jonnor Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 ideen med en resulusjon er et meget kort dokument som skal diskuteres over, spørsmål og svar kommer etter en rask oppsumering over hvorfor man burde si seg positiv for en overgang. har selv tenkt å nevne den Franske og den Cubanske regjeringens planer om linux, og nevne at ca 40% om jeg ikke husker for mye feil av statlige organer som sykehus, skole osv... bruker piratkopierte versjoner av windows siden windows er så dyrt Jeg ville ikke satset på "hukommelsen" i slike tilfeller. Ha solide og gode kilder, hvis ikke blir neppe debatten særlig god. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 jeg kan jo sitte på med flere papirer, men det andre skal ha å lese på er et kort referat av hva jeg skal legge frem, skal ha en liten "tale" om du vil si det om selve ideen jeg skal legge frem Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hmm.. Arch er oppe og går.. med Fluxbox. Det var egentlig urovekkende lett å sette opp. Mye takket være superb wiki Det er selvfølgelig mye tweaking som må til før alt er perf, men systemet er absolutt brukbart nuh. Arch-folk, har dere gode forslag til hva jeg kan gjøre for å perfeksjonere installasjonen min? Jeg har ikke installert noe DE. Jeg har lagt inn Thunar, Abiword, Gnumeric, Opera, Pidgin, Wicd og VLC. Og conky, seff I morra skal jeg fikse Claws, tror jeg. Og prøve å få conky til å se pen ut og gjøre snedige ting. Noe annet jeg bør gjøre? Sitter på en gammal laptop, så alt som kan være ressursbesparende er kjekt. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvis du har minne til overs kan du jo f.eks montere /var/log og /tmp på tempfs. Hjelper en del på ytelsen hos meg i hvertfall. Hva med å finjustere viftehastigheter og temperatur med fancontrol (i pakken lm_sensors)? Kan jo være greit å sjekke at speedstep fungerer og er satt opp med en fornuftig governor også. Ellers er denne siden absolutt verdt en titt. Anbefaler f.eks seksjon 12,13,15,18 og 22. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ikke dårlig den der Lærer noe nytt hele tia. Fikk satt opp dnsmasq, så en pacman -Sy er mye kvikkere nå Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 det har seg slik at jeg skal lage en resolusjon til Bodø Unge Høyre om Linux og at statlige organer burde sette seg en 10 års periode til å konventere til 50% eller mer fra Windows. Ta en titt i tråden som heter "101 grunner til å velge Linux": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Typisk at archlinux.org skulle gå ned akkurat når man hadde det moro med disse tipsene Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Hadde en liten kjekk opplevelse her en dag. Var inne på en rimelig ny og moderne Spar-butikk her i Spania, og så på skjermen på et av "kasse-apparatene" (PC), og der var det en stor Spar-logo, men nede i hjørnet var det jammen et bilde av Tux og under stod det Powered by GNU/Linux Tviler ikke på at endel systemer som dette kjører GNU/Linux, men det er ikke alltid det vises så tydelig. Endret 14. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hadde en liten kjekk opplevelse her en dag. Var inne på en rimelig ny og moderne Spar-butikk her i Spania, og så på skjermen på et av "kasse-apparatene" (PC), og der var det en stor Spar-logo, men nede i hjørnet var det jammen et bilde av Tux og under stod det Powered by GNU/Linux Tviler ikke på at endel systemer som dette kjører GNU/Linux, men det er ikke alltid det vises så tydelig. Mange kassasystemer kjører linux, systemene fra norsk tipping kjører linux, serverne hvor elkjøp bruker til sine butikksystemer kjører linux osv. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hadde en liten kjekk opplevelse her en dag. Var inne på en rimelig ny og moderne Spar-butikk her i Spania, og så på skjermen på et av "kasse-apparatene" (PC), og der var det en stor Spar-logo, men nede i hjørnet var det jammen et bilde av Tux og under stod det Powered by GNU/Linux Tviler ikke på at endel systemer som dette kjører GNU/Linux, men det er ikke alltid det vises så tydelig. Mange kassasystemer kjører linux, systemene fra norsk tipping kjører linux, serverne hvor elkjøp bruker til sine butikksystemer kjører linux osv. Men i butikk kjører Elkjøp Wind2k... Helt håpløst. De kunne -lett- portet hele systemet til GNU/Linux, det er ikke så sykt Windows-låste ting som brukes.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Og så det store spørsmålet; Hvorfor? Hvis det fungerer er det ingen vits å forandre på det. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Kanskje de piratkopierer? Alternativt er det vel mulig å kjøpe en lisens som varer så lenge du ønsker? Slik som vi forbrukere kan gjøre.. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Og så det store spørsmålet; Hvorfor? Hvis det fungerer er det ingen vits å forandre på det. Fungerer og fungerer... Min personlige favoritt er jo å restarte hele terminalen fordi win2k sin printserver har tatt natta og maskina må kaldkveles og startes opp på nytt, noe som tar over fem minutter på disse gamle drågene.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Meny, kiwi, spar, ultra og muligens noen til kjører windows 2000/xp embedded i kassene. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Meny, kiwi, spar, ultra og muligens noen til kjører windows 2000/xp embedded i kassene. Rimi, Ica, Statoil, Shell, narvesen og 7 eleven bruker også 2000/XP i kasser og på bakrom. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Godt poeng, leste ikke posten din godt nok. De jeg snakket om kjører standard desktop versjon. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Meny, kiwi, spar, ultra og muligens noen til kjører windows 2000/xp embedded i kassene. Rimi, Ica, Statoil, Shell, narvesen og 7 eleven bruker også 2000/XP i kasser og på bakrom. 2000 emeded? Finnes ikke 200 bare i Profesinal, Server, Advanced Server og Datacenter? Tenker du mener XP emeded. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå