Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Winamp i wine? Hvorfor ikke Audacious? :p Er jo en Winamp-klone afaik.

Skal ikke være verre enn å kjøre: wine <setupfil>, så burde resten fikse seg.

For å få tilgang til hjemmemappa di åpner du winecfg, velg drives, og map f. eks, H:\ til /home/<bruker>. Default er det kun C:\, som er ~/.wine.

For å starte programmet blir det mest sannsynelig noe som wine "C:\Program Files\Winamp/Winamp.exe", eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm

[sivert@Arch ~]$ ping 10.0.0.1
PING 10.0.0.1 (10.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.030 ms
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.029 ms
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.012 ms
^C
--- 10.0.0.1 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 1999ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.012/0.023/0.030/0.010 ms
[sivert@Arch ~]$ ping www.google.com
PING www.l.google.com (74.125.39.104) 56(84) bytes of data.
^C
--- www.l.google.com ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 9007ms

[sivert@Arch ~]$ ping www.diskusjon.no
PING solo.hw.no (89.250.123.197) 56(84) bytes of data.
^C
--- solo.hw.no ping statistics ---
20 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 19039ms

Men allikevel sitter jeg her og poster.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se hvordan det kan være hensiktsmessig å droppe ICMP-pakker.

Du kan prøve å kjøre traceroute for å finne alle mellomledd. Traceroute forventer at hver router sender en tilbakemelding (jepp, ICMP) når IP-pakken droppes pga. TTL-feltet, så med mindre en overparanoid nettverksadministrator har ødelagt nettverket så burde det fungere å ta den returnerte listen og pinge hvert enkelt ledd.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

For å få tilgang til hjemmemappa di åpner du winecfg, velg drives, og map f. eks, H:\ til /home/<bruker>. Default er det kun C:\, som er ~/.wine.

For å starte programmet blir det mest sannsynelig noe som wine "C:\Program Files\Winamp/Winamp.exe", eller noe i den duren.

Audacious ekke noe kult. Winamp is the real deal. Fikk installert og fikk til å fungerer, men hvordan får jeg mekket snarvei til "startmenyen" uten å måtte velge "kjør i wine"? I tillegg, forstsatt ikke kalrt å fikse pcspeaker. Need helt.

Lenke til kommentar

Exaile is the real deal. ;)

---------------------------

Det var da som faen!

[sivert@Arch ~]$ traceroute www.google.com
traceroute: Warning: www.google.com has multiple addresses; using 74.125.39.147
traceroute to www.l.google.com (74.125.39.147), 30 hops max, 52 byte packets
1  dsldevice (10.0.0.138)  22.622 ms  95.656 ms  99.882 ms
2  * * *
3  * * *
4  * * *
5  * * *
6  * * *
7  * * *
8  * * *
9  * * *
10  * * *
11  * * *
12  * * *
13  * * *
14  * * *
15  * * *
^C

Har ingenting av sikkerhet gående på ruteren, alt er disablet. WTF?

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar
"State of Sound Development On Linux Not So Sorry After All"

http://insanecoding.blogspot.com/2009/06/s...t-so-sorry.html

Interessant lesing. Jeg kan godt forstå frustrasjonen over at BSD taper terreng ovenfor GPL. Dette gir en del kjedelige konsekvenser for BSD-miljøet på driversiden.

Forfatteren av artikkelen har helt klart en agenda, og er på kanten av uærlig. Han forsøker å gi inntrykk av at ALSA har et latency problem som er grunnleggende. Dette er feil. Dette reduserer dessverre innholdet til propaganda. Men hovedpoenget står, OSS funker på tvers av plattformer, ALSA er (ihvertfall i dag) linux-only. Dette er imidlertid ikke ALSA eller linux sitt problem, men heller det faktum at BSD ikke er spesielt gode til å bygge community, så ingen gidder å porte ALSA over:

http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd...uly/007173.html

Så begynner du med BSD vs. GPL, dette har ingenting med saken å gjøre.

OSS er et lydsystem for alle plattformer (under BSD, CDDL og GPL), ikke et lydsystem laget spesifikt for en plattform. Det har den fordel at programmer osv kan kodes mot en standard for å så brukes tvers over plattformer, OSS har også en API som garanterer bakoverkompabilitet med alt som har fungert mot OSS en gang i tiden. Åpne øynene å se litt lengre en Linux. Jeg sier ikke at vi skal bytte ut ALSA med OSS, men iallefall se på det som et alternativ, iallefall ikke angripe det slik som du gjør.

BSD ikke god til å bygge community? Slutt med slik tull. Grunnen til at ALSA (Advanced Linux Sound System) ikke er portet over til andre plattformer sier seg selv.

For de som kjenner forhistorien er det ikke lite frekt å nå oppfordre linuxmiløet til å vende seg bort fra ALSA og heller bruke OSS. OSS styres av 4front technologies, en kommersiell aktør som gjorde OSS til kommersiell programvare når linux ikke hadde noe reellt alternativ, og dermed tvang frem starten på ALSA. OSS og 4front må bære hovedansvaret for situasjonen de siste årene, det er faktisk deres skyld at vi har fått dette kaoset. Nå når man endelig har fått et åpent alternativ som ingen kontrollerer (les: GPL med mange bidragsytere), og OSS er i ferd med å bli helt frakjørt på alle plan av ALSA, så kommer man altså dragende med dette og vil at man skal gi de to idiotene i 4front en ny sjanse til å lage helvete. Alt dette tullballet forsvinner med neste ubuntu release når pulseaudio er moden.

