Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hotstian: kan ikke se noen problemer med din xorg.conf. Jeg har så å si identisk oppsett i min xorg.conf, bare med en liten forskjell: jeg har konfigurert for 1600x1200. Her er det aktuelle utdrag fra Screen section i min xorg.conf:

Subsection "Display"

Depth 24

Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768"

ViewPort 0 0

EndSubsection

Dette oppsettet fungerer ypperlig i 1600x1200 med en 20" LCD-skjerm.

Edit: det du gjør, er å legge til "1280x1024" på linjen til Modes, da til venstre for "1024x768".

Men hvis det er det du allerede har gjort fra før, kan jeg ikke umiddelbart nå se hva som er feil. Ser at du bruker en spesialmodifisert utgave av X.Org og en distrokjerne.

X.org fra Gentoo og hjemmelaget 2.6.12 kernel med ck patchset

skjemen er en 17" ADI provista, men skal bytte til en 20"(eller var det 19?) viewsonic skjem som klaer 2048x1536

Lenke til kommentar
Finnes det noen som bruker HURD? :p

Jeg ville bare gjøre et billig poeng ut av zyps GNU-distribusjoner kommentar.

For det heter ikke Linux, det heter GNU/Linux; altså GNU/Linux distribusjoner.

Så en GNU-distribusjon vil da inneholde, ikke Linux kjernen, men HURD som er GNUs forsøk på en UNIX kjerne erstatning.

Og ja, det er folk som bruker HURD, men den er ustabil, eller rettere kanskje, ikke ferdig. f.eks. Debain GNU/HURD

Lenke til kommentar

Jeg sa det var et billig poeng.

Men hvis du leser det bokstavelig stemmer det:

- GNU/Linux: Linux kjernen med GNU programmer og verktøy

- GNU-Darwin: Darwin kjernen med GNU programmer og verktøy

- GNU/HURD: HURD kjerna (som er et GNU projekt) med GNU programmer og verktøy. Kan da kalles kun GNU ...

potet - pottit

Lenke til kommentar
Når man bestiller CD-er fra Ubuntu, får man bekreftelse på mail? Var egentlig ganske sikker på at jeg har bestilt, men har ikke fått noe mail om det. Bare lurte, for ellers bestiller jeg på nytt.

Jeg kan ikke huske å ha mottatt noe mail, men... Det er helt sikkert bare til å bestille på nytt. Jeg tror jeg skal bestille flere. Bestilte bare ti forrige gang, og de har jeg gitt vekk.

Lenke til kommentar
kalles ikke gnu-darwin vanligvis bare "OS X"?

Nei. OS X er ikke GNU-Darwin

OS X består av to hoveddeler; Darwin, en open source *NIX basert på Mach mikrokjerna og FreeBSD kodetre tilpasset av Apple; og en proprietær GUI kallt Aqua utviklet av Apple.

IANO (I am no expert), men Apple bruker ikke GNU programvare så langt jeg vet.

Lenke til kommentar
Når man bestiller CD-er fra Ubuntu, får man bekreftelse på mail? Var egentlig ganske sikker på at jeg har bestilt, men har ikke fått noe mail om det. Bare lurte, for ellers bestiller jeg på nytt.

Jeg kan ikke huske å ha mottatt noe mail, men... Det er helt sikkert bare til å bestille på nytt. Jeg tror jeg skal bestille flere. Bestilte bare ti forrige gang, og de har jeg gitt vekk.

Okey, takker. Da venter jeg litt til før jeg evt. bestiller på nytt ;).

Lenke til kommentar
kalles ikke gnu-darwin vanligvis bare "OS X"?

Nei. OS X er ikke GNU-Darwin

OS X består av to hoveddeler; Darwin, en open source *NIX basert på Mach mikrokjerna og FreeBSD kodetre tilpasset av Apple; og en proprietær GUI kallt Aqua utviklet av Apple.

IANO (I am no expert), men Apple bruker ikke GNU programvare så langt jeg vet.

Bare GCC, bash, med fler? :) Kan vel egentlig kalle det like mye gnu/darwin som en linuxdistro (som inkluderer f.eks. KDE med fler) kan kalles gnu/linux...

EDIT:

Sendte av gårde nok et politikerbrev i går, etter spørsmål fra noen her på forumet :) Nå gjelder det bare å ikke bli beskyld for lobbyisme :p

Takk for gode svar på spørsmål angående åpne standarder og fri

programvare, spesielt takk til de som tok seg tid til å skrive lange og

gode svar fra Sosialistisk Venstreparti - disse har blitt tatt godt i

mot. Vi venter framdeles på et svar fra senterpartiet, men regner med at

dette tikker inn etterhvert.

Etter at deres svar ble lagt ut, så har det kommet flere spørsmål - hva

ønsker dere konkret å gjøre for å få innført fri programvare i skolen,

som for eksempel OpenOffice og Skolelinux? Hvordan har dere tenkt å

skaffe kompetanse om disse systemene?

Kyrre Ness Sjøbæk

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...