Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Heisann, noen husker kanskje min leting etter en html-editor med templates, nå tror jeg jeg har en annen og enklere løsning.

Det er jo topp"rammen" og bunnteksten jeg vil kunne endre enkelt på alle html-filene.

Jeg tenkte jeg ganske enkelt kunne sette inn.

<!-- topp --> før den øverste delen og <!-- /topp --> etter den øverste delen, og gjøre det samme med bunnen.

Kan jeg enkelt ved hjelp av et bash script bytte ut alt mellom <!-- topp --> og <!-- /topp --> i alle html-filene i en mappe? Eventuelt andre smarte måtr å løse dette på, er også velkomne. Ellers får jeg bare gjøre det manuelt, men jeg er nå en gang lat, og har aldri brukt bash-script til noe, så det kunne være interessant. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jeg vet. :p

Jeg har egentlig lyst til å bruke php selv, men det er dessverre ikke aktuelt. For det første skal den aldri redigeres senere, bortsett fra innholdet på den enkelte siden, og da er det "unødvendig" må vite. Dessuten skal innholdet (teksten, legge til bilde osv) senere gjøres av faderen i Dreamweaver, og da må han jo se hva han gjør i full WYSIWYG-stil. Det kan jo bli litt klundrete. innholdet må i tilfelle hentes ut av deler av innholdssiden, mens alle html-kodene er i dokumentet så han ser hva som skjer når han redigerer. Å sette opp det _nå_ blir uansett mer tungvidt enn å manuelt kopiere/lime inn topp og bunn på alle sidene. Jeg synes bare det er så... unødvendig å gjøre sånt manuelt. :p

Lenke til kommentar

Nå sytes det jo fra alle kanter om hvor usikkert det er, og at man bør holde seg til andre løsninger. :p

Det er veldig kjekt til mye, men en kompis av meg gikk gjennom noe php-kode vi hadde "skrevet" aka stjålet herfra og derfra på u.skolen, og der var det ikke vanskelig å lure inn eksterne script og diverse og få kjørt dem på serveren. Så om php er sikkert eller ei, tror jeg det er en fordel med en smule peiling. Du kan kode i verdens sikreste språk, og likevel ha mer enn nok hull. Men tilak til saken: Noen som har veldigveldig lyst å lage et lite bashscript til meg? :innocent:

For å ikke virke for storforlangende, tar jeg gjerne imot linker som forteller meg hvordan jeg kan lage det og. :wee:

Lenke til kommentar

Hvilke themes er det som fungerer med en fresh install av Ubuntu 9.04?

http://gnome-look.org/ er det følgende katerogier:

GTK 1.0

GTK 2.x

Metacity

Beryl

Compiz

Jeg har tidligere prøvd de to øverste med litt spredt resultat, noen ganger funker det, andre ganger får jeg beskjed om at jeg ikke har rett "engine" installert selvom themet vises.

Har også lett i pakkebrønnen etter forskjellige engines, men skjønner ikke alt. Noen som kunne laget et mini guide?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Svarte, og så jeg som faktisk har laget en emacs plugin, hvordan kunne jeg glemme (fortrenge?). La meg reformulere, du trenger bare et skriptspråk i tillegg til Lisp (strengt tatt emacslisp for kverulantene).

Lenke til kommentar
øsse87: Først og fremst skal din bruker ikke være medlem av gruppen root. For det andre så må du være root/superbruker for å endre på rettigheter til filer som du ikke eier. sudo chmod/chown eller gksu nautilus

Og ja, det du ønsker er mye mer vettugt enn slik det er i dag.

At jeg er medlem av root-gruppen er det Ubuntu som har bestemt, ikke jeg :p. Det er forøvrig en annen gruppe med samme navn som min bruker, der er det også bare meg og root. Skjønner ikke helt det der.

sudo hjelper ikke. Men jeg ser for meg at det pga. den "midlertidige" naturen til mount'en. De blir jo mountet omtrent som om de var eksterne harddisker. En minnepinne blir forøvrig mountet med meg som eier, og root som gruppe. Er det rett da?

Lenke til kommentar

Hva skal "sudo hjelper ikke" bety? Få full output av hva du forsøker å kjøre og feilmeldingen du får.

Det er forresten ikke sikkert at NTFS støtter unix filrettigheter. Det er vel igrunnen heller lite sannsynelig.

EDIT: mine Debian/Ubuntu brukere er forresten ikke medlem av root.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Jeg får ikke til å skifte rettigheter, hverken med chown eller gjennom Nautilus (startet med sudo). chown gir meg ingen tilbakemeldinger (som om det fungerte) men ingenting har skjedd.

Som jeg skrev så får jeg ingen feilmelding. Altså når jeg navigerer til mount-pointet og kjører "sudo chown -R osse *".

Det kan hende jeg har tatt feil ang. gruppene. Har ikke mulighet til å sjekke det nå, siden jeg er på jobb :p

Lenke til kommentar

Dårlig unnskylding, du har da vel ssh :p

Dersom du ikke får noen feilmelding/tilbakemelding så gjør kommandoen det som er forventet. Men jeg tipper ntfs-3g dropper den stille fordi NTFS ikke støtter unix filrettigheter. Sannsynligvis er rettighetene for hele treet bestemt av rettighetene på monteringspunktet ved montering. Sjekk dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem med conky.

Conky vinduet forsvinner hvis jeg har "Own_window yes" om jeg trykker på skrivebordet.

Det vises hele tiden om jeg har "own_window no" men da forsvinner alle ikonene på skrivebordet.

Her er config:

# Use Xft?

use_xft yes

xftfont Trebuchet MS:size=8

xftalpha 0.8

text_buffer_size 2048

# Update interval in seconds

update_interval 1

# This is the number of times Conky will update before quitting.

# Set to zero to run forever.

total_run_times 0

# Create own window instead of using desktop (required in nautilus)

own_window yes

own_window_transparent yes

own_window_type desktop

own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager

# Use double buffering (reduces flicker, may not work for everyone)

double_buffer yes

# Minimum size of text area

minimum_size 180 0

# Draw shades?

draw_shades no

# Draw outlines?

draw_outline no

# Draw borders around text

draw_borders no

# Stippled borders?

stippled_borders 0

# border margins

border_margin 5

# border width

border_width 1

# Default colors and also border colors

default_color white

own_window_colour white

# Text alignment, other possible values are commented

alignment top_right

# Gap between borders of screen and text

# same thing as passing -x at command line

gap_x 35

gap_y 50

# Subtract file system buffers from used memory?

no_buffers yes

# set to yes if you want all text to be in uppercase

uppercase no

# number of cpu samples to average

# set to 1 to disable averaging

cpu_avg_samples 2

# number of net samples to average

# set to 1 to disable averaging

net_avg_samples 2

# Force UTF8? note that UTF8 support required XFT

override_utf8_locale yes

# Add spaces to keep things from moving about? This only affects certain objects.

use_spacer none

TEXT

SYSTEM ${hr 2}

Host: ${alignr}${nodename}

Kernel: ${alignr}${kernel}

CPU: ${cpu cpu}% ${alignr}${cpubar 8,60 cpu}

RAM: $memperc% ${alignr}${membar 8,60}

Uptime: ${alignr}${uptime}

DATE ${hr 2}

${alignc 35}${font Trebuchet MS:size=26}${time %H:%M}${font}

${alignc}${time %a %d %b %Y}

HD ${hr 2}

Home:

${fs_free /home}/${fs_size /home} ${alignr}${fs_bar 8,60 /home}

Root:

${fs_free /root}/${fs_size /root} ${alignr}${fs_bar 8,60 /root}

NETWORK ${hr 2}

Up: ${upspeed eth0} kb/s ${alignr}${upspeedgraph eth0 8,60 789E2D A7CC5C}

Down: ${downspeed eth0} kb/s ${alignr}${downspeedgraph eth0 8,60 789E2D A7CC5C}

Upload: ${alignr}${totalup eth0}

Download: ${alignr}${totaldown eth0}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...