luser32 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Sliter med pm-hibernate her. Den går i dvale uten problemer, men når jeg starter opp pc-en igjen så booter den helt vanlig som om ingenting har skjedd. Bruker arch, og ser at de er ivrige med mkinitcpio, men jeg bruker ikke noe initrd i bootparameterne til grub. Er det mulig å kjøre pm-hibernate uten initramfs, eller blir jeg nødt til å kjøre vanlige kernel suspend2disk? Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 resume=/sti/til/swap ligger i grub? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) resume=/sti/til/swap ligger i grub? Nope, har ikke trengt det til sysfs-hibernate, så jeg kan jo teste ut det =o) EDIT: La det til etter root-parameteret, hjalp ingenting. Får holde meg til sysfs-hibernation jeg da. Den funker helt greit den også. Endret 8. juni 2009 av luser32 Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Kan virke som om ventetiden for dere med trøblete intel grafikk er over: http://www.linux-magazine.com/online/news/...raphics_drivers Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Har kjøpt meg en Acer Revo(lution) R3600 (299$) med NVIDIA Ion (HTPC). Dette er modellen med 2 GB RAM (som gir 512 MB skjermkortminne) og 160 GB harddisk. Vista-installasjonen som fulgte med var latterlig treg (men dette hadde jeg lest på forhånd, så ingen overraskelse), og på spansk (pga kjøpt i Spania). Heldigivis lå det en 80GB partisjon uten data klar til Ubuntu 9.04, som jeg la inn med minnepenn. Man må inn med NVIDIA beta-drivere (her 185.19) for å få utnyttet skjermkortet og få støtte for VDPAU. Bruker XBMC som har god støtte for VDPAU ut-av-boksen (XBMC har egen pakkebrønn for Ubuntu). Så langt ser det ut til å fungere perfekt Den tar HD-filmer uten at CPU brukes nevneverdig. Den er jo utrolig liten, og heldigvis veldig stille (hater viftestøy). HDMI og HDMI-audio fungerer i Ubuntu. Den har støtte for både trådløst og kablet nettverk, og nok av USB-porter (bruker endel USB-disker). Systemet er raskere enn jeg hadde trodd (pga treg Vista og div folk på nettet har påstatt at den er treg pga svak CPU), og den booter kjapt (EXT4 på systempartisjonen). Kjører en minimal GNOME-session uten Compiz. Lurte på en ting ang. CPU-en, som er en Intel Atom 230 1.6 GHz. Denne skal bare ha én kjerne, men /proc/cpuinfo viser dette: processor : 0 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 28 model name : Intel(R) Atom(TM) CPU 230 @ 1.60GHz stepping : 2 cpu MHz : 1600.110 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 1 apicid : 0 initial apicid : 0 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm bogomips : 3200.22 clflush size : 64 power management: processor : 1 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 28 model name : Intel(R) Atom(TM) CPU 230 @ 1.60GHz stepping : 2 cpu MHz : 1600.110 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 1 apicid : 1 initial apicid : 1 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm bogomips : 3199.98 clflush size : 64 power management: Og systemet generelt ser ut til å vise at det er 2 CPU-er. Stemmer dette? Kan ikke finne noe på nettet som antyder at det er 2 CPU-er i denne. Forresten noen som vet om man kan finne CPU-temperaturen på en Atom-prosessor i GNU/Linux? Finner den ikke på "de vanlige" måtene. Kun i BIOS. Endret 8. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Har kjøpt meg en Acer Revo(lution) R3600 (299$) med NVIDIA Ion (HTPC). Dette er modellen med 2 GB RAM (som gir 512 MB skjermkortminne) og 160 GB harddisk. Vista-installasjonen som fulgte med var latterlig treg (men dette hadde jeg lest på forhånd, så ingen overraskelse), og på spansk (pga kjøpt i Spania). Heldigivis lå det en 80GB partisjon uten data klar til Ubuntu 9.04, som jeg la inn med minnepenn. Man må inn med NVIDIA beta-drivere (her 185.19) for å få utnyttet skjermkortet og få støtte for VDPAU. Bruker XBMC som har god støtte for VDPAU ut-av-boksen (XBMC har egen pakkebrønn for Ubuntu). Så langt ser det ut til å fungere perfekt Den tar HD-filmer uten at CPU brukes nevneverdig. Den er jo utrolig liten, og heldigvis veldig stille (hater viftestøy). HDMI og HDMI-audio fungerer i Ubuntu. Den har støtte for både trådløst og kablet nettverk, og nok av USB-porter (bruker endel USB-disker). Systemet er raskere enn jeg hadde trodd (pga treg Vista og div folk på nettet har påstatt at den er treg pga svak CPU), og den booter kjapt (EXT4 på systempartisjonen). Lurte på en ting ang. CPU-en, som er en Intel Atom 230 1.6 GHz. Denne skal bare ha én kjerne, men /proc/cpuinfo viser dette: processor : 0 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 28 model name : Intel(R) Atom(TM) CPU 230 @ 1.60GHz stepping : 2 cpu MHz : 1600.110 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 1 apicid : 0 initial apicid : 0 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm bogomips : 3200.22 clflush size : 64 power management: processor : 1 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 28 model name : Intel(R) Atom(TM) CPU 230 @ 1.60GHz stepping : 2 cpu MHz : 1600.110 cache size : 512 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 1 apicid : 1 initial apicid : 1 fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm bogomips : 3199.98 clflush size : 64 power management: Og systemet generelt ser ut til å vise at det er 2 CPU-er. Stemmer dette? Kan ikke finne noe på nettet som antyder at det er 2 CPU-er i denne. Forresten noen som vet om man kan finne CPU-temperaturen på en Atom-prosessor i GNU/Linux? Finner den ikke på "de vanlige" måtene. Kun i BIOS. Kan det være HyperThreading i den CPUen? Vet at i7 viser 8 kjerner i Ubuntu, selv om det i virkeligheten er 4 kjerner med HT. Edit: Jupp, det er HT i Atom 230. Kult. Linky Endret 8. juni 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Kan det være HyperThreading i den CPUen? Vet at i7 viser 8 kjerner i Ubuntu, selv om det i virkeligheten er 4 kjerner med HT Ah, det er vel gjerne svaret. Ja, den støtter hyperthreading, og dette er på i BIOS som standard. Flere programmer viser 2 CPU-er, med forskjellig load. Endret 8. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Vel, Intel Atom 300 serien er dual core prosessorer, men i følge /proc/cpuinfo er din Atom en 230, som er single core. kilde Men alle Atom CPU ser ut til å ha hyper-threading, så det er vel grunnen. EDIT: i was to late hot plate Endret 8. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Vel, Intel Atom 300 serien er dual core prosessorer, men i følge /proc/cpuinfo er din Atom en 230, som er single core. kildeMen alle Atom CPU ser ut til å ha hyper-threading, så det er vel grunnen. EDIT: i was to late hot plate Ja, jeg skrev at jeg har en Atom 230, og at den er single-core. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Hmmmm. Ser at Meeter har 1GB/Linux-versjonen til 1999,-.. HMMmmmmm! *lete etter rusk i lommeboka* oj88: Kan du gi noen kjappe benchmarks på boot (bootchart), og litt CPU-intensive oppgaver? Linkz F.eks. encoding av ogg, FLAC etc og litt annen koselig tallknusing? Litt 3D-tall hadde også vært fint, men ikke nødvendig. (btw, bootchart ligger i pakkebrønnen:)) Endret 8. juni 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hmmmm. Ser at Meeter har 1GB/Linux-versjonen til 1999,-.. HMMmmmmm! *lete etter rusk i lommeboka* oj88: Kan du gi noen kjappe benchmarks på boot (bootchart), og litt CPU-intensive oppgaver? Linkz F.eks. encoding av ogg, FLAC etc og litt annen koselig tallknusing? Litt 3D-tall hadde også vært fint, men ikke nødvendig. (btw, bootchart ligger i pakkebrønnen:)) Får se hvis jeg får tid. Tror ikke det er anbefalt med 1 GB-utgaven da jeg ikke tror man kan dedikere 512 MB RAM til skjermkortet og det kan hindre ytelsen. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hmmmm. Ser at Meeter har 1GB/Linux-versjonen til 1999,-.. HMMmmmmm! *lete etter rusk i lommeboka* oj88: Kan du gi noen kjappe benchmarks på boot (bootchart), og litt CPU-intensive oppgaver? Linkz F.eks. encoding av ogg, FLAC etc og litt annen koselig tallknusing? Litt 3D-tall hadde også vært fint, men ikke nødvendig. (btw, bootchart ligger i pakkebrønnen:)) Får se hvis jeg får tid. Tror ikke det er anbefalt med 1 GB-utgaven da jeg ikke tror man kan dedikere 512 MB RAM til skjermkortet og det kan hindre ytelsen. Kjøper heller en ekstra minnebrikke som jeg setter inn selv enn å gå opp til 2 GB-versjonen som koster 1000 kr mer for en ekstra gb minne og VHP... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 "Vi i Friprogsenteret har nå som målsetning å kartlegge prosjekter i Norge som bruker fri programvare i hele eller deler av sin løsning. Vi ønsker også å kartlegge virksomeheter som i sin infrastruktur bruker fri programvare også utover det som kan defineres som prosjekter. Vi ber nå om din hjelp til denne kartleggingen. Deltar du i et prosjekt eller jobber i en virksomhet som bruker fri programvare ber vi deg bidra ved å fylle ut skjema." http://blogg.friprog.no/2009/06/kartleggin...ri-programvare/ Jeg vet at et par her er involvert i slikt, så her er det bare å skrive seg på Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Kjøper heller en ekstra minnebrikke som jeg setter inn selv enn å gå opp til 2 GB-versjonen som koster 1000 kr mer for en ekstra gb minne og VHP... Hm, kan ikke se noen enkel måte å åpne boksen på... Gjør du det selv bryter du vel 2-års-garantien som jeg synes er jævli kjekk å ha. Synes godt de kunne levert Linux med 2 GM RAM, minst. Ser de har en med 4 GB RAM og 500 GB HDD også, med VHP. Endret 8. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 5 års reklamasjonsrett synes jeg er mye kjekkere. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Kjøper heller en ekstra minnebrikke som jeg setter inn selv enn å gå opp til 2 GB-versjonen som koster 1000 kr mer for en ekstra gb minne og VHP... Hm, kan ikke se noen enkel måte å åpne boksen på... Gjør du det selv bryter du vel 2-års-garantien som jeg synes er jævli kjekk å ha. Synes godt de kunne levert Linux med 2 GM RAM, minst. Ser de har en med 4 GB RAM og 500 GB HDD også, med VHP. Er vel sikkert noen kamuflerte skruehull et sted.. Ang linux med 2 GB, da hadde vel prisen på Windows kommet for godt frem om man sammenlignet Men kanskje litt rart at de ikke har f.eks. en Linuxburk med f.eks. 3 gb minne og 500 gb hdd til samme pris som 2gb/VHP-maskina Heisann? Endret 8. juni 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Ang linux med 2 GB, da hadde vel prisen på Windows kommet for godt frem om man sammenlignet Men kanskje litt rart at de ikke har f.eks. en Linuxburk med f.eks. 3 gb minne og 500 gb hdd til samme pris som 2gb/VHP-maskina Heisann? Hehe Se der ja. Popper frem alternativer nå. Multicom hadde inntil nylig sin egen Ion-maskin, men denne er billigere. NgZ: Jeg bor i Spania, fikk beskjed om 2 års garanti. Men det er liksom en egen Acer-garanti. Mulig at det er noen andre lover i tillegg. Endret 8. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Må bare poste om den nye valpen: Macpup Opera, skal testes senere i dag på min gamle T21 Enlightenment 17 ble for mye bling og vas, derimot er JWM bra og akkurat nok. Puppy Linux 4.2-v2 Deeper Thought er enkel å bruke og nesten uten bugs. Anbefales i hvertfall for PIII 800MHz, ser flere tråder på nettet hvor noen anbefaler xubuntu for PIII, har prøvd den både med xfce og lxde, som natt og dag i forhold til denne valpