cmyrland Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Prøver å installere Ubuntu på stasjonærpcen nå, men dette går ikke. Får denne beskjeden:"Your bios does not provide ACPI _PSS object in a way that Linux understands." Dette skjer før jeg kommer inn til installasjonen. Får samme beskjed når jeg prøver å sjekke cden etter feil. Dette er sært, kom fint inn i installasjonen i går. Da var det riktignok noe galt med cden, så jeg fikk ikke installert. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Dette er bare tåpelig da det gikk helt fint å starte installasjonen i går. Og før det blir foreslått, jeg har ikke tenkt til å resette bios. Ikke noe poeng i å reparere noe det ikke er noe galt med. Edit: Jeg googlet dette og jeg er visst ikke den eneste med dette problemet. Haken er at alle andre prøver å installere med USB, det gjør ikke jeg. Btw, når som jeg installerer Ubuntu på en pc som alt har Windows, når jeg blir lei av Ubuntu, hvordan sletter jeg det igjen? Må jeg da formatere disken OSet ligger på, eller kan jeg bare finne den og slette den i Windows? Det siste først: Da må du formattere partisjonen som Ubuntu ligger på. Windows klarer ikke å lese/skrive på Unix/Linux-filsystemer, så du må f.eks. bruke gparted. Skal vel også gå an å smelte sammen din eksisterende Windowspartisjon og den tomme som ubuntu lå på, men det gjøres på egen risiko, og ta backup av det du trenger før du gjør noe som helst. Det første sist: Har du prøvd å brenne på en ny plate og sjekket MD5-checksumen før du brenner? Anbefaler deg å bruke minnepenn til å installere, det går latterlig mye raskere enn de forhistoriske platene. Hvis -ingen- har rapportert om det problemet du har er det en veldig stor sjans for at det er noe feil med isoen du prøver å brenne ut, evt at det har skjedd noe superbad under brenningen. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Installasjonsprogrammet tok åpenbart feil, mtp på at det gikk fint å starte installasjonen i går, men kronen av verket var at jeg fint fikk startet installasjonen om jeg bootet med dvdbrenneren. Jesus så teit. Hvis -ingen- har rapportert om det problemet du har er det en veldig stor sjans for at det er noe feil med isoen du prøver å brenne ut, evt at det har skjedd noe superbad under brenningen. Ville jeg trodd også, hadde det ikke vært for at hu jeg bor sammen med hadde brukt den til å installere Ubuntu på sin egen pc noen få timer før. Takker for assistansen, selv om det ordnet seg av seg selv. Endret 24. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Å fjerne ubuntu, eller en annen linux distro, bør ikke være verre enn å sette i windows cd'en og boote opp i recovery mode -> commandolinje. Så skrive inn fixmbr, det skal overskrive mbr slik at windows sin blir brukt i stedet for grub. Så er det bare å fjerne partisjonene på valgfri måte. Skal være flere poster om det her på forumet, og ett google søk bør i mange treff Endret 24. juni 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Kult, takk. Noen som vet om en god driverpakke til Ubuntu? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Driverne ligger i kjerna. Alt utenom ufrie drivere som ati og nvidia drivere. Det kan du enkelt installere med hardware drivers eller hva nå enn det programmet het igjen, under System > Administrasjon i menyen. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Kult, takk. Noen som vet om en god driverpakke til Ubuntu? Hva mener du? Nesten alt av tilgjengelige drivere er allerede inkludert i linux-kjernen. Proprietære drivere kan du som regel automatisk laste ned gjennom System - Admin - Hardware Drivers... Men det er alltids kjekt å slepe ned ubuntu-restricted-extras som inneholder flash, java og massevis av codecs mm. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Noen som vet om en god driverpakke til Ubuntu? Hehe, du må slutte å tenke på "windows-måten" Drivere til det aller meste finner du innebygget i Linux kjernen. Dvs. at det fungerer ut-av-boksen. Derfor blir som regel drivere et ikke-tema for en Ubuntu bruker. (for den normale bruker). Det eneste du evt. kan trenge er noen proprietære drivere til grafikkort, lydkort eller wlan-kort hvis ikke disse finnes fritt tilgjengelig. Men dette gjøres meget enkelt fra en lite program i en meny. Ingen, "let-last ned-innstaller-be en bønn" lenger. Edit: for treg.. Edit2: 2x for treg.. sukk Endret 24. juni 2009 av Smif Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg tenkte ikke på windows-måten, men da jeg startet opp "Hardware Driver" for første gang var vinduet tomt. Først da jeg prøvde igjen etter å ha rebootet at skjermkortdriverne var der. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Nyhus: Kan foreslå at du ser over postene i screenshot-tråden for å få noen tips til hvordan du kan style ubuntuinstallasjonen din. Bare å bla bakover fra siste siden, mange kule oppsett der Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Skal se på den. edit: Hvordan fikser jeg slik at jeg får snarveiene slik som han her har: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13951701 Kult å ha de i OSX-style Endret 24. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 En ting til: Ubuntu beholder ikke den skjermoppløsningen jeg velger. Den skal stå i 1024x768, men hopper tilbake til 800x600 når jeg starter maskinen på nytt. Får denne beskjeden når jeg skal endre oppløsningen: Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 han bruker Avant Window Navigator som ligger i pakkebrønnen, men du er avhengig av å ha en skjermkortdriver som støtter gjennomsiktighet for å bruke den. Apropos driver, hvilket skjermkort er det du har? Og hva svarer du på spørsmålet du får? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Når/om du blir Gnu/linux booter du fra en live-cd og formaterer partisjonen til et filsystem som Windows takler (NTFS). Edit: Trodde jeg leste på siste side da jeg postet, men det var en side til jeg ikke hadde lest. Endret 24. juni 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 nVidia 9800gt og jeg har svart ja. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hva skjer når du svarer nei? Lenge siden jeg har brukt nvidia nå, men de har da gjennomgående god støtte i Linux. hvis du trykker alt+f2 og skriver inn nvidia-settings-manager mener jeg å huske at du får bruke nvidias verktøy for slike innstillinger. Kan være verdt å prøve om det ikke hjelper å svare "nei" på spørsmålet. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) han bruker Avant Window Navigator som ligger i pakkebrønnen, men du er avhengig av å ha en skjermkortdriver som støtter gjennomsiktighet for å bruke den. Har installert det nå, noen enkle spørsmål: Starter AWN automatisk, slik at menyen kommer opp automatisk? Mulig å bruke den som snarveismeny og ikke kun link til programmer som alt er åpne? Går det å få AWN-snarveiene til å overlappe den nederste linja permanent? Nå blir AWN overlappet om jeg trykker på den menyen. Hva skjer når du svarer nei? Da kommer jeg inn i settings for skjermen. Prøvd å sette den i 1024x780 nå, skal se om det fungerer. En ting til, er det mulig å få terminalen i ubuntu til å se ut som den i xubuntu? xubuntuen er mye kulere. Minner meg om dos. Edit: Btw folkens, jeg likte designet og alt til xubuntu bedre, er det mulig å konvertere ubuntu til xubuntu? Det er sikkert et longshot, men må jo spørre. Dessuten kan jeg xubuntu bedre nå. Endret 24. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 En ting til, er det mulig å få terminalen i ubuntu til å se ut som den i xubuntu? xubuntuen er mye kulere. Minner meg om dos. På en av menyduppedingsene er det noe som heter profil. Rediger og sett til riktig farge Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ønsker at menyen skal bli tilsvarende også. At det kun er applications og places. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Terminalen i Ubuntu heter gnome-terminal, terminalen i Xubuntu heter xfce4-terminal. Du kan forresten kjøre "sudo aptitude install xubuntu-desktop" for å få Xubuntu. Da velger du Gnome eller Xfce på innloggingsskjermen. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Ah, får prøve det. Takker. Beklager at jeg kommer med så mange idiotposter btw, er kun fordi jeg er nysgjerrig og ikke har peiling på noen av OSene. Du kan forresten kjøre "sudo aptitude install xubuntu-desktop" for å få Xubuntu. Da velger du Gnome eller Xfce på innloggingsskjermen. Jeg gjorde dette og innlogginsskjermen ble like som i xubuntu, men resten er likt ubuntu. På en av menyduppedingsene er det noe som heter profil. Finner ikke o.O Mulig å endre språket på OS til engelsk? Endret 24. juni 2009 av Nyhus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå