jonnor Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Fungerer Wine på AMD cpu'er? Wine bryr seg ikke om du har en VIA, Intel, AMD, nVidia eller Zet CPU, så lenge den er x86 kompatibel. EDIT: vel strengt talt så kan ikke Zet kjøre 32bits programmer enda, men det kommer vel. Endret 19. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Skaffet meg ekstern 1TB HD nå, skal i hovedsak bruke den til filmer, musikk og bilder, men også litt enkel rsync-backup av root-katalogen. Noen som har noen formening rundt anbefalt filsystem her? Skal ha en liten partisjon med FAT32, bare i tilfelle jeg må innom windowns, men den vil 99% av tiden brukes til GNU/Linux. ext2/3/4, XFS, ReiserFS, eller kanskje btrfs? btrfs er fortsatt ansett som ustabilt og er under stadig utvikling. Jeg er lite lysten til å anbefalle ReiserFS(v3) til noe, gammelt og lite vedlikeholdt imo. Men ReiserFS, var ihvertfall, ansett som et godt filsystem til brukt på disker som hadde mange, MANGE små filer, pga tailpacking egenskapen. XFS er et godt og raskt filsystem. De fleste tester jeg har lest på nett viser at XFS stort sett er raskere enn de andre linux filsystemene i behandling av store filer. Men XFS har også blitt kritisert for dårlig dataintegritet ved strømbrudd, uten av jeg husker om den feilen har blitt løst eller ikke. ext4 er vel ikke sett på som klart til prod.miljø ennå, men jeg har ikke hatt noen problemer med det filsystemet ennå (kjører ext4 på root på hovedmaskina). Uansett er ext4 et spennende filsystem. Jeg er ikke sikker på hvordan ext4 yter i forhold til XFS, ikke sett noen tester på det ennå. Hvis du vil være sikker, gå for ext3 nå. Det skal være dønn stabilt og så har du muligheten til å oppgradere til ext4 i fremtiden uten formatering. Jeg bruker ext3 på servern min, og ext4 og XFS på hovedmaskina. Men jeg har ingen ekstern HD i aktiv bruk; jeg har en 2,5" disk i USB-kabinett med ext3 på, men bruker den kun til reparasjon av andres (win) PCer. *olefiver sørger i stillhet over at JFS ikke fortsatt videreutvikles på samme plan som XFS* Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Fungerer Wine på AMD cpu'er? Wine bryr seg ikke om du har en VIA, Intel, AMD, nVidia eller Zet CPU, så lenge den er x86 kompatibel. EDIT: vel strengt talt så kan ikke Zet kjøre 32bits programmer enda, men det kommer vel. Ok, takker Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Men XFS har også blitt kritisert for dårlig dataintegritet ved strømbrudd, uten av jeg husker om den feilen har blitt løst eller ikke. Det er ikke en bug, det er en feature Skriver man til en fil og man får strømbrudd er det relativt stor sansynlighet for at filen vil bli "nullet" ut. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hmm, da har jeg begynt min tur fra debian til solaris. Har slettet en del nå, så da er det bare 815GB med data, og jeg har begynt å komprimere med bzip2 --best. Lurer på hvor lang tid det tar... Vurdert en ekstern disk? tar bare noen timer og fylle, også har du en ypperlig backup senere https://prisguiden.no/product.php?p...43&cat_id=9 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg sjekket litt rundt etter at jeg spurte, XFS måtte vike da det tilsynelatende ikke er så lett å krympe partisjoner, jeg kan fortsatt finne på å endre litt på størrelsen på de jeg har ordnet. ext4 ftw, funker bra nok for min del=o) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Men XFS har også blitt kritisert for dårlig dataintegritet ved strømbrudd, uten av jeg husker om den feilen har blitt løst eller ikke. Det er ikke en bug, det er en feature hehe Skriver man til en fil og man får strømbrudd er det relativt stor sansynlighet for at filen vil bli "nullet" ut. Joa, men mener det var noe i måten XFS skrev journalen på som gjorde at mange anså XFS som mer utsatt enn f.eks. ext3. (sikkert bare Ts'o som slang med kjeften ) Anyhoo, hvis en vil ha muligheten til å krympe filsystemet, finnes det bedre alternativer enn XFS. EDIT BTW, noen som har sett noen gode sammenlikninger mellom ext4 og XFS? Eneste jeg har sett er en benchmark av filsystemer på SSD. Endret 19. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Vi har jo alltids Phoronix, den sammenlikner ext3,4, XFS og btrfs: http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Vi har jo alltids Phoronix, den sammenlikner ext3,4, XFS og btrfs:http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...marks&num=1 Kult, takk. Missa den av en eller annen grunn. Dog, skulle likt å sett en test ala denne fra linuxgazette, men vi kan ikke få alt en ønsker heller. Med mindre en gjør det sjøl da Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Men XFS har også blitt kritisert for dårlig dataintegritet ved strømbrudd, uten av jeg husker om den feilen har blitt løst eller ikke. Det er ikke en bug, det er en feature Skriver man til en fil og man får strømbrudd er det relativt stor sansynlighet for at filen vil bli "nullet" ut. Jeg kan vel nevne at i løpet av fire år med XFS på lagringsserver under svært sketchy elektriske forhold (server stod i kjeller under oppussing = strømbrudd ca. en gang i uken i over et år), har jeg aldri tapt filer eller fått filer nullet ut. Nå er ikke det sikkert at det er på grunn av XFS, det er også sannsynlig at siden den ble primært brukt som lagringsserver for store mediafiler ikke særlig ofte ble skrevet til den. Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har heller ikke tapt noe filer, har kjørt XFS på workstation og server en god stund.Uansett, har man backup er ikke dette et problem. Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 "State of Sound Development On Linux Not So Sorry After All" http://insanecoding.blogspot.com/2009/06/s...t-so-sorry.html Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Joa, fin artikkel med unntak av dette: "Except many users who play games for example are crying that this adds a TREMENDOUS amount of latency, and is very noticeable even in not so high-end games. Users don't like hearing enemies explode a full 3 seconds after they saw the enemy explode on screen. Don't let anyone kid you, there's no way a sound server, especially with this level of bloat and complexity ever work with anything approaching low latency acceptable for games." Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Stusset litt på den jeg og. Både PulseAudio og Jack (spesielt Jack!) har jo en veldig lav latency. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har den siste tiden satt meg ned og lest litt om SSH og har lyst å prøve å sette det opp. Finnes det en veldig basic guide som jeg kan følge? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Kommer litt an på distro, men Arch Linux har en sinnssykt god wiki: http://wiki.archlinux.org/index.php/SSH Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Jeg har den siste tiden satt meg ned og lest litt om SSH og har lyst å prøve å sette det opp. Finnes det en veldig basic guide som jeg kan følge? Det avhenger jo litt av akkurat hva det er du ønsker å gjøre. Dersom du kun trenger terminal-login på et ubuntusystem så består jo "setup'en" i å installere openssh-server og åpne brannmuren (dersom du har det satt opp) Endret 20. juni 2009 av Kagee Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Stusset litt på den jeg og. Både PulseAudio og Jack (spesielt Jack!) har jo en veldig lav latency. Problemet er vel heller at det skal være så forbanna knotete å sette opp jack. Hvorfor har ingen gjort dette lettere Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hva er knotete? Jeg synes det var helt trivielt å sette opp JACK for et dedikert lydkort på min tidligere arbeidsstasjon, selv med Arch. Innstalerte jack + qjackctl, startet qjackctl, valgte kort under Settings og trykte Start. Ferdig. Dersom man skal ha alt til å gå igjennom JACK, eller har kun et lydkort blir det sikkert vanskeligere. Men jeg vil tro det ikke gjelder så mange av de brukerene JACK retter seg mot? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Jeg har den siste tiden satt meg ned og lest litt om SSH og har lyst å prøve å sette det opp. Finnes det en veldig basic guide som jeg kan følge? Det avhenger jo litt av akkurat hva det er du ønsker å gjøre. Dersom du kun trenger terminal-login på et ubuntusystem så består jo "setup'en" i å installere openssh-server og åpne brannmuren (dersom du har det satt opp) Vel det kunne vært gøy å få satt opp med X også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå