olear Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du bruker drivere fra nVIDIA har det ikke noe å si hvilken X.org/XFree86 versjon du kjører, ting vil for det meste være stabilt. Det er driverene i X.org som er synderene, de er etter min mening dårlig vedlikeholdt/utviklet. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Nei, klar til bruk rett etter instal. Det er bare en strippet versjon av ubuntu med et annen skrivebordsmiljø (openbox). Hvis du vil ha DIY ubuntu går du for Ubuntu Core eller hva den heter. Men Ubuntu blir aldri sikkerlig DIY. Ok, takk, tar en titt på Slackware eller Arch. Skal sjekke den i Virtualbox eller noe først. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du bruker drivere fra nVIDIA har det ikke noe å si hvilken X.org/XFree86 versjon du kjører, ting vil for det meste være stabilt. Det er driverene i X.org som er synderene, de er etter min mening dårlig vedlikeholdt/utviklet. Bruker nouveau til dagleg og har ingen problem med det. Har ikkje compositing do, men det treng eg ikkje til min daglege bruk. Er til og med så dristig at eg bruker KMS :o (Fedora 11) Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Støtter nouveau 3d i det hele tatt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Noen som kan anbefale meg en enkel dock (noe ala Gnome-Do Dock, bare at man kan skjule den med tastatursnarvei) evt (det beste) si meg hvordan man kan skjule/få frem DO med tastatursnarveier? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 På punkt fem i installasjonsprosedyren (Configure System) får jeg muligheten til å redigere en masse config-filer. Vel og bra, og Arch sier at det er f.eks. /etc/rc.conf.. men når jeg åpner fila, får jeg bare en blank side, og stien viser /mnt/etc/rc.conf.. Kvifor? Og hvordan gjør jeg det for å ikke *beep*e opp alt? Pass på at du har absolutt siste install CD. Dette var nemlig en kjent bug på en av skivene. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 På punkt fem i installasjonsprosedyren (Configure System) får jeg muligheten til å redigere en masse config-filer. Vel og bra, og Arch sier at det er f.eks. /etc/rc.conf.. men når jeg åpner fila, får jeg bare en blank side, og stien viser /mnt/etc/rc.conf.. Kvifor? Og hvordan gjør jeg det for å ikke *beep*e opp alt? Pass på at du har absolutt siste install CD. Dette var nemlig en kjent bug på en av skivene. Installerte på nytt, da var det a-OK Har et fungerende system nå, så da blir det å bruke helga på å sette opp fluxbox og conky, tenker jeg. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) ARCH Linux: Har to lydkort i maskinen, og jeg har "blokkert" det andre fordi jeg brukte det ikke, men nå har jeg bruk for det. Hvordan fjerner jeg "blokkeringa"? Jeg husker nemlig ikke hvordan jeg gjor det. Jeg har ikke fjernet eller satt ! foran noe i rc.conf. Edit: Eller vent, kanskje jeg bare har satt om rekkefølgen på kortene? Hvor fikser jeg det? Endret 13. juni 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 i /etc/modprobe.conf: options <modul til lydkort 1> index=0 options <modul til lydkort 2> index=1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Støtter nouveau 3d i det hele tatt? Nope. Ikkje enno. Men nouveau støttar 2D betre enn nvidia sin opne drivar, og han blir aktivt forbetra av mellom anna Red Hat. Einaste eg har å klage på er at han kan bruke alt for mykje minne etter mi meining. Men eg skal ikkje klage. Kva skal eg med 3D til vanleg? Finst ingen gode, frie spel uansett. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 usikker på om jeg skulle poste dette her, men orker ikke å lage en ny tråd. det har seg slik at jeg skal lage en resolusjon til Bodø Unge Høyre om Linux og at statlige organer burde sette seg en 10 års periode til å konventere til 50% eller mer fra Windows. det jeg lurer på er hva skal jeg skrive om? denne resolusjonen burde helst være på ca en halv word side, men max en hel side. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Må de være frie da? Jeg koste meg skikkelig med trackmania nations forever (gratis) i wine compiz og kwin krever vel også 3d-støtte for at effektene skal fungere? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Holder på å installere Arch for første gang, på minnepenn. Hvilket filsystem skal jeg velge? Er det noen av de som kan leses i Windows uten å måtte installere noe ekstra? Edit: hvilket skrivebordsmiljø vill dere annbefale? Tenkte å forsøke noe annet enn KDE Gnome og XFCE. Edit2: Minnepennen er på 7,5 GB Endret 13. juni 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Fat og ntfs er vel de eneste du får lest med windows. Med denne driveren kan windows lese og skrive til ext2/3. Det er uansett ikke anbefalt å prøve å installere til ntfs eller fat, men du kan jo lage til en partisjon med fat som du kan lagre dokumenter og slikt på og montere denne inne i hjemmemappen din. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 forsøkte med vfat, men kan hende jeg formaterer med en egen partisjon for hjemmemappen om det ikke fungerer på første forsøk Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis jeg var deg ville jeg hatt både root og /home på ext3/4 og bare hatt en partisjon montert inne i hjemmeområdet med vfat. Da unngår du mye trøbbel med rettigheter og slikt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) det har seg slik at jeg skal lage en resolusjon til Bodø Unge Høyre om Linux og at statlige organer burde sette seg en 10 års periode til å konventere til 50% eller mer fra Windows. det jeg lurer på er hva skal jeg skrive om? denne resolusjonen burde helst være på ca en halv word side, men max en hel side. Argumentasjonen må treffe publikum. Dvs, du må basere deg på antagelser som de sannsynlig mener er gyldige og for all del unngå antagelser som de sannsynligvis mener er ugyldige. Videre bør forslaget passe inn i partiet overordnede politikk. Jeg har minimal innsikt i Høyre eller unge høyres politikk så jeg kan ikke gi noen spesifikke råd. Endret 13. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Du må ihvertfall nevne "innefiktivitet og overforbruk i det offentlige" minst en gang. Og så bær du grave opp saken med den kommunen som måtte kjøpe et nytt datasystem fordi produsenten nektet å fornye lisensen på det gamle (guess why...) og liknende Horror Stories. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 ideen med en resulusjon er et meget kort dokument som skal diskuteres over, spørsmål og svar kommer etter en rask oppsumering over hvorfor man burde si seg positiv for en overgang. har selv tenkt å nevne den Franske og den Cubanske regjeringens planer om linux, og nevne at ca 40% om jeg ikke husker for mye feil av statlige organer som sykehus, skole osv... bruker piratkopierte versjoner av windows siden windows er så dyrt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Må de være frie da? Jeg koste meg skikkelig med trackmania nations forever (gratis) i wine Må ikkje, men om eg ønskjer å køyre ufritt så bruker eg heller Windows. compiz og kwin krever vel også 3d-støtte for at effektene skal fungere? Ja, men eg ser ingen fordelar ved å bruke effektane. Klarer meg heilt fint utan. Har, do, ingen ting i mot at nouveau støttar 3D og gjev meg moglegheita til å sjå fænsie animasjonar når eg minimaliserer program. Er vel einaste nytta eg kan sjå med effektane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå