Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Lurer på hva siste del %u er - trenger man det, hva er forskjellen?
%u - A single URL. Local files may either be passed as file: URLs or as file path.

Regner med det er der fordi du kan slippe en fil på ikonet for å vise den i firefox

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan isolere installasjonen av firefox totalt slik at all form for fil lesning og skrivning skjer på minnekortet på min asus eee? Tingen er at når jeg kjører firefox for win32 via minnekortet er det raskere enn den versjonen som ligger på SSD disken. Minst engang i minuttet fryser firefox og disklyset tennes, så fungerer den igjen etter 2-5 sekunder. Derfor er surfing helt jævlig med vanlig nettleser.

Det må vel være mulig? Alt av biblioteketer, temp filer osv blir isolert i fra den trege ssd disken?

Lenke til kommentar
Hvordan isolere installasjonen av firefox totalt slik at all form for fil lesning og skrivning skjer på minnekortet på min asus eee? Tingen er at når jeg kjører firefox for win32 via minnekortet er det raskere enn den versjonen som ligger på SSD disken. Minst engang i minuttet fryser firefox og disklyset tennes, så fungerer den igjen etter 2-5 sekunder. Derfor er surfing helt jævlig med vanlig nettleser.

Det må vel være mulig? Alt av biblioteketer, temp filer osv blir isolert i fra den trege ssd disken?

Minnekort vil nok ikke være mye kjappere.

Jeg løste dette ved å :

1. Kopiere innholdet av ~/.mozilla til en annen katalog. (jeg la den under /opt/eee/data)

2. Lage en katalog i /tmp, /tmp/eee/firefox (/tmp er hos meg, og må for at dette skal fungere, mountes som tmpfs)

3. Symlinke /tmp/eee/firefox til ~/.mozilla

4. Lage oppstartsscript som først oppretter /tmp/eee/firefox (den forsvinner ved reboot fordi den ligger i RAM), og deretter kopierer innholdet i /opt/eee/data til /tmp/eee/firefox.

5. Lage script som kalles ved shutdown/reboot som kopierer innholdet i /tmp/eee/firefox tilbake til /opt/eee/data.

Litt tungvindt, men pga. måten firefox aksesserer filer i ~/.mozilla på, er dette ekstremt effektivt på en treg SSD.

(Ja, jeg prøvde å disable disk cache først, men det hjalp veldig lite - dette er metoden som virkelig løste problemet for meg)

Du kan selvfølgelig velge andre mappenavn osv. :p Men cluet er å flytte ~/.mozilla fra disk til RAM, og legge til funksjonalitet som gjør at du ikke mister alt ved shutdown. (Også lurt å ta backup av dette området en gang i blant, i tilfelle maskinen kræsjer e.l)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Hva er det som foregår på hw.no? Firefox kom ut i 3.5 med video-tag på tirsdag, og alt jeg ser på forsiden nå på torsdag en ie oppdatering.

Hva med top500 listen, den har vært ute noen dager også, og det er både hardware og software relatert.

Lenke til kommentar
Hva er det som foregår på hw.no? Firefox kom ut i 3.5 med video-tag på tirsdag, og alt jeg ser på forsiden nå på torsdag en ie oppdatering.

Hva med top500 listen, den har vært ute noen dager også, og det er både hardware og software relatert.

Kanskje Nyheter om Linux forsvinner

:p

Litt mer seriøs:

hw.no HAR rapportert om FF 3.5: Last ned Firefox 3.5

Men er du mer ute etter en test av <video> og FF3.5 ?

EDIT:

Mente å huske at hw.no også har rapportert om top500 lista, men ser ikke sånn ut.

Blander kanskje hva jeg har lest på osnews.com og arstechnica.com med hw.no ...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ja, på mandag ble det lagt ut en artikkel om at "FF 3.5 blir lansert på tirsdag".

Og på tirsdag kom artikkelen om at FF 3.5 er blitt lansert.

Kanskje jeg skal starte å poste sånn...?

** olefiver melder: "jeg kommer til å svare på din forumpost i morgen, stay tuned" **

:p

Lenke til kommentar
Jaggu, og nå har den tråden blitt stengt også, med halve innholdet borte.

Haha, uten å kommentere modereringen der (selvfølgelig :innocent:) så bør man vel heller være litt tidlig ute, enn å fjerne såpass mye etterpå. Og kalle inn hjelp fra en medmoderator som ikke har engasjert seg i tråden tidligere.

Uff, jeg ligger etter med å oversette en side til engelsk/flytte det annerledesstrukturerte engelske innholdet over på en norsk mal, samtidig så "må" jeg gå over til linux på serveren, npe som innebærer oppsett av 3 1,5TB-disker i raid5, og flytting av data som ligger på en raid-z pool på de samme diskene nå. I tillegg til at htpc-en skulle "må" fikses på og ferdigtweakes. Og på toppen av alt må leiligheten gjøres i stand til besøk.

Er det mulig å opprette et raid5 over to disker, så kopiere inn data, og legge til den tredje disken til slutt? Jeg trenger den tredje disken til å lagre dataene i mellomtiden, tror jeg. Men feile en disk i zpoolen, rebuilde, kopiere ut dataene til trdjedisken, lage raid5 med to disker, kopiere over data fra disk tre, og så rebuilde når jeg legger til den tredje disken virker som en.. unødig tungvindt prosdyre selv om det er mulig. Får se hva som kan slettes, og hvor mange disker jeg har liggende rundt omkring.

Lenke til kommentar
Jaggu, og nå har den tråden blitt stengt også, med halve innholdet borte.

Tråden åpen igjen nå etter hva jeg ser...

Er det mulig å opprette et raid5 over to disker, så kopiere inn data, og legge til den tredje disken til slutt? Jeg trenger den tredje disken til å lagre dataene i mellomtiden, tror jeg. Men feile en disk i zpoolen, rebuilde, kopiere ut dataene til trdjedisken, lage raid5 med to disker, kopiere over data fra disk tre, og så rebuilde når jeg legger til den tredje disken virker som en.. unødig tungvindt prosdyre selv om det er mulig. Får se hva som kan slettes, og hvor mange disker jeg har liggende rundt omkring.

Jeg opprettet mine RAID1 array slik at den ene disken var markert som missing. Så når jeg hadde overført data som skulle over på RAID, la jeg til de manglende diskene i raidet. Husker ikke hvor lang tid RAID1 arrayene brukte på å bygge opp, men det er 1 TB raid, så tok vel noen timer...

Regner med at det samme kan gjøres for RAID5

EDIT:

Fra kommentarfeltet til følgende weblogg: Converting RAID1 to RAID5 with no data loss

Optionally You can create RAID5 with 3 devices, one of them missing:

mdadm –create /dev/md0 –level 5 –raid-devices 3 /dev/hda1 /dev/hdb1 missing

and later add missing drive

mdadm /dev/md0 -a /dev/hdc1

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Jeg fikk meg ny bærbar for en måned siden. Jeg kjører Win7 som OS pga. jeg er en såkalt "gamer". Hadde det derimot vært like bra i begge OS så hadde jeg nok bare hatt Linux på pcen.

Jeg tenkte å installere Ubuntu i Windows. Dette er vel den letteste måten, for jeg slipper vel å partisjonere? for det installeres vel som et program i Windows hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar

Stemmer, wubi. Da blir ubuntu "partisjonen" din en fil i windows' filsystemet. Og oppfører seg som et program. (legger seg i add/remove apps.) Derfor vil du også miste noe disk ytelse i forhold til en normal installasjon.

Men hvis du har muligheten, hvorfor ikke gjøre det sikkerlig med en normal partisjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...