Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe meg en mini-PC, og da kanskje ha linux på den. Jeg starter da med noen få spørsmål:

- Den skal bare brukes til surfing, word, musikk og vise noe film. Vil linux være okay da?

- Finnes det veldig mange forskjellige linux-varianter?

- Må man ha veldig mye kunnskaper om programering for å bruke linux?

- Ja. Selv bruker jeg ubuntu til akkuat det daglig.

- Ja. For en nybegynner er det likevel best å ikke tenke så mye på det om du kun vil ha det som en "windows-erstatter". Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu er de mest populære, men også Fedora, openSuSE og Mandriva er gode "nybegynner"-distroer (distro = distribusjon = variant)

- Nei. Jeg kan ikke et eneste programmeringsspråk, men har brukt Ubuntu og andre distroer daglig i 2-3 år.

Til netbooks vil jeg anbefale Ubuntu Netbook Remix, Easy Peasy eller Intel Moblin V2, men sistnevnte er fremdeles rimelig tidlig i utviklingsfasen, så du bør vente til det er blitt mer modent siden du er helt fersk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hvor vanskelig jeg synes dette er, så er jeg positivt overrasket. Jeg forventet at dette OSet ville være langt mer kranglete å komme i gang i.

Men en lærer så lenge en lever og nå har jeg bestemt meg for å lære meg linux/xubuntu. Det betyr stort sett at jeg vil terrorisere denne tråden og forumdelen med spørsmål den neste måneden.

Suverent.

Fint lite er bedre enn folk som har genuin interesse for å lære. :thumbup:

Velkommen til GNU/Linux forumet forresten :)

Lenke til kommentar
- Den skal bare brukes til surfing, word, musikk og vise noe film. Vil linux være okay da?

GNU/Linux er IMO perfekt til det. Det aller meste du kommer over i en nettleser støttes helt flott og nettleservalget er til og med større enn for andre platformer. Med "word" regner jeg med du mener tekstdokumentskriving hvor det finnes flere teksteditorer som både kan lese og skrive filformater kompatible med resten av verden. Abiword, KOffice og Open Office.org er eksempler som for de aller fleste lett kan erstatte Microsoft Word. De fleste systemer kommer med en god musikkspiller som Rythmbox eller Amarok, men det finnes titalls flere fullverdige musikkspillere, og formatstøtte er ikke et problem. For filmvisning er saken for det meste mye bedre enn i Windows. Ut av boksen vil de fleste systemer gi deg en beskjed dersom du kommer over en fil du ikke kan spille av med en knapp for "last ned nødvendig codec" som etter få sekunder er fullført og videoen avspilles.

- Finnes det veldig mange forskjellige linux-varianter?

Ja, og det er fra lite til veldig stor forskjell mellom de. Det er ikke umulig at din vaskemaskin kjører GNU/Linux og det er en ganske så anderledes versjon enn det du kan installere på din PC. Men av de vanligste og mest brukervennlige versjonene som er rettet mot nybegynnere og nybrukere er det egentlig veldig lite forskjell. Jeg vil si at forskjellen mellom to moderne GNU/Linux-distroer (som er hva en versjon kalles) er omtrent så stor som mellom Windows XP og Windows Vista. Du har muligens litt problemer med å navigere det nye kontrollpanelet og slukt, men de fleste mekanismer som applikasjonsmeny, høyreklikkmeny og filbehandler er akkurat det samme. Av distibusjon for en helt nybegynner anbefaler jeg klart Ubuntu. Det er ikke nødvendigvis den peneste utgaven, men den store brukerbasen fører til at det er et veldig aktivt samfunn rundt brukerhjelp og slikt. Den kommer som standard med mye programvare og er laget for konfigurasjon med musepeker.

- Må man ha veldig mye kunnskaper om programering for å bruke linux?

Ingenting. Til eksempel bruker min far Ubuntu nesten hver dag og han gikk rett over uten noen problemer. Hans system satt jeg opp for ett år siden og jeg har bare aktivert automatisk installasjon av oppdateringer og ellers var det ingen konfigurasjon nødvendig. Jeg kjører selv to maskiner med Kunbuntu og én med Xubuntu og har bare én gang måtte gjøre noe konfigurasjoneditering i en teksteditor. (Satt opp statisk IP, kopierte tekst direkte fra en tutorial jeg googlet meg til)

Lenke til kommentar

Angående iPod og GNU/Linux. Siden Nyhus ikke har alt for mye ressurser å ta av på denne pc-en, så tror jeg en del av programmene som har libgpod er ganske tunge. Dessuten så er det jo mye greiere å kunne legge inn filene med rsync e.l. og da igjen spare mye ressurser og det åpner mange muligheter for automatisering også.

Men Apple er lame og liker ikke at vi gjør det på den måten sier dere? Rockbox sier jeg:)

Etter at iAudio X5 er blitt en antikvitet som er vanskelig å få tak i, kan jeg ikke se noe annet alternativ enn å kjøpe søppelet til Apple og legge inn Rockbox på det. Død over mp3 og andre ræva codecs/formater.

Lenke til kommentar
Angående iPod og GNU/Linux. Siden Nyhus ikke har alt for mye ressurser å ta av på denne pc-en, så tror jeg en del av programmene som har libgpod er ganske tunge. Dessuten så er det jo mye greiere å kunne legge inn filene med rsync e.l. og da igjen spare mye ressurser og det åpner mange muligheter for automatisering også.

Men Apple er lame og liker ikke at vi gjør det på den måten sier dere? Rockbox sier jeg:)

Etter at iAudio X5 er blitt en antikvitet som er vanskelig å få tak i, kan jeg ikke se noe annet alternativ enn å kjøpe søppelet til Apple og legge inn Rockbox på det. Død over mp3 og andre ræva codecs/formater.

Rockbox is an open source firmware for mp3 players, written from scratch. It runs on a wide range of players:

• Apple: 1st through 5.5th generation iPod, iPod Mini and 1st generation iPod Nano
    (not the Shuffle, 2nd/3rd/4th gen Nano, Classic or Touch)

Lykke til med å kjøre rockbox på nye ipoder ;) tror ikke så mange er interessert i å kjøpe flere år gamle ipoder lenger..

Selv har jeg også brukt gtkpod som ligger i ubuntus pakkebrønn, det er et program som kun er ment for å flytte filer til og fra ipod.

Lenke til kommentar

Kan jo prøve det.

Prøvde med Banshee nå og programmet ville ikke søke igjennom filene fordi iTunes hadde lagret ei fil elns som var for ny til at programmet kunne lese den. Og i redsel for at alt på iPoden skal bli slettet tør jeg ikke la Banshee leke med datafilene. Men Rockbox fungerer?

Lenke til kommentar

Kan jo prøve det.

Prøvde med Banshee nå og programmet ville ikke søke igjennom filene fordi iTunes hadde lagret ei fil elns som var for ny til at programmet kunne lese den. Og i redsel for at alt på iPoden skal bli slettet tør jeg ikke la Banshee leke med datafilene. Men Rockbox fungerer?

Mitt forslag er amarok som virkelig er en top notch mediespiller, imho minst like god som iTunes. Rockbox er ikke en mediespiller, det er en alternativ programvare du kan bruke på enkelte ipoder etc. Vet ikke hvor oppdatert det prosjektet er lenger..

Den dagen min iRiver H120 (20GB) dør, blir en trist dag. Den er 6 år gammel nå.. har Rockbox på den, og den spiller ALT.

Sandisk er vel flinkiser? Har ihvertfall sett at de har hatt ogg vorbis-støtte før, og jeg tror faktisk jeg så FLAC-støtte på Sansa Fuze..

Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen når jeg sletter noe ved å bruke "Remove" og "Remove completely"

edit:

Mitt forslag er amarok som virkelig er en top notch mediespiller

Amarok fant ikke iPoden.

edit2:

Og jeg finner ikke Rockbox i SPM. Forslag?

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva blir forskjellen når jeg sletter noe ved å bruke "Remove" og "Remove completely"

Remove vil avinstallere, men konfigurasjonsfilene vil bli verande. Remove completely vil fjerne konfigurasjonsfilene òg.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt vanskelig å svare på spørsmålet "hvordan det er lettere å skrive inn masse koder (...)" da personlig preferanse ofte også spiller en rolle, men jeg vil si at kommandolinje alltid er et mer fleksibelt og kraftig verktøy (hvis en kan og vil bruke den). Så det er ikke nødvendigvis lettere, men kanskje for mange bedre...

Jeg ser hva du sier, men det er jo fint mulig å bruke kommandolinje i windows også, dog den er ikke like nødvendig og jeg synes ikke kodene er på langtnære like kompliserte. Selv om det ville bli et helvete å skulle gjøre store endringer og laste ned/installere saker i cmd. Uansett hvor vanskelig jeg synes dette er, så er jeg positivt overrasket. Jeg forventet at dette OSet ville være langt mer kranglete å komme i gang i.

Supert at du er positivt overrasket :) Når det gjelder sammenligningen av cmd i Windows med terminalen i GNU/Linux blir det omtrent som å sammenligne en gammel monokrom 12" CRT skjerm med en flunkende ny 30" LCD. Forskjellen er som natt og dag. Når man virkekelig har lært seg bruk av terminal og har noen år på baken så vil nesten alt av GUI løsninger virke uhorvelig treigt og tungvint.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det går å konfigurere GRUB til å automatisk velge det OS-et som ble sist bruk. Slik at om jeg starter opp og velger Window$ så vil window$ være førstevalget neste gang jeg starter maskinen. Og om jeg restarter Ubuntu får jeg Ubuntu som førstevalget siden det er det siste jeg valgte.

Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan få dette til?

Lenke til kommentar
Når det gjelder sammenligningen av cmd i Windows med terminalen i GNU/Linux blir det omtrent som å sammenligne en gammel monokrom 12" CRT skjerm med en flunkende ny 30" LCD. Forskjellen er som natt og dag. Når man virkekelig har lært seg bruk av terminal og har noen år på baken så vil nesten alt av GUI løsninger virke uhorvelig treigt og tungvint.

Jasså? jeg har aldri kommet over noe det ikke er mulig å gjøre i cmd enda. Eller, rettere sagt, dos da det fulgte med win 95 og slikt. Etter det har ikke kommandolinjen vært spesielt nødvendig.

Lenke til kommentar
Når man virkekelig har lært seg bruk av terminal og har noen år på baken så vil nesten alt av GUI løsninger virke uhorvelig treigt og tungvint.

Dette er virkelig sant, men det er noe som IMO bør komme med tiden. Å kaste en nybegynner ut i den dype enden med terminal fordi "du ender der likevel" er et av de dårligste tipsene jeg leser om GNU/Linux. (Ikke at det var det cyclo gjorde) Jeg gikk helt over til GNU/Linux (Kubuntu) for over ett år siden og brukte de første par fire-fem månedene som en total nybegynner selv om jeg tidligere har testet en del over de tidligere fem årene og hadde jobberfaring med webservere som (selvsagt) kjører GNU/Linux. Da brukte jeg bare grafiske verktøy og alt gikk helt perfekt. Etter hvert ble jeg mer og mer vant med å bruke terminalen og erstattet det ene grafiske grensesnittet etter det andre med den, og nå har jeg en terminal på F12 (Yakuake heter den) som jeg nok bruker et par hundre ganger om dagen. Filbehandling, nedlasting, utpakking av komprimerte filer og omstart/avslåing av maskinen er bare et par eksempler hvor jeg nå bruker terminalen i stedet for GUI fordi det er raskere og enklere, og det kommer etter bruk.

Lenke til kommentar
Jasså? jeg har aldri kommet over noe det ikke er mulig å gjøre i cmd enda. Eller, rettere sagt, dos da det fulgte med win 95 og slikt. Etter det har ikke kommandolinjen vært spesielt nødvendig.

Prater ikke om hva du kan/ikke kan gjøre, men hvordan du gjør det. cmd er klønete og ofte mye treigere enn GUI-løsninger. Sånn er ikke terminalen i GNU/Linux. For å illustrere hva jeg mener: cmd har ikke orntlig tab-completion, cmd har ikke orntlig history, cmd har ikke orntlige navigasjonssnarveier, cmd har ingen brukbar copy/cut/paste funksjonalitet, cmd har ikke orntlig color coding, cmd har ikke orntlig pipe funksjonalitet, cmd har bare en ørliten promille av alle de geniale programmene som er tilgjengelig i GNU/Linux til rådighet, og det er bare en ørliten brøkdel av alle problemene med cmd vs en terminal.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på nødvendighet og enkelhet. Fordelen med et GNU/Linux-system er at du har GNU-verktøyene tilgjengelig. I dag lastet jeg f.eks ned en DJ-mix med wget i stedet for å bruke en nettleser fordi nedlastingen ville ta en god stund (fikk bare 40kbps) og fordi jeg omstarter nettleserne til tider (les: Adobe Flash begynner å skape seg) og ville ikke at nedlastingen skulle avbrytes. Det samme kan du ikke gjøre i en default Windows-installasjon.

Og for å hoppe litt til den mer avanserte delen av spekteret er det et par bekjente som jobber i driftavdelinger som f.eks på sekunder kan skrive en terminalkommando som parser en logfil og viser aggregert opp antall ganger en linje er oppført sortert synkede eller som summerer opp den tredje kolonnen på hver linje i en kommaseparert logfil. Det samme i en standard Windows-installasjon ser jeg ikke hvordan er mulig med mindre du tyr til VB-script noe som er i en helt annen liga enn et kommando på førti-femti tegn.

Lenke til kommentar
Når man virkekelig har lært seg bruk av terminal og har noen år på baken så vil nesten alt av GUI løsninger virke uhorvelig treigt og tungvint.

Dette er virkelig sant, men det er noe som IMO bør komme med tiden. Å kaste en nybegynner ut i den dype enden med terminal fordi "du ender der likevel" er et av de dårligste tipsene jeg leser om GNU/Linux. (Ikke at det var det cyclo gjorde)

Helt klart. Å kaste nybegynnere ut i full terminalbruk er å be dem om å gi opp. Personlig har jeg brukt GNU/Linux ganske regelmessig siden 97 og det var først for 5-6 år siden at jeg virkelig begynte å bli dus (:D) med terminalen. Titter du på en av maskinene mine vil du finne 4 program kjørende: terminaler, emacs, conkeror og spotify. Stort annet har jeg sjeldent behov for. Eneste jeg egentlig bruker utenom er gimp en sjelden gang og nautilus når jeg leter gjennom bilder (thumbnails er den ene tingen jeg savner i terminal).

Lenke til kommentar

You'll have to take my X5L from my cold dead hands :tease:

X5 er en skikkelig god spiller. Fint lite på markedet nå som sammenlikner bra IMHO.

Lenke til kommentar

Rolig karer, det dere sier stemmer sikkert. Jeg synes bare det hele virker unødvendig vanskelig fra mitt standpunkt.

Flash i Firefox fungerer litt pussig btw. Jeg må trykke på en playknapp for at ting skal vises, noe som er litt småkjipt med klokka jeg har på startsiden min og slikt. I tillegg ser det ikke ut til å fungere slik det skal. Forslag til noe alternativ? Usikker på om det var flash jeg installerte, eller om det var en linux-klone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...