Xecuter Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) I Ubuntu ligger den jo som du selv sier i /home. Hvis den ikke ligger i /home/<brukernavn>/ i Xubuntu må du lage den selv, bare kopier den fra Ubuntu-distroen. Husk: Punktum foran et filnavn betyr at fila er skjult, som i .conkyrc. For å se skjulte filer i Nautilus trykk Ctrl + H. ----------------------------------------- Dagens : Exaile! Faen så bra det har blitt! Prøvde det for lenge siden, men det holdt ikke helt mål da. Nå sletter jeg Amarok. Endret 26. juni 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Ah, det med punktum visste jeg ikke. Da har jeg lært noe nytt. Annet problem med xubuntu på den nye laptopen. Den nekter å hente oppdateringer. Her er feilmeldingen jeg får: W: Failed to fetch http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/jaunty/Release.gpg Could not connect to no.archive.ubuntu.com:80 (129.241.93.37), connection timed out W: Failed to fetch http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/...tes/Release.gpg Unable to connect to no.archive.ubuntu.com http: W: Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead. Pga dette får jeg ikke lastet inn oppdateringer i pakkebrønnen, som fører til at jeg ikke får installert codecs og annet kos. edit: I tillegg nekter den å logge på pidgin. "Unable to authenticate: Authentication Failure". Hva skjer? Hovedkortspeekeren begynner også å ta kverken på meg. Tror ikke Xubuntu fikser lydkortet: "GStreamer was unable to detect any sound devices. Some sound system specific GStreamer packages may be missing. It may also be a permissions problem" Endret 26. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Ser ikke ut til at du har kontakt med nettet. Er nettverket oppe å går? Med Fedora 11 så slo ikke network manager på nettverket automatisk ved boot/pålogging. Kanskje noe tilsvarende her? Endret 26. juni 2009 av Crowly Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 I Ubuntu ligger den jo som du selv sier i /home. Hvis den ikke ligger i /home/<brukernavn>/ i Xubuntu må du lage den selv, bare kopier den fra Ubuntu-distroen. Husk: Punktum foran et filnavn betyr at fila er skjult, som i .conkyrc. For å se skjulte filer i Nautilus trykk Ctrl + H. ----------------------------------------- Dagens : Exaile! Faen så bra det har blitt! Prøvde det for lenge siden, men det holdt ikke helt mål da. Nå sletter jeg Amarok. Exaile som frontend for MPD, DET hadde vært konge det :'D Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Ser ikke ut til at du har kontakt med nettet. Er nettverket oppe å går?Med Fedora 11 så slo ikke network manager på nettverket automatisk ved boot/pålogging. Kanskje noe tilsvarende her? Det viste seg at det var serveren ejg prøvde å få oppdateringer fra det var noe galt med og ikke pcen min. Byttet fra den norske til den engelske serveren og alt gikk brillefint. Haka er at alt går endel tregere. edit: Men jeg har fortsatt problemet med Pidgin, som fortsatt ikke vil logge seg på. Pc-speakeren driver også og uler, hvordan deaktiverer jeg eller blacklister den? edit2: Jeg prøver å få tilgang til blacklist-filen, men jeg får ikke lagret noe på den, og klarer ikke åpne den i terminalen. Da jeg har prøvd med alt mulig rart sistnevnte var denne koden: eivind@eivind-laptop:~$ modprobe -r pcspkr snd_pcspWARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/oss-compat, it will be ignored in a future release. WARNING: All config files need .conf: /etc/modprobe.d/oss-compat, it will be ignored in a future release. eivind@eivind-laptop:~$ cat <<END >>/etc/modprobe.d/blacklist> blacklist pcspkr > blacklist snd_pcsp > END bash: /etc/modprobe.d/blacklist: Permission denied Noen som ser hva jeg har gjort galt? Endret 26. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du forsøker å gjøre en endring in /etc/modprobe.d/blacklist som en vanlig bruker etter hva jeg ser. Det har du ikke rettigheter til. Må sette sudo forran. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Jeg må kjøre sudo modprobe -r pcspkr snd_pcsp? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 "gksu nautilus" er en fin kommando, da åpner man filbrowseren og får superuser rettigheter til å endre på konfigurasjonsfiler. (Rett meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det hjalp ikke med sudo foran. "gksu nautilus" er en fin kommando, da åpner man filbrowseren og får superuser rettigheter til å endre på konfigurasjonsfiler. (Rett meg hvis jeg tar feil) Da jeg tastet inn dette ville maskinen ha passordet mitt og deretter skjedde ingenting. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Jeg må kjøre sudo modprobe -r pcspkr snd_pcsp? Ja. Tenk slik: Alt i systemet ditt unntatt /home/<ditt brukernavn> eies av root/superbruker. Så hvis du skal gjøre noe som ikke er i din hjemmemappe må du bruke sudo (super user do) fordi det er kun h*n som har tilgang. Hvis ikke får du opp ikke rettigheter. Hvis du kjører Xubuntu må du vel bruke "gksu thunar"? Må si jeg er imponert over stå-på-viljen din Nyhus. Endret 26. juni 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Jeg må kjøre sudo modprobe -r pcspkr snd_pcsp? Tenk slik: Alt i systemet ditt unntatt /home/<ditt brukernavn> eies av root/superbruker. Så hvis du skal gjøre noe som ikke er i din hjemmemappe må du bruke sudo (super user do) fordi det er kun h*n som har tilgang. Hvis ikke får du opp ikke rettigheter. Hvis du kjører Xubuntu må du vel bruke "gksu thunar"? Må si jeg er imponert over stå-på-viljen din Nyhus. Ah, så det er det sudo står for ja. Da virket kommandoen brått litt mer logisk. Tastet inn gksu thunar nå, da kom filsystemet opp i root account og jeg fikk åpnet og redigert blacklist.conf. Skal prøve å reboote nå. Og jeg må jo stå på litt, kan ikke se meg slått av et program på en pc. Her skal det fungere slik jeg vil det skal fungere, så lenge det er mulig. Da trenger jeg selvfølgelig endel hjelp siden jeg ikke har peiling, men jeg feller ikke tårer av å spørre en gang for mye. edit: Da har jeg rebootet med pcspeakeren piper fortsatt selv om jeg la den til i blacklist. Forslag til hvordan jeg får deaktivert den helt uten å måtte åpne pcen og nøkke ut kabelen? Siden dette er en laptop som fortsatt har garanti ønsker jeg ikke å bryte den. Endret 26. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Har du blacklista "pcspkr"? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 http://gezeiten.org/post/2009/06/Preview%3...FTP-with-Thunar På tide Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Først en liten gladmelding: Jeg fikk Logitech Squeezebox Duet-en min i dag, og det er en fin, liten pingvin ved siden av Windows- og Mac OS-logoene. Schtas! Akkurat nå streamer jeg noe amerikansk nettradio via nettleseren min ut på anlegget over det trådløse nettet. Igjen, schtas! Så kommer spørsmålene. Jeg får lastet ned pakken "squeezecenter" fra logitechs hjemmesider, og den installerer og finner avhengigheter og ordner alt selv. Schtas! Men jeg får pokker ikke kontrollert skviseboksen direkte fra pcen? Jeg kan logge inn på "hjemmesiden" min på squeezenetworks og kontrollere ting derfra, men hverken gjennom gnome do-appleten eller localhost:9000 i nettleseren får jeg noe som helst tilgang til spilleren. Noen som har vært borti denne? Wikien er litt gammel og har lite innhold.. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Har du blacklista "pcspkr"? Ja. Jeg skrev følgende i blacklist.conf: blacklist pcspkr blacklist snd_pcsp Hjalp ikke. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Har noen andre lagt merke til at Dropbox-utvidelsen til Nautilus kræsjer filbrowseren hvis man utfører en flytteoperasjon mellom et "standard" filsystem og GVFS-volum som f.eks SMB? Dette er med Nautilus i Fedora 10 og i Ubuntu 9.04 med Nautilus 2.26.2 og versjon 0.6.1 av Nautilus-Dropbox-modulen. For å reprodusere problemet så er det bare å: *Starte Nautilus *Montere et SMB-filsystem *Flytte en fil til SMB-filsystemet Dette ender med segfault. Antakeligvis fordi utviklerene har vært overivrige med å NULL'e pekere, og så prøvd å lese innholdet i minneområdet. Heldigvis så ser det ut til at dette ikke fører til datatap. Dvs. Nautilus kræsjer først etter at skriveoperasjonen til gjeldende fil er fullført. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #0 0xb6c13f90 in ?? () from /usr/lib/nautilus/extensions-2.0/libnautilus-dropbox.so #1 0xb6c14bf4 in ?? () from /usr/lib/nautilus/extensions-2.0/libnautilus-dropbox.so #2 0xb78933a4 in g_cclosure_marshal_VOID__VOID () from /usr/lib/libgobject-2.0.so.0 #3 0xb7885c7b in g_closure_invoke () from /usr/lib/libgobject-2.0.so.0 #4 0xb789be57 in ?? () from /usr/lib/libgobject-2.0.so.0 #5 0xb789d4b9 in g_signal_emit_valist () from /usr/lib/libgobject-2.0.so.0 #6 0xb789d936 in g_signal_emit () from /usr/lib/libgobject-2.0.so.0 #7 0x0811cd7c in nautilus_file_emit_changed (file=0xa421e20) at nautilus-file.c:6483 #8 0x0810078a in nautilus_directory_emit_change_signals (directory=0x9fbe048, changed_files=0xa454c80) at nautilus-directory.c:805 #9 0x081007f7 in call_files_changed_common (directory=0x9fbe048, file_list=0xa454c80) at nautilus-directory.c:897 #10 0x081015bb in call_files_changed_free_list (key=0x9fbe048, value=0xa454c80, user_data=0x0) at nautilus-directory.c:906 #11 0xb77b637c in g_hash_table_foreach () from /usr/lib/libglib-2.0.so.0 #12 0x08103f19 in nautilus_directory_notify_files_moved (file_pairs=0xa5e2590) at nautilus-directory.c:1439 #13 0x081086c3 in nautilus_file_changes_consume_changes (consume_all=0x1) at nautilus-file-changes-queue.c:448 #14 0x08111c5b in move_job_done (user_data=0xa5e9b08) at nautilus-file-operations.c:4837 #15 0xb79aa935 in ?? () from /usr/lib/libgio-2.0.so.0 #16 0xb77c2c81 in ?? () from /usr/lib/libglib-2.0.so.0 #17 0xb77c4b88 in g_main_context_dispatch () from /usr/lib/libglib-2.0.so.0 #18 0xb77c80eb in ?? () from /usr/lib/libglib-2.0.so.0 #19 0xb77c85ba in g_main_loop_run () from /usr/lib/libglib-2.0.so.0 #20 0xb7bd77d9 in gtk_main () from /usr/lib/libgtk-x11-2.0.so.0 #21 0x08080d96 in main (argc=0x1, argv=0xbfd24f84) at nautilus-main.c:518 Endret 26. juni 2009 av Manuel Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 I tilleg klarer nautilus ikke å håndtere rettigheter på sshfs-monterte moduler. Innimellom "går det bare ikke". I terminalen kan jkeg slette filer som bare det, men i følge nautilus har jeg ikke rettigheter til det... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 (endret) Fant noe moro på forumet nå nettop: Og at for hver utgave av windows så må man kjøpe seg en ny maskin. Litt overdrivelse, men det er ikke langt unna. Maskinen du har nå duger kanskje ikke til neste utgave av windows, og da tenker jeg på etter longhorn, da må du minst ha 4 gz, 2 gb ram og 10 gb bare for å få lagt inn skiten. Nei, jeg holder meg til linux *kose på boksen* Posten daterer 25/06-2004, drittsekken fikk nesten rett xD Er ikke minstekravet 1 ghz dualcore? Vel.......... så hvordan setter jeg opp samba? Altså browsing, ikke server. Bruker pcmanfm og openbox(ikke noe GNOME,KDE,XFCE altså). Readme'ene gjør meg ikke klokere: bruk smbclient -L 192.*.*.* Hvordan finner jeg ut hva jeg skal hive in? Har tenkt å kunne utforske fra /home/samba, tipper det blir å legge til en vis linje i fstab som jeg har sett none plasser da jeg søkte. Det er en ting jeg skulle ha vist om samba, når jeg kobler meg opp mot en såkalt "sambaserver" er det egentlig bare et søk som gir andre sambaer tilbake via nette eller er det en server som dikterer? Endret 26. juni 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Har smakka inn wine nå, hvordan installerer jeg winamp da? Finner ikke hjemme-mappa mi. Og hvor finner jeg programmet for å starte det etterpå? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 http://gezeiten.org/post/2009/06/Preview%3...FTP-with-Thunar På tide Indeed! Nå mangler bare samba. Da begynner dette å bli en seriøs utfordrer til nautilus. Selv har jeg brukt begge en stund, thunar til alt bortsett fra nettverk, klønete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå