Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Det vet jeg, Brasero har også muligheten for å lage ISO, men det absolutt beste hadde vært et program som ripper til Xvid/DivX eller MP4.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Så begynner du med BSD vs. GPL, dette har ingenting med saken å gjøre.Det har i hovedsak med lisens å gjøre, og BSD vs. GPL er hovedingrediensen der. Resten av ditt innlegg bekrefter også dette ettertrykkelig.OSS er et lydsystem for alle plattformer (under BSD, CDDL og GPL), ikke et lydsystem laget spesifikt for en plattform. Det har den fordel at programmer osv kan kodes mot en standard for å så brukes tvers over plattformer,Ifølge FreeBSD listen var det kun mangel på utviklere som hindret porting av ALSA, men kanskje du kjenner dette bedre enn de? Når det gjelder CDDL så vet du like godt som meg at det var helt bevisst fra Sun sin side at de ikke ville tillate blanding mellom Solaris og linux, så den får du gå til Sun med. Det eneste som ville gjort ALSA spiselig for Sun ville vært en BSD lisensiering. Ingenting med lisens du liksom, din tullball. Når det gjelder standard, eller API som du egentlig er ute etter, så er dette som kjent mulig å utvikle på toppen av driverrammeverket, noe ALSA faktisk har gjort ved å støtte OSS3, hvilket er tilstrekkelig for GNU/Linux. Hvis andre har andre behov kan vel de legge inn det. Åpne øynene å se litt lengre en Linux. Jeg sier ikke at vi skal bytte ut ALSA med OSS, men iallefall se på det som et alternativ, iallefall ikke angripe det slik som du gjør.Jeg sier bare ting som de er. OSS laget helvete med Hannu i spissen. Jeg får bare gjenta, hvis de har livets rett er det ikke verre enn at distroer legger de inn. Dessverre tror jeg ikke Hannu har tillit nok til at dette vil får særlig moment.BSD ikke god til å bygge community? Slutt med slik tull. Grunnen til at ALSA (Advanced Linux Sound System) ikke er portet over til andre plattformer sier seg selv.Verden er full av empirisk bevis på hvor god GPL lisensen er som grunnlag for et community, og hvor vanskelig det er å bygge community basert på BSD kode. Bevisbyrden er her fullt og helt din. Hvorfor mener du ALSA ikke er portet over forresten?Hannu laget den første implentasjonen av OSS, da kalt VoxWare/LSD. Dette var primært et hobbyprosjekt gitt ut under GPL, men ble såpass populær at den ble inkludert i kernelen. Hannu sluttet å vedlikeholde lydsystemet etter en stund, da det ble vanskelig å kombinere jobb/hobby. Hannu ble etter en stund kontaktet av 4Front, og fikk jobb som utviker der, noe som resulterte i OSS 3.9. Lydsystemet i kernelen var fremdeles 3.8 om jeg ikke tar helt feil. Da ingen kunne vedlikeholde lydsystemet, skjedde det heller ingenting. Et par distroer betalte noen utviklere til forbedre OSS, men det endte vel bare i et par ekstra drivere, og forskjeller i APIer mellom de to OSS-versjonene. Noen år etter ble ALSA introdusert.Du burde vite bedre enn å revidere historien. Her er hva som skjedde i korte trekk:The project was initially free software, but following the project's success, Savolainen was contracted by the company 4Front Technologies and made his support for newer sound devices and improvements proprietary. In response, eventually the Linux community abandoned the OSS/free implementation included in the kernel (an outdated 3.x version, while 4front continued working on 4.x[1]) and development effort switched to the replacement Advanced Linux Sound Architecture (ALSA). Many free software operating systems such as Linux and FreeBSD continued to distribute previous versions of OSS, and continued to maintain and improve these versions. In July 2007, 4Front Technologies released sources for OSS under CDDL for OpenSolaris and GPL for Linux.[2] In January 2008, 4Front Technologies released OSS for FreeBSD (and other BSD systems) under BSD License.[3] ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Sound_Sy...rietary.2C_free Så hvem sin skyld er det egentlig?Moroklumpen. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Det vet jeg, Brasero har også muligheten for å lage ISO, men det absolutt beste hadde vært et program som ripper til Xvid/DivX eller MP4.. Da bør du sjekke HandBrake. Ripper til de fleste formater. Men du må sørge for å ha libdvdcss aktivert. Så åpne en terminal og skriv: sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh atlef. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Fant disse i Fedora sin pakkebrønn (rpmfusion-free, mulig de er tilgjengelig i andre distroer), har ikke testet dem. DVD Rip-O-Matic DVD Rip-O-Matic is a simple DVD-to-XviD ripping application developed by DikTakken. The wizard was designed to be very easy to use; it automatically detects the optimal settings for you. It should also produce very high quality AVI files, even if you have no idea what the settings mean and just use it in the next-next-next-finish way. dvd::rip dvd::rip is a full featured DVD copy program. It provides an easy to use butfeature-rich Gtk+ GUI to control almost all aspects of the ripping and transcoding process. It uses the widely known video processing swissknife transcode and many other Open Source tools. OGMRip OGMRip is an application and a set of libraries for ripping and encoding DVDsinto AVI, OGM MP4 or Matroska files using a wide variety of codecs. It relies on mplayer, mencoder, ogmtools, mkvtoolnix, oggenc, lame and faac to perform its tasks. Endret 29. juni 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nokon som veit om nokon stemme kommunikasjons program som støttar trykk-for-å-snakke funksjonen? -Teamspeak har alt for dårleg lyd kvalitet. -Ventrilo igjennom wine krever at ventrilo er det aktive vindauget for å fungere. -Voice Chatter virker bra, men framleis fult av bugs noko som gjer at det klikker heile tida Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 EXT4, Btrfs, NILFS2 Performance Benchmarks @ Phoronix. Btrfs imponerte nesten ikke i det hele tatt der, men er jo ennå ungt da, og kanskje det blir bedre med ssd? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Brtfs sliter enda kraftig med ytelse, men det er jo i utvikling. Holder meg til ext3/4 enn så lenge Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Hvordan starter jeg xfce autostarteditoren i xubuntu? Har prøvd xfce-autostart-editor og xfce4-autostart-editor uten å komme noe sted. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Tenker du på programmer som skal starte automagisk ved innlogging? For Xfce 4.6.x (som xubuntu bruker) gjøres dette under Settings - Sessions and Startup Der finner du en fane/tab som heter Application Autostart Endret 29. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg bruker til vanlig Gnome + openbox. Så det jeg lurer på er om det er mulig å få aktivert compositing uten at jeg trenger compiz, noe som jeg ikke har lyst på. Sånn at jeg kan forandre tema på gnome-do? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Nokon som veit om nokon stemme kommunikasjons program som støttar trykk-for-å-snakke funksjonen? Mumble http://mumble.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Brtfs sliter enda kraftig med ytelse, men det er jo i utvikling. Holder meg til ext3/4 enn så lenge ext4 er vel ikke stabilt det heller? Nei, har det egentlig veldig bra med ZFS på filserveren. Det er i hvert fall stabilt. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Tenker du på programmer som skal starte automagisk ved innlogging?For Xfce 4.6.x (som xubuntu bruker) gjøres dette under Settings - Sessions and Startup Der finner du en fane/tab som heter Application Autostart Korrekt, takk. Om noen her inne har peiling på xubuntu ville jeg satt pris på om dere kunne hjelpe meg i denne tråden: Smack! Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Brtfs sliter enda kraftig med ytelse, men det er jo i utvikling. Holder meg til ext3/4 enn så lenge ext4 er vel ikke stabilt det heller? Nei, har det egentlig veldig bra med ZFS på filserveren. Det er i hvert fall stabilt. Nah. Ext4 er ikke "stable" enda, men det funker i hvertfall. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Brtfs sliter enda kraftig med ytelse, men det er jo i utvikling. Holder meg til ext3/4 enn så lenge ext4 er vel ikke stabilt det heller? Nei, har det egentlig veldig bra med ZFS på filserveren. Det er i hvert fall stabilt. Uten en felles definisjon på "stabilt" så er det ikke så lett å bli enig om det. EXT4 sitt on-disk dataformat er ihvertfall ferdig, i motsetning til btrfs sitt (du har ihvertfall ingen garanti). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Uten en felles definisjon på "stabilt" så er det ikke så lett å bli enig om det. EXT4 sitt on-disk dataformat er ihvertfall ferdig, i motsetning til btrfs sitt (du har ihvertfall ingen garanti). Har hørt om flere, blant annet her på forumet, som har opplevd tap av data med ext4 formaterte disker. Det er i hvert fall nok til at jeg ikke stoler på ext4, men holder meg til JFS på mine linux-maskiner. Og som sagt, er veldig glad jeg valgte Solaris 10 med ZFS på filserveren min. For meg er et filsystem "stabilt" når filsystemet lagrer data på en sikker måte uten fare for tap av data (selvfølgelig, ryker disken, så ryker disken) og som gir tilfredsstillende ytelse, og at filsystemet er godt nok for bruk i et produksjonsmiljø. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Ja, ext4 har enda noen problemer, spesielt relatert til urene shutdowns, osv. Ville ikke ha stolt på ext4 til en server av betydelig størrelse, men bruker ext4 på filserveren/torrentboksen/mediasenteret hjemme i hvertfall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Ja, ext4 har enda noen problemer, spesielt relatert til urene shutdowns, osv. Ville ikke ha stolt på ext4 til en server av betydelig størrelse, men bruker ext4 på filserveren/torrentboksen/mediasenteret hjemme i hvertfall. Det ville aldri jeg gjort. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Eg bruka ext4 både på laptopen min og den stasjonære. Har ikkje hatt nokon problem so langt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Eg bruka ext4 både på laptopen min og den stasjonære. Har ikkje hatt nokon problem so langt. Men i og med at det er såpass mange som har hatt problemer vil ikke jeg anse ext4 som stabilt nok til mitt bruk enn så lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå