TheMaister Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det er også veldig lett. Skal bare være å legge til/uncommente 2 linjer i /etc/ssh/sshd_config Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) "State of Sound Development On Linux Not So Sorry After All"http://insanecoding.blogspot.com/2009/06/s...t-so-sorry.html Interessant lesing. Jeg kan godt forstå frustrasjonen over at BSD taper terreng ovenfor GPL. Dette gir en del kjedelige konsekvenser for BSD-miljøet på driversiden. Forfatteren av artikkelen har helt klart en agenda, og er på kanten av uærlig. Han forsøker å gi inntrykk av at ALSA har et latency problem som er grunnleggende. Dette er feil. Dette reduserer dessverre innholdet til propaganda. Men hovedpoenget står, OSS funker på tvers av plattformer, ALSA er (ihvertfall i dag) linux-only. Dette er imidlertid ikke ALSA eller linux sitt problem, men heller det faktum at BSD ikke er spesielt gode til å bygge community, så ingen gidder å porte ALSA over: http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd...uly/007173.html For de som kjenner forhistorien er det ikke lite frekt å nå oppfordre linuxmiløet til å vende seg bort fra ALSA og heller bruke OSS. OSS styres av 4front technologies, en kommersiell aktør som gjorde OSS til kommersiell programvare når linux ikke hadde noe reellt alternativ, og dermed tvang frem starten på ALSA. OSS og 4front må bære hovedansvaret for situasjonen de siste årene, det er faktisk deres skyld at vi har fått dette kaoset. Nå når man endelig har fått et åpent alternativ som ingen kontrollerer (les: GPL med mange bidragsytere), og OSS er i ferd med å bli helt frakjørt på alle plan av ALSA, så kommer man altså dragende med dette og vil at man skal gi de to idiotene i 4front en ny sjanse til å lage helvete. Alt dette tullballet forsvinner med neste ubuntu release når pulseaudio er moden. For de som liker BSD vil jeg oppfordre å poste dette på OSX forum istedet. BSD-forkjempere liker ofte å skryte av hvor mye Apple gir tilbake, og OSX har et velfungerende lydsystem. Gå dit å be om et anstendig lydsystem, eller stikk fingeren i jorda og støtt ALSA. Hvis OSS har livets rett er det ikke verre enn at distribusjoner tar seg bryet med å legge det inn. Debian forsøkte, og det gikk slik: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=442275 http://lists.alioth.debian.org/pipermail/p...ber/000003.html Endret 20. juni 2009 av Del Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Veit at i Fedora 11 så er OSS heilt reinska vekk. Er vissnok store manglar i OSS (kan mellom anna ikkje virtualiserast), og er ikkje lov å leggje det med Linux-kjerna. Så vidt eg skjønte så lever store delar av OSS i kjerna, men det er ikkje lov å leggje til slik rekning i kjerna om det skal bli ein offisiell del av Linux. Slik rekning skal vere i brukarland, og om ein modifiserer OSS til å gjere den rekninga i brukarland så har ein i praksis ALSA. Sat i ei god stund og las om ALSA, PulseAudio og OSS (med hovudfokus på kva utviklaren av PA meinte) idag. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg synes for øvrig OSS i mine tilfeller har gitt meg uvanlig dårlig lydkvalitet. Jeg har testet litt med OSSv4 i det siste, men det har bare skapt mer problemer. Mye dårligere lydkvalitet (veldig merkbart dårligere) og generelt større problemer med programmer. ALSA har i så måte fungert langt bedre for min del. Jeg testet OSS bare fordi jeg hadde lest om bedre lydkvalitet, men resultatet var jo mye dårligere lyd... Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvordan kan jeg kjøre python-filer i terminal uten å måte skrive python foran? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Hvis pythonfilen er i PATH og er kjørbar, skal det holde å bare skrive filnavnet(ink .py da). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Dersom første linjen i python fila er: #!/usr/bin/env python Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) Pleier å bruke #!/usr/bin/python i mine python filer, men det går ut på det samme. Uansett må fila også ligge i PATH og være kjørbar chmod +x <filnavn> Endret 21. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har gjort det, men hvordan legger jeg bare én fil i PATH? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Har gjort det, men hvordan legger jeg bare én fil i PATH? Sleng fila i /usr/local/bin Pass på at den er kjørbar og har #!/usb/bin/python i første linje. Hvis den ikke er i PATH kan den kjøres med ./filnavn når du står i samme mappe som filen, eller bare /path/til/fil/filnavn Hvilke mapper som er i path kan du se med echo $PATH Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Jeg har lagt til følgende kode i .bachrc PATH=$PATH:~/bin export PATH Kodebiten legger til mappen bin i mitt hjemmeområde i PATH. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Pleier å bruke#!/usr/bin/python i mine python filer, men det går ut på det samme. Nesten. Men ikke helt scriptet blir mer portabelt ved bruk av env. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Ja, sant. Men siden ingen andre enn meg skal bruke mine stygge pythonscript så er det samma (for meg) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Eh, noen som husker om stable 2.6.30 sin default .config har sata drivere bygd inn i kernelen? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 For min del så har OSSv4 vært veldig ålreit å bruke. Mulig det er fordi jeg aldri har giddi å legge til ESD/PA o.l. til Alsa på maskinene mine - for det er ganske håpløst når man kun kan ha étt program som skriver til mikseren på en gang. Men igjen er OSSv4 et herk når det kommer til suspend/hibernate, så godt mulig jeg gidder å legge inn PA, så lenge det ikke tar så mye minne eller systemressurser. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Trenger litt hjelp her nå.. WLAN er fryktelig ustabilt i Ubuntu på min u100. Nettilgangen faller ut hele tiden. Etter å ha lastet max 2 nettsider, mister jeg tilgangen til internett. Det kommer tilbake etter et par minutter.. Signalet er godt, og jeg mister ikke forbindelsen med WALN'et men kun internettilangen.. Noen som har en idé? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 For min del så har OSSv4 vært veldig ålreit å bruke. Mulig det er fordi jeg aldri har giddi å legge til ESD/PA o.l. til Alsa på maskinene mine - for det er ganske håpløst når man kun kan ha étt program som skriver til mikseren på en gang. Men igjen er OSSv4 et herk når det kommer til suspend/hibernate, så godt mulig jeg gidder å legge inn PA, så lenge det ikke tar så mye minne eller systemressurser. Er som alltid smak og behag, og for de fleste er ALSA mer en bra nok. Jeg liker OSS veldig godt, og det tilfredstiller de behov jeg har innen lyd (noe ALSA ikke alltid har gjort, men det er en annen sak). Suspend er et problem, men blir jobbet med (finnes også workarounds som fungerer brukbart). PA er ikke bra nok enda etter min mening, veldig ustabilt hvis jeg begynner å belaste systemet med flere lydkilder (i siste Ubuntu så dør PA hvis jeg drar volumet opp og ned kjapt et par ganger på noen av kanalene). Krever også alt for mye ressurser, men igjen alt dette kan og vil bli fikset på (regner jeg med ). Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Har /etc/modprobe.conf blitt avleggs i nyeste Arch? Får bare masse Warnings når jeg booter, og modprobe.conf ser ut til å være ignorert. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Har /etc/modprobe.conf blitt avleggs i nyeste Arch? Får bare masse Warnings når jeg booter, og modprobe.conf ser ut til å være ignorert. Kjører du Arch og er lur leser du nyhetene før du -Syu'er. http://www.archlinux.org/ Og håndterer *.pacnew/*.pacsave filene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå