting som dette som fekk drivarane til å slå seg vrang

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen i seg selv er jo bevis nok på at dette er bare møl. Ta et skippertak, rydd opp!

Lyd opp, lyd ned og lyd av. Resten i moduler og utvidelser, ikke std.

Jeg vil ha egne kanaler for høyttalere og hodetelefonutgang, samt mic. Det vil de fleste jeg kjenner.
Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål. Hvordan kan man drepe X? Jeg har nettop installert Fedora og prøver å få installert Nvidia driveren, men for å gjøre det må man avslutte X. Jeg har prøvd "init 3" i terminal noe som bare gir en svart skjerm med en markør uten mulighet for å skrive noe.

I Ubuntu ville det i alle fall blitt, i terminal:

sudo service gdm stop

Dette stopper innlogginsmanageren og X.

Den gjør det samme som:

sudo /etc/init.d/gdm stop

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Nå som det har blitt så mye lovprising av F11 og PA, kan noen av dere som har det installert installere skype og prøve noen samtaler for å se om lyden fremdeles lagger? Jeg er temmelig busy bee i tiden fremover og har ikke anledning til å teste selv de nærmeste dagene.. :(

Lenke til kommentar

Skype har aldri lagget for min del med Ubuntu og PA+ALSA. Har aldri hatt problemer med PA. Den bare er der og gjør jobben. Har sett den bruker litt CPU, men aldri noe jeg synes er særlig nevneverdig. I Skype bruker jeg mitt webcam som sound in, og pulse som sound out og ringing.

Synes uansett at lyd-situasjonen på GNU/Linux er blitt mye bedre. Husker før i tiden når jeg slet med at kun et program fikk bruke lydkortet hvis jeg ikke brukte arts eller esd, og det var det slett ikke alle programmer som støttet. Nå ligger PA der i bakgrunnen, og programmer trenger ikke støtte PA direkte for å gå via PA.

Eneste som er litt problematisk er eldre spill som krever OSS, f.eks Enemy Territory. Finnes flere måter å få lyden i orden, som beskrevet her: https://help.ubuntu.com/community/EnemyTerr...#Sound%20Issues . Men disse gir fortsatt kun spillet tilgang til å bruke lydkortet, og ingen andre programmer. Har uansett funnet en løsning som gjør at spillet bruker ALSA: http://nullkey.ath.cx/~stuff/et-sdl-sound/ (aoss eller paoss fungerer ikke med ET). Da kan jeg f.eks bruke Ventrilo sammen med spillet. Det fungerer fint.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Les litt om hvordan lydsystemet i dag er bygget opp. Dvs, hvordan det er satt opp med ALSA, PA og hele pakka. Det finnes fine bilder som forklarer greit. Les så om hvordan det burde vært så kommer fort frem at her er det noe helt fundamentalt galt!

Edit: for min del hjelper det ikke om det fungerer 98%. Det finnes en korrekt måte å gjøre ting på og det finnes alle andre måter.

Endret av Session^^
Lenke til kommentar
Les litt om hvordan lydsystemet i dag er bygget opp. Dvs, hvordan det er satt opp med ALSA, PA og hele pakka. Det finnes fine bilder som forklarer greit. Les så om hvordan det burde vært så kommer fort frem at her er det noe helt fundamentalt galt!

Edit: for min del hjelper det ikke om det fungerer 98%. Det finnes en korrekt måte å gjøre ting på og det finnes alle andre måter.

Beklager, men er du seriøs nå? Jeg kan ihvertfall ikke få vært mer uenig. Ethvert problem, innen ethvert område, kan løses på en haug av ulike måter. Noen er bedre, eller mindre dårlige enn andre, men alle sammen vil ha fordeler og ulemper knyttet til seg. Å løse et problem på en god måte handler om å balansere dette.

Men dersom du har rett, og det er tydelig at det finnes en korrekt måte å gjøre dette på, så burde det ikke være spesielt vanskelig å overbevise utviklere og vedlikeholdere om dette.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Les litt om hvordan lydsystemet i dag er bygget opp.
Jeg har lest ganske mye om hvordan det er bygget opp, og er rimelig uenig. Kanskje du kunne tenkt deg å dele med oss hvordan du mener det burde vært og hvorfor?
Lenke til kommentar

Hvorfor skal det på liv å død gjøres mest mulig komplisert når det finnes en måte å gjøre ting på som i tillegg fungerer bedre? Jeg sier ikke at OSS er løsningen, men det finnes nok smartinger til å lage et nytt system som er bedre enn det som finnes i dag. Så hvorfor skal to av de største distroene bruke tid å penger på PA når de kan bruke tid å penger på noe nytt? Drivere er kanskje en stor del av grunnen? Dette er iallefall mine 2 cents. Jeg liker at ting blir gjort skikkelig fra bunn av.

pulse.png

oss.png

Edit: har lest hva denne mannen skriver:

http://insanecoding.blogspot.com/2009/06/s...t-so-sorry.html

jeg er klar over at han til dels er litt fanatisk osv, men jeg mener allikvel at han har flere gode poeng.

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Se en gang til på figuren, så ser du at han har delt opp PA i tre lag for å få det til å se ut som flere lag. Han har også noen kategoriske påstander angående latency og PA som ikke holder mål. M.a.o., du har blitt lurt.

Punkt to, legg merke til at OSS legger hele dritten i kjernen mens ALSA+PA legger det meste i user space. Hva foretrekker du?

Lenke til kommentar
ctrl + alt + backspace? Om det ikke har blitt disablet i Fedora også..

Ja og nei

The key combination Ctrl-Alt-Backspace to kill the X server has been disabled by default as a decision of the upstream Xorg project.

--

You can change the default by adding the following section to xorg.conf file. If one does not exist, you can create it manually at /etc/X11/xorg.conf using a text editor and Xorg will honor that setting.

Section "ServerFlags"

Option "DontZap" "false"

EndSection

Du må også sette dette opp i keyboard shortcuts, husker ikke helt hvilken "tag" i den listen den ligger under (sitter i feil OS i øyeblikket så får ikke sjekket).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...