MrBjoern Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Skjermspareren la jeg også merke til. Dog, det var under en alternate install, hvor skjermen bare ble svart. jaja. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) ...utfyldene dokument om linux sine fordeler/ulemper/kostnadder i statlige sektorer.noen gode sider å anbefale? Da er denne en obligatorisk start: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 Hadde vært artig å se dokumentet og deres reaksjoner.. Jeg håper det var en spøk. Du setter ikke sammen et slikt dokument basert på blogger og forumposter. Det bør være en objektiv utredelse basert på verifiserbare kilder og fakta. Mine anbefaling er å ta kontakt med etablerte aktører. - Eksisterede organiasjoner og prosjekter: Friprogsenteret, SkoleLinux - Kommersielle aktører: Redpill Linpro osv. - Forskningsinstitusjoner: universiteter og høyskoler Disse vil kanskje sitte med en del informasjon selv, men kanskje enda viktigere, de kan peke deg videre til andre kilder. Det vil også kunne være meget aktuelt å innhente informasjon om bruk av GNU/Linux og fri programvare i kommersiell og kommunal sektor, da en del ting sannsynligvis er overførbart. Utenlandske studier, prosjekter og erfaringer kan også være meget relevant. EDIT: til folk som har idèer og tilbakemeldinger om en eller annen fri programvare; det skjer ingenting ved at dere ytrer deres synspunkter her. Mener dere at noe bør endres, engasjer de som kan gjøre noe med det! Endret 9. juli 2009 av jonnor Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 takk for tipset, som sagt så må jeg ha en litt mer fyldig dokument som er basert på fakta og ikke korte faktasetninger. men får håpe at dette kommer veldig fort opp i systemet, en ønsketenkning er at flere partier henger seg på dette ^^ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Flere partier har en del uttalelser om gratis/åpen programvare. Jeg ville fokusert på de store forskjellene som ligger i de ulike systemene modellene, og som er "selvsagte" og ikke akkurat trenger kilder opp og i mente. Du kan f.eks. få frem fordelene ved at åpen kildekode aldri låser deg til en operatør, som kan tvinge deg til oppgradering og nye utgifter, og etterlate deg med formater som du ikke kan ta med deg til andre leverandører. Åpen kildekode gir deg nemlig alltid muligheten til å endre/tilpasse/flytte løsningen til en annen leverandør, eller få noen til å gjøre dette for deg. Du er aldri låst. Finnes nok av eksempler på at det motsatta er uheldig. Kommune som ikke fikk fornyet lisensen på et økonomistyrigsprogram, måtte kjøpe den nye versjonen av programmet. Slike saker er finne å finne frem for å illustrere hvorfor det er viktig, og hvor viktig det er. Og det er snakk om penger: Det skjønner jo høyre-folk. Andre ting er at du ikke er blir tvunget til å oppgradere maskinvare/låst til gammel maskinvare. PMT sliter jo med det for tiden - det finnes ikke drivere til deres utdaterte NT-systemer for nyere hardware, og ikke drivere til den gamle hardwaren til nyere Windows-versjoner (litt usikker på akkurat det siste). Det slipper du med frie, åpne drivere - de blir med videre til nyere kjerner, og hvis ikke kan du legge dem til selv. Et åpent og fritt OS gir deg frihet, både når det gjelder programvare og systemer. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Og ikke minst en påminnelse om hvor HØL I HUE brukervennlig dette er! Vi ønsker oss tre kontroller, lyd opp, lyd ned og lyd av! (og under avansert: disse tre for hvert program som lager lyd) SÅ enkelt er det. (pluss at alle lyd-geekene bør få sitt langt inne i en meny) Rapportér det inn som en av de 100 papercuts som skal fikses til Ubuntu 9.10, da! Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Lurer på en liten ting, Hjemme serveren min har fått litt feil tid, Bios klokken er satt til lokal tid og når Ubuntu server sjekker tiden finner den ut at klokken er to timer mer enn det den er, har satt UTC=no osv. men fortsatt krangler den litt, noen forslag? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis det er en server (som du sannsynligvis kun har ett OS på), hvorfor ikke bare sette BIOS til UTC? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvor begynner man å lete når det ene programmet etter det andre segfaulter? Mediacenteret mitt med Ubuntu 9.04 har begynt å bli grinete.. MythTV, VLC, gnome-terminal - alle fungerer stort sett, men plutselig segfaulter alt. Etter en reboot fungerer det nogenlunde greit en stund. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis det er en server (som du sannsynligvis kun har ett OS på), hvorfor ikke bare sette BIOS til UTC? Da må jeg koble til skjerm osv Håpet det var en enklere måte. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Må si jeg synes ubuntu/xubuntu var artige OS i starten, men nå som jeg ikke har noe interesse av å leke mer ser jeg egentlig at de er litt ubrukelig for min pc bruk. Vel, det var artig så lenge det varte. Takk for all hjelpa jeg fikk her inne da jeg sto fast, men nå ser det ut til at jeg er ved min veis ende når det kommer til linux. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det er ditt valg, og det aksepterer vi, men siden vi er nysgjerrige: Kan du si mer konkret hva som ligger bak valget ditt? Hva bruker du primært maskinen til, som dermed får det til å velge bort en GNU/Linux distro? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det er ditt valg, og det aksepterer vi Whut? Skal vi kalle tilbake de folkene med vanen og hundene? Ingen kapring av familie og tortur? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Whut?Skal vi kalle tilbake de folkene med vanen og hundene? Ingen kapring av familie og tortur? Nei, ingen tortur, beklager. Vi lever i en fri verden. Men ingen skal stoppe oss i å sende han alt vi finner av virus og drit som indirekte tvinger han tilbake til vår frie verden! Tvang til å være fri! Endret 9. juli 2009 av Smif Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis det er en server (som du sannsynligvis kun har ett OS på), hvorfor ikke bare sette BIOS til UTC? Da må jeg koble til skjerm osv Håpet det var en enklere måte. http://tldp.org/HOWTO/TimePrecision-HOWTO/set.html Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 "Skjermsparer issuet" under innstalasjon av Ubuntu, er visst blitt tatt opp av andre og. http://brainstorm.ubuntu.com/idea/7237/ 709 avgitte stemmer er ganske entydige. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvor begynner man å lete når det ene programmet etter det andre segfaulter? Mediacenteret mitt med Ubuntu 9.04 har begynt å bli grinete.. MythTV, VLC, gnome-terminal - alle fungerer stort sett, men plutselig segfaulter alt. Etter en reboot fungerer det nogenlunde greit en stund. Kopler til gdb. Kan også være verdt å sjekke hardware, ihvertfall ta en memtest og fsck. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Whut?Skal vi kalle tilbake de folkene med vanen og hundene? Ingen kapring av familie og tortur? Nei, ingen tortur, beklager. Vi lever i en fri verden. Men ingen skal stoppe oss i å sende han alt vi finner av virus og drit som indirekte tvinger han tilbake til vår frie verden! Tvang til å være fri! Bah, jeg som akkurat hadde begynt å pusse øksa! ----- Conky-en min starter før skrivebordsbildet vises, og dermed blir conky bak skrivebordet. Hvordan kan jeg få conky til å vente litt? Har prøvd med "sleep 10 && conky" i oppstartsprogrammer, men det ser ikke ut til å fungere. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Kan du si mer konkret hva som ligger bak valget ditt? Hva bruker du primært maskinen til, som dermed får det til å velge bort en GNU/Linux distro? Jeg bruker maskinene til windowsish ting. Fra starten av hadde jeg jo egentlig ingen annen grunn til å teste ut xubuntu/ubuntu enn at jeg var nysgjerrig og jeg ble positivt overrasket. Men OSene er egentlig ubrukelig når det kommer til hvordan jeg bruker pcene mine, så da føles det naturlig å slutte å bruke OSet mens vi fortsatt er venner. Jeg vil riktignok fortsette å ha den på min eldste laptop, da den går raskere med xubuntu enn med windows. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg bruker maskinene til windowsish ting. Jeg tror det folket lurer på er hva er "windowish ting"? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg tror det folket lurer på er hva er "windowish ting"? Kjører program og spill som ikke fungerer veldig bra/ikke fungerer i det hele tatt i linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå