Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Rolig karer, det dere sier stemmer sikkert. Jeg synes bare det hele virker unødvendig vanskelig fra mitt standpunkt.

Trikset er å først lære seg å bruke GNU/Linux generelt. Når du begynner å føle deg ganske komfortabel begynner du å snuse på terminalen. Dersom du da ikke gir opp med det første vil du etterhvert få en aha-opplevelse og lure på hvordan i huleste du har klart deg uten så lenge. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Rolig karer, det dere sier stemmer sikkert. Jeg synes bare det hele virker unødvendig vanskelig fra mitt standpunkt.

Flash i Firefox fungerer litt pussig btw. Jeg må trykke på en playknapp for at ting skal vises, noe som er litt småkjipt med klokka jeg har på startsiden min og slikt. I tillegg ser det ikke ut til å fungere slik det skal. Forslag til noe alternativ? Usikker på om det var flash jeg installerte, eller om det var en linux-klone.

Høyrest ut som du har ein av klonane (gnash eller swfdec).

Lenke til kommentar

Nå har Ozi nettopp laget sin første Wikipedia-artikkel helt fra grunnen av. Det tok noen timer, inkludert en navigeringsfeil som innebar å begynne på nytt. Men nå i ettertid synes jeg artikkelen ble veldig pen og jeg er nå fornøyd.

Artikkelen er om Linux Mint, jeg har oversatt og omgjort en masse ifra den engelske Linux-mint artikkelen og den norske ubuntu-artikkelen for å få riktige maler og form på teksten. Innholdet er også veldig likt.

Men her er den:

Norsk Wikipedia: Linux Mint

Og jeg oppfordrer dere naturligvis til å redigere ivei!

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg slettet den og installert flash uten å reinstallere Firefox?

Sjekk om swfdec eller gnash er installert i synaptic og avinstaller og da kan du legge inn xubuntu-restricted-extras. Da får du flash, java etc. i samme slengen.

Edit : Filthpig :

Sandisk er vel flinkiser? Har ihvertfall sett at de har hatt ogg vorbis-støtte før, og jeg tror faktisk jeg så FLAC-støtte på Sansa Fuze..

Har Sansa Fuze og den funker kjempebra den. Har flac + ogg vorbis støtte å. Også fin med at man kan sette i microSD kort på siden, så brått gikk jeg fra 8 til 16gig med plass for en veldig hyggelig pris. Eneste som trekker den ned er den kjipe overføring/lade kabelen. Sansa clip har og støtte for både flac og ogg vorbis.

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
Angående iPod og GNU/Linux. Siden Nyhus ikke har alt for mye ressurser å ta av på denne pc-en, så tror jeg en del av programmene som har libgpod er ganske tunge. Dessuten så er det jo mye greiere å kunne legge inn filene med rsync e.l. og da igjen spare mye ressurser og det åpner mange muligheter for automatisering også.

Men Apple er lame og liker ikke at vi gjør det på den måten sier dere? Rockbox sier jeg:)

Etter at iAudio X5 er blitt en antikvitet som er vanskelig å få tak i, kan jeg ikke se noe annet alternativ enn å kjøpe søppelet til Apple og legge inn Rockbox på det. Død over mp3 og andre ræva codecs/formater.

Rockbox is an open source firmware for mp3 players, written from scratch. It runs on a wide range of players:

• Apple: 1st through 5.5th generation iPod, iPod Mini and 1st generation iPod Nano
    (not the Shuffle, 2nd/3rd/4th gen Nano, Classic or Touch)

Lykke til med å kjøre rockbox på nye ipoder ;) tror ikke så mange er interessert i å kjøpe flere år gamle ipoder lenger..

Selv har jeg også brukt gtkpod som ligger i ubuntus pakkebrønn, det er et program som kun er ment for å flytte filer til og fra ipod.

5.5te-generasjon er det ikke noe som helst galt med. Og det at Apple krypterer firmware ser jeg kun på som en grunn til å ikke kjøpe de nyere iPodene.

Rockbox oppdateres gjevnlig enda, 3.3 kom ut 19. juni. Du kan laste ned automatisk installer fra http://www.rockbox.org/download

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går å konfigurere GRUB til å automatisk velge det OS-et som ble sist bruk. Slik at om jeg starter opp og velger Window$ så vil window$ være førstevalget neste gang jeg starter maskinen. Og om jeg restarter Ubuntu får jeg Ubuntu som førstevalget siden det er det siste jeg valgte.

Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan få dette til?

Det er mulig, har vært nevt på forumet her noen ganger, uten at jeg fant det igjen akkurat de postene jeg ville ha ;)

Men i /boot/grub/grub.conf eller /boot/grub/menu.lst (litt distro avhengig) så endrer du

default # til default saved, hvor # er ett tall, standard 0

I OS delen så må du legge til savedefault

http://www.gnu.org/software/grub/manual/ht...avedefault.html

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Av og til får jeg følelsen av at EMACS brukeres forhold til resten av operativsystemet går mer eller mindre ut på å sitte med fingrene i øra og rope "lalalalalal"

:p

Så den videoen som var linket på stemmesiden.

Hadde jeg klart å bruke EMACS (og klart å være organisert), tipper jeg jeg hadde brukt org mode hyppig.

Lenke til kommentar

Eller du kommer til å slutte å bruke windows til noe annet enn gaming etterhvert sånn som mange av oss i denne delen av forumet ;) (Det er ihvertfall sånn det har blitt for meg,. Begynte bare litt forsiktig og får nå panikk av å gjøre noe i win :!: Bare mangel på virtuelle skrivebord er tortur for meg)

Lenke til kommentar
Eller du kommer til å slutte å bruke windows til noe annet enn gaming etterhvert sånn som mange av oss i denne delen av forumet ;) (Det er ihvertfall sånn det har blitt for meg,. Begynte bare litt forsiktig og får nå panikk av å gjøre noe i win :!: Bare mangel på virtuelle skrivebord er tortur for meg)

Tvilsomt.

Lenke til kommentar

Er det noen her som bruker mupen64?

Den fungerer for det meste veldig greit, selv om det hakker litt iblant. Men en ting er at jeg ikke er helt fornøyd med emuleringen av control stick.

På en original nintendo64 kontroll er det ikke bare opp-ned-høyre-venstre men også grader av dette. Har noen tips til hvordan en kan få dette til å funke på et vis? Noen spill er litt vanskelig å spille når det bare er "av eller på"

Lenke til kommentar
Navn og modell på ralinkkortet?

Intigrert ralink 2860 kort. Fujitsu Siemens Amilo Pa 3553. Hvet ikke hva hovedkorte heter, hadde jeg vist det hadde jeg skaffet en ordtellig BIOS til det(Ralink Fujitsu sine sider har aldre utdaterte drivere).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Prøver å installere Ubuntu på stasjonærpcen nå, men dette går ikke. Får denne beskjeden:

"Your bios does not provide ACPI _PSS object in a way that Linux understands."

Dette skjer før jeg kommer inn til installasjonen. Får samme beskjed når jeg prøver å sjekke cden etter feil. Dette er sært, kom fint inn i installasjonen i går. Da var det riktignok noe galt med cden, så jeg fikk ikke installert.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Dette er bare tåpelig da det gikk helt fint å starte installasjonen i går.

Og før det blir foreslått, jeg har ikke tenkt til å resette bios. Ikke noe poeng i å reparere noe det ikke er noe galt med.

Edit:

Jeg googlet dette og jeg er visst ikke den eneste med dette problemet. Haken er at alle andre prøver å installere med USB, det gjør ikke jeg.

Btw, når som jeg installerer Ubuntu på en pc som alt har Windows, når jeg blir lei av Ubuntu, hvordan sletter jeg det igjen? Må jeg da formatere disken OSet ligger på, eller kan jeg bare finne den og slette den i Windows?

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...