Hannu laget den første implentasjonen av OSS, da kalt VoxWare/LSD. Dette var primært et hobbyprosjekt gitt ut under GPL, men ble såpass populær at den ble inkludert i kernelen. Hannu sluttet å vedlikeholde lydsystemet etter en stund, da det ble vanskelig å kombinere jobb/hobby. Hannu ble etter en stund kontaktet av 4Front, og fikk jobb som utviker der, noe som resulterte i OSS 3.9. Lydsystemet i kernelen var fremdeles 3.8 om jeg ikke tar helt feil. Da ingen kunne vedlikeholde lydsystemet, skjedde det heller ingenting. Et par distroer betalte noen utviklere til forbedre OSS, men det endte vel bare i et par ekstra drivere, og forskjeller i APIer mellom de to OSS-versjonene. Noen år etter ble ALSA introdusert.

Så hvem sin skyld er det egentlig? Kernel-teamet som inkluderte kode de ikke greide å vedlikeholde? Distroen som betalte utviklere til å forbedre OSS, slik at den ble ukompatibel med den originale OSS? De kunne bare ha kontaktet 4Front (som på den tiden hadde OSS3.9), fått dem til å forbedre koden (de betalte jo uansett for det, hvorfor ikke gå til kilden).

Du er veldig bastant på at problemene i PA vil forsvinne, jeg håper du har rett.

For de som liker BSD vil jeg oppfordre å poste dette på OSX forum istedet. BSD-forkjempere liker ofte å skryte av hvor mye Apple gir tilbake, og OSX har et velfungerende lydsystem. Gå dit å be om et anstendig lydsystem, eller stikk fingeren i jorda og støtt ALSA. Hvis OSS har livets rett er det ikke verre enn at distribusjoner tar seg bryet med å legge det inn. Debian forsøkte, og det gikk slik:

http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=442275

http://lists.alioth.debian.org/pipermail/p...ber/000003.html

http://mailman.opensound.com/pipermail/oss...une/000962.html

http://mailman.opensound.com/pipermail/oss...une/000963.html

Lenke til kommentar

Audacious ekke noe kult. Winamp is the real deal. Fikk installert og fikk til å fungerer, men hvordan får jeg mekket snarvei til "startmenyen" uten å måtte velge "kjør i wine"? I tillegg, forstsatt ikke kalrt å fikse pcspeaker. Need helt.

Audacious ;)

post-59826-1246092829_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Lurte på om det er noen som har prøvd MPD i Windows? http://mpd.wikia.com/wiki/Windows_Compatibility Er det noen her som vet om alternativer til windows? På server-siden? Tingen er den at jeg ønsker å streame (dele?) musikken som er plassert på en pc med Windows Server 2003 installert på. Og på min laptop er det ønskelig å bruke Sonata som klient. :)

Lenke til kommentar

Kan se ut som om jeg fikk has med pc-speaker-problemet. Nå en ny sak:

Når jeg starter opp pcen er lyden alltid helt avskrudd. Dette er en uting. Hvordan kan jeg gjøre slik at volumet alltid er fullt når pcen starter, eller i hvertfall på det nivået jeg hadde det på da jeg skrudde av pcen.

Lenke til kommentar

eivind@eivind-laptop:~$ cat <<END >>/etc/modprobe.d/blacklist> blacklist pcspkr

> blacklist snd_pcsp

> END

bash: /etc/modprobe.d/blacklist: Permission denied

Noen som ser hva jeg har gjort galt?

Du forsøker å gjøre en endring in /etc/modprobe.d/blacklist som en vanlig bruker etter hva jeg ser.

Det har du ikke rettigheter til.

Må sette sudo forran.

Du kan ikke kjøre sudo-kommandoen på std-redirects:

sudo echo hei > /root/hei

-bash: /root/hei: Permission denied

Du blir nødt til å logge inn som root/kjøre su og ta slike kommandoer derfra.

Lenke til kommentar

Du var litt sen, problemet med pc-speakeren er løst nå, men takk for forslaget.

Driver og herjer med conky igjen og jeg kan ikke finne .conkyrc i hjemmemappa mi. Så jeg prøvde å lage fila, men det fungerte heller dårlig. Den åpner fortsatt opp den gamle fila som ikke eksisterer. Men siden den ikke eksisterer, hvorfor kan jeg åpne den og redigere den da?

Og hvordan kan jeg fikse dette, så jeg får endret på conky?

Dette er hva jeg har gjort:

Kjørt "sudo gedit /home/.conkyrc" i terminalen. .conkyrc fila popper opp og jeg legger inn ønsket kode, lagrer og restarter maskinen. Så starter jeg conky og intet er forandret.

Noe mer jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...