Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Ja, sant.

Men siden ingen andre enn meg skal bruke mine stygge pythonscript så er det samma (for meg) :)

Jau. Sånn tenkte jeg også før. ;) Var en forferdelig slitsom uvane å bli kvitt når jeg nå faktisk skriver script som andre skal bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tester Xubuntu på en gammel laptop nå og vrir meg litt når jeg tenker på ting folk har fortalt meg om linux-distroen før. At ubuntu/xubuntu er lettere å bruke enn windows og slike ting. Er det noe jeg har gått glipp av? Jeg synes dette OSet er ulogisk og vanskelig. Noen av løsningene er geniale, men de fleste er kun tungvinne og vanskelige om en ikke har skikkelig peiling. Hvorfor er det ingen Device Manager her? o.o

Lenke til kommentar
Jeg tester Xubuntu på en gammel laptop nå og vrir meg litt når jeg tenker på ting folk har fortalt meg om linux-distroen før. At ubuntu/xubuntu er lettere å bruke enn windows og slike ting. Er det noe jeg har gått glipp av? Jeg synes dette OSet er ulogisk og vanskelig. Noen av løsningene er geniale, men de fleste er kun tungvinne og vanskelige om en ikke har skikkelig peiling. Hvorfor er det ingen Device Manager her? o.o

Vel, hvis du bytter ut (x)ubuntu med windows og omvendt har du min ca mening.

Poenget er at linux != windows

Følgelig mangler unødvendige saker som device manager.

For mange vil (x)Ubuntu være bedre og enklere, for mange andre vil Windows være det. Har du ikke interesse for å lære (x)Ubuntu, så er det kanskje greit å holde seg til windows. Jeg syns det er feil å "tvinge" folk over til linux.

Men hvis du er villig til å ta en sjanse og å jobbe litt for å lære, tror jeg du vil finne at xUbuntu er et fullverdig alternativ til window, bare annerledes, og at begge har sine bruksområder.

Hvis du har noen spesifike spørsmål, nøl ikke å still de her. Alle her på denne delen av forumet er villige til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Xubuntu er lettvekts, og dermed naturligvis mer ribbet enn alternativer. Prøv ubuntu istedet, du bruker ikke mange sekunder på å finne device manager der. Den brukes hovedsaklig kun til å enable proprietære grafikkdrivere dersom du ikke ønsker å bruke de åpne. Device manager i windows forstand er unødvendig i linux siden alle drivere følger med kjerna. Du kan ta en linuxdisk og flytte den fra maskin til maskin uten videre, all hardware probes og settes opp automatisk ved hver boot.
Lenke til kommentar

Device manager er noe av det jeg savner minst av alt i Linux. Det er et mareritt når jeg fra tid til annen skal legge inn drivere på en windows-pc, og er usikker på maskinvaren. "Ukjent nettverkskontroller" er jo til stor hjelp :p

lspci og lshw er himmelen i forhold ;)

Lenke til kommentar

Hva trenger du Device Manager til? Jeg ser for meg at du kun er vant med "Windows-måten" å løse problemer på, og dermed virker Linux ulogisk/tungvindt. Merk deg at terminalen vil være langt mer hjelpsom til problemsøking enn diverse GUI som følger med Ubuntu.

Lenke til kommentar

Xubuntu er også veldig mye mindre brukervennlig enn Ubuntu og Kubuntu, det er rett og slett er disto som krever veldig mye mer av brukeren når det kommer til terminal og manuell konfigurasjon. Skal du teste GNU/Linux for første gang er ikke Xubuntu rett plass, Ubuntu er det. Og Xubuntu er heller ikke noe særlig mindre krevende enn Ubuntu, så det er et dårlig salgspunkt.

Lenke til kommentar
Har du ikke interesse for å lære (x)Ubuntu, så er det kanskje greit å holde seg til windows.

Jeg har jo lastet ned og installert nettopp fordi jeg ønsker å prøve det ut da. Var ikke ment som noe angrep, jeg lurer bare på hvordan det er lettere å skrive inn masse koder kan være lettere enn å høyreklikke og velge at OS skal søke nettet etter drivere. Det var et sant helvete å få nettverkskortet til å fungere i xubuntu.

Xubuntu er lettvekts, og dermed naturligvis mer ribbet enn alternativer. Prøv ubuntu istedet, du bruker ikke mange sekunder på å finne device manager der. Den brukes hovedsaklig kun til å enable proprietære grafikkdrivere dersom du ikke ønsker å bruke de åpne. Device manager i windows forstand er unødvendig i linux siden alle drivere følger med kjerna. Du kan ta en linuxdisk og flytte den fra maskin til maskin uten videre, all hardware probes og settes opp automatisk ved hver boot.

Jeg kjører Xubuntu fordi det i følge en kamerat krever mindre av maskinen. Har installert det på en eldre laptop med 256mb ram og en treg celron-prosessor.

Og alle drivere fungerte ikke, som jeg nevnte hadde jeg store problemer med å få nettverkskortet til å fungere. Da jeg prøvde ubuntu på stasjonærpcen(bootet fra cd) klarte det av en eller annen rar grunn ikke å installere/identifisere skjermkortet heller. Og det er et helt vanlig nVidia 9800gt. Men generelt er jeg positivt overrasket når det kommer til oppstart og drivere. Har også sansen for Synaptic package manager.

Hva trenger du Device Manager til? Jeg ser for meg at du kun er vant med "Windows-måten" å løse problemer på, og dermed virker Linux ulogisk/tungvindt. Merk deg at terminalen vil være langt mer hjelpsom til problemsøking enn diverse GUI som følger med Ubuntu.

Jeg har aldri brukt noe annet enn Windows og Dos, så ja, windows-måten er min måte. Og jeg synes også den er lettere, da jeg bruker to minutter på å hente en driver og installere den i motsetning da jeg brukte 5-6timer på å fikse driver i xubuntu. Men slik jeg forsto det var det ingen skikkelig driver til nettverkskortet mitt i ubuntu, og jeg måtte derfor laste ned et program og windows-driver og få OSet til å lage en driver til ubuntu selv. Jævlig tungvindt for en nybegynner, men satser på at jeg hadde uflaks.

Og Xubuntu er heller ikke noe særlig mindre krevende enn Ubuntu, så det er et dårlig salgspunkt.

Hvor stor forskjell vil du tro det er da? Som sagt, maskinen er treg som bare det, men xubuntu ser ut til å fungere fint så lenge jeg ikke ser video, hører musikk, laster ned og surfer på samme tid.

Beklager om dere synes jeg virker negativ, men jeg prøver nå alt jeg kan. Ønsker å teste og lære meg hvordan dette fungerer og hvordan ting skal gjøre på lettest mulig måte, slik at jeg har et OS jeg kan bruke på trege maskiner.

edit:

hvis det ikke er noen Device Manager, hvorfor ikke bare installere den?

Hvordan?

edit2:

Btw, iTunes-prog til xubuntu? Finnes dette? Så jeg kan lade iPod og legge inn filer uten at det blir masse tull.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kan prøve å installere Banshee. Har ikkje lolpod så veit ikkje korleis Banshee fungerer med det, men med min spelar så fungerer det strålande.

Red:

Du kan prøve å opne ein terminal og skrive lspci. Det er ein kommando som viser maskinvare kopla til PCI.

Ikkje sikker på om xfce har eit grafisk program som gjer det same.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Jeg har aldri brukt noe annet enn Windows og Dos, så ja, windows-måten er min måte. Og jeg synes også den er lettere, da jeg bruker to minutter på å hente en driver og installere den i motsetning da jeg brukte 5-6timer på å fikse driver i xubuntu. Men slik jeg forsto det var det ingen skikkelig driver til nettverkskortet mitt i ubuntu, og jeg måtte derfor laste ned et program og windows-driver og få OSet til å lage en driver til ubuntu selv. Jævlig tungvindt for en nybegynner, men satser på at jeg hadde uflaks.

Dessverre mangler det en del native drivere til Linux når det gjelder trådløse nettverkskort. Jeg regner med at du måtte ty til ndiswrapper og windows-driver. Min erfaring er at Ubuntu alltid ordner slikt for meg, men du kan jo være uheldig her og vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Takker skal teste det. i Package manageren sier den at programmet kan brukes med iPod.

Jeg regner med at du måtte ty til ndiswrapper og windows-driver. Min erfaring er at Ubuntu alltid ordner slikt for meg, men du kan jo være uheldig her og vil jeg tro.

Riktig. Det ble veldig mye å skrive, koder som var helt fjerne fra en windows-mann sitt synspunkt. Men det fungerte, og det er alt som betyr noe. Så lenge jeg kan få hjelp på nettet, tror jeg at jeg vil overleve fint med xubuntu, men skulle jeg prøve meg fram selv ville OSet eid meg med en gang.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Hvor stor forskjell vil du tro det er da? Som sagt, maskinen er treg som bare det, men xubuntu ser ut til å fungere fint så lenge jeg ikke ser video, hører musikk, laster ned og surfer på samme tid.

Ingen aning, men det skal vistnok ikke være mye med effekter og slikt deaktivert. Hvertfall ikke nok til å ofre brukervennligheten Ubuntu gir deg, da Xubuntu på langt nær har samme fokus, der er ikke ting lagt opp til at det er brukerens første møte med GNU/Linux og at du skal ha GUI for alle innstillinger.

Lenke til kommentar
Har du ikke interesse for å lære (x)Ubuntu, så er det kanskje greit å holde seg til windows.

Jeg har jo lastet ned og installert nettopp fordi jeg ønsker å prøve det ut da. Var ikke ment som noe angrep, jeg lurer bare på hvordan det er lettere å skrive inn masse koder kan være lettere enn å høyreklikke og velge at OS skal søke nettet etter drivere. Det var et sant helvete å få nettverkskortet til å fungere i xubuntu.

Beklager hvis jeg virket negativ, jeg mente ikke noe galt med det.

Syns det er synd at du hadde problemer med å få nettverkskortet ditt til å fungere i xubuntu; klart at slike opplevelser er frustrerende.

Dog jeg tror at de aller fleste av slike situasjoner kunne vært en helt annen erfaring/opplevelser, hvis personen ikke hadde hatt forutinntatte meninger om hvordan en datamaskin fungerer (les windows).

Det er derfor jeg og mange andre er raske til å påpeke at linux ikke er windows, fordi hvis en kan ta til seg den forutsetningen på riktig vis tror jeg linux-opplevelsen blir annerledes og bedre.

Spesifikt for hva du beskriver, i.e. skrive kode kontra trykke på "søk etter driver" knappen, mener jeg at begge metoder har sine fordeler og ulemper.

Noe som er bra med linux er at en ofte kan bruke begge metoder, men selvfølgelig intet er perfekt, men linux og spesielt {k/x}ubuntu nærmer seg.

Jeg syns det er litt vanskelig å svare på spørsmålet "hvordan det er lettere å skrive inn masse koder (...)" da personlig preferanse ofte også spiller en rolle, men jeg vil si at kommandolinje alltid er et mer fleksibelt og kraftig verktøy (hvis en kan og vil bruke den). Så det er ikke nødvendigvis lettere, men kanskje for mange bedre...

Hvis du lastet ned xubuntu primært for å lære sier jeg velkommen til "klubben" :)

Selv installerte jeg SuSE av samme grunn i sin tid, og nå bruker jeg Slackware på alle mine maskiner og booter til windows kun for å spille, som jeg gjør meget tilfeldig.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på å kjøpe meg en mini-PC, og da kanskje ha linux på den. Jeg starter da med noen få spørsmål:

- Den skal bare brukes til surfing, word, musikk og vise noe film. Vil linux være okay da?

- Finnes det veldig mange forskjellige linux-varianter?

- Må man ha veldig mye kunnskaper om programering for å bruke linux?

Lenke til kommentar
Hvertfall ikke nok til å ofre brukervennligheten Ubuntu gir deg, da Xubuntu på langt nær har samme fokus, der er ikke ting lagt opp til at det er brukerens første møte med GNU/Linux og at du skal ha GUI for alle innstillinger.

Skjønner. Tror jeg holder meg til xubuntu for øyeblikket, selv om jeg hater det synes jeg også det er artig å måtte strebe litt og lære for å få ting til å fungere. Da føles det enda bedre når ting endelig virker, pluss at jeg lærer langt mer.

]

Dog jeg tror at de aller fleste av slike situasjoner kunne vært en helt annen erfaring/opplevelser, hvis personen ikke hadde hatt forutinntatte meninger om hvordan en datamaskin fungerer (les windows).

Det er derfor jeg og mange andre er raske til å påpeke at linux ikke er windows, fordi hvis en kan ta til seg den forutsetningen på riktig vis tror jeg linux-opplevelsen blir annerledes og bedre.

For å være helt ærlig minner xubuntu/ubuntu meg design og bruks-messig mer om Mac. Men jeg har ca like god styr på mac som linux, mao hjelper det lite.

Spesifikt for hva du beskriver, i.e. skrive kode kontra trykke på "søk etter driver" knappen, mener jeg at begge metoder har sine fordeler og ulemper.

Noe som er bra med linux er at en ofte kan bruke begge metoder, men selvfølgelig intet er perfekt, men linux og spesielt {k/x}ubuntu nærmer seg.

Jeg syns det er litt vanskelig å svare på spørsmålet "hvordan det er lettere å skrive inn masse koder (...)" da personlig preferanse ofte også spiller en rolle, men jeg vil si at kommandolinje alltid er et mer fleksibelt og kraftig verktøy (hvis en kan og vil bruke den). Så det er ikke nødvendigvis lettere, men kanskje for mange bedre...

Jeg ser hva du sier, men det er jo fint mulig å bruke kommandolinje i windows også, dog den er ikke like nødvendig og jeg synes ikke kodene er på langtnære like kompliserte. Selv om det ville bli et helvete å skulle gjøre store endringer og laste ned/installere saker i cmd. Uansett hvor vanskelig jeg synes dette er, så er jeg positivt overrasket. Jeg forventet at dette OSet ville være langt mer kranglete å komme i gang i.

Men en lærer så lenge en lever og nå har jeg bestemt meg for å lære meg linux/xubuntu. Det betyr stort sett at jeg vil terrorisere denne tråden og forumdelen med spørsmål den neste måneden.

Lenke til kommentar
- Den skal bare brukes til surfing, word, musikk og vise noe film. Vil linux være okay da?

Ja

- Finnes det veldig mange forskjellige linux-varianter?

Ja

- Må man ha veldig mye kunnskaper om programering for å bruke linux?

Nei, overhode ikke.

Var det greit nok? :p Som vanlig vil jeg anbefale Ubuntu/Ubuntu netbook remix eller noe i den duren for nybegynnere. Disse atom-netbookene er stort sett helt like på innsiden, og de er stort sett støttet ut av boksen. Denne burde gi en grei oversikt: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...