Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nei, altså, greia er at jeg vil ha Ubuntu som min stabile og trygge havn, og så vil jeg ha Arch som lekeplass hvor jeg kan teste og herje som jeg ønsker. Skal altså ikke dele noe som helst mellom de to installasjonene. Jeg må bare vite at en evt Arch-install ikke voldtar Ubuntu på noen måte :p

Det er bare å hoppe over installasjonen av grub når du legger inn arch, så kan du heller legge til oppføringene som skal til i ubuntus menu.lst i etterkant. Det er bare å montere partisjonen med arch i ubuntu og sakse det du trenger fra arch sin menu.lst. Kerneloppdateringer i arch overskriver alltid forrige kernel, så oppføringene trenger aldri å oppdateres som i ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wimp?

Wimp Is a Music Player?

Windows Is Mighty Problematic?

Why I Must Pay?

Hahahaha!!!

"Igor, fire up the debugger! Atomic turbines set to 150%! Shared libraries shield generators activated! Let's uninstall this mother-F'er before fragmentation sets in on my pristine undead disk!"

HHAHAHA! LOOL! Herregud som jeg lo nå her på morgenen! :D

Lenke til kommentar

Til Sokkalf og de andre som ser mørkt på den dagen mp3-spilleren deres svikter på forrige side ( jeg bruker 200 posts per side :p) så kan jeg anbefale Cowon.

Kjøpte en Cowon D2+ i Japan. Den støtter i hvertfall FLAC og Vorbis. På videofronten er det dessverre litt verre, men den støtter i hvertfall xvid. Å overføre filer i Linux er en lek da den fungerer som en enkel ekstern harddisk (hvis du vil da; man kan og velge å bruke den som en MTP eller hva det heter).

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Blir vel noe sånt, eller noe annet hvis det finnes noe bedre den dagen min trofaste iRiver dør. Så langt fungerer den langt over forventningene til å være en 6 år gammel spiller. Selv batteriet varer nesten like lenge som da den var ny, og med RockBox støtter den alt mulig av lydformater.

Lenke til kommentar

Cowon har 52 timer spilletid :) Så vidt jeg har erfart er det noenlunde korrekt også.

Jeg har et Canon Canon IXUS 80 IS digitalkamera. I Vista er sist endret/laget-datoen som står i filbehandleren den faktiske datoen som bildet ble tatt i følge kameraet. I Fedora 10/Ubuntu 9.04 er alle bildene helt likt tidspunkt, og det tidspunktet klarer jeg ikke helt å sette i en sammenheng. Det kan være første gang jeg mountet disken i Fedora etter jeg la de inn. Filsystemet er forøvrig NTFS.

Hva skyldes dette? Går det an å fikse det?

Lenke til kommentar

øsse87: Det kan hende at en av OSene viser tidspunkt fra EXIF-taggen, mens den andre viser sist-endret. Sjekk EXIF-data på filene direkte for å se hvilken som er korrekt, kan f.eks. være at Ubuntu viser EXIF-tidspunkt, mens kameraet har feil klokke. :)

Lenke til kommentar

Takk til personen som foreslo Nvu(/Kompozer) som html-editor, den har potensiale, men er ikke i brukandes stand enda, dessverre. Den husker for eksempel ikke posisjonen på siden, så du må scrolle og finne frem til samme punktet igjen, fargelegger code tags kun i split view, og dessverre er template-funksjonen totalt ubrukelig. Når man lagrer en side basert på en template, detaches den nemlig fra templaten, så når du endrer templaten senere, er det ikk mulig å oppdatere de ulike sidene bygget på den. Noe jeg plutselig fant ut. Hurra. Det eneste den egentlig gjør når du lager en side basrt på templates, er altså å kopiere over koden fra template-fila. Det kunne jeg klart selv...

Er det noen frie/gratis/i det minste linuxjkørende editorer med fungerende templates der ute, eller må jeg bare bite i gresset og gå for dremweaver?

Lenke til kommentar

Jada, var KompoZer jeg testet. Får se på bluefish eller quanta plus, ikke sjekket de enda nei. Takk.

Bluefish ser ikke ut til å ha template-funksjonalitet. Litt usikker på Quanta. Den har jo helt klart templates, men oppdateres de unike html-sidene når du endre templaten de er bygget på, eller skilles templates-elementene ut i egne filer som filene basert på templaten må hente in? (Hvis noen skjønner hva jeg mener)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

KRISE!!!!

Kjørte oppdatering av systemet nettopp (yaourt) mens jeg satt å surfet. Får yaourt fikk begynt å laste ned noe så "låste" systemet seg, dvs det svarte tregt, conky kjørte i bakgrunnen men viste at ingen av prosessorene gjorde noe. Så jeg trykte til slutt reboot-knappen.

Første feilen som kom var Grub error 16, etter en reboot kom Grub error 17. Jeg har nå reinstallert Grub og det fungerer. Men får ikke bootet Arch. Når jeg starter kommer det filsystemsjekk, som feiler. Bruker ext4 på /.

root contains a file system with errors, check forced.
root:
Inodes that were part of a corrupted orphan linked list found.			  [FAIL]
*************** FILESYSTEM CHECK FAILED ******************
*														*
* Please repair manually and reboot. Note that the root  *
* file system is currently mounted read-only. To remount *
* it read-write type: mount -n -o remount,rw /		   *
* When you exit the maintenance shell the system will	*
* reboot automatically.								  *
*														*

Give root password for maintenance
(or type Control-D to continue):

Hva er da root passordet? Det er ikke det passordet jeg bruker på min bruker. Får heller ikke til å trykke Ctrl+D

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Er det mulig å endre rekkefølgen på xubuntu og windows der hvor en velger hvilke os en skal starte opp med? xubuntu står øverst, men når jeg starter pcen ønsker jeg oftest å bruke windows, men pcen pimper seg inn i xubuntu siden xubuntu står øverst og jeg sjeldent gidder å se på at pcen starter opp. Er det mulig å endre dette?

Lenke til kommentar
Er det mulig å endre rekkefølgen på xubuntu og windows der hvor en velger hvilke os en skal starte opp med? xubuntu står øverst, men når jeg starter pcen ønsker jeg oftest å bruke windows, men pcen pimper seg inn i xubuntu siden xubuntu står øverst og jeg sjeldent gidder å se på at pcen starter opp. Er det mulig å endre dette?

it's all in the /boot/grub/menu.lst ;)

Lenke til kommentar

Ja. Åpne /boot/grub/menu.lst i en editor. Nederst finner du de to (eller flere) menyvalgene. Bare flytt på de. Husk også å flytte alt som hører til samme menyvalg. Skilles som regel fra hverandre med tom linje.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Alternativt i stedet for å flytte rundt på dem så kan man kun endre på default parameteret, hvor 0 er første OS. Men dette har ikke alltid vært en god løsning for meg når ny kernel har blitt installert, da windows blir flyttet ett hakk lengre ned, og f. eks hvis windows var 1 har det nå blitt flyttet til 2. Husker ikke helt, men blir ikke siste kernel alternativet alltid lagt først?

Man kan også sette opp grub slik at siste valge os er det som blir valgt: <klikk>

Lenke til kommentar

Etter å ha installert siste versjon av Firefox så kan jeg starte den med "firefox-3.5" i terminal, men ser i menyen at kommando for å starte den er "firefox-3.5 %u". Lurer på hva siste del %u er - trenger man det, hva er forskjellen? Mener jeg leste en gang kritikk for at den siste delen var med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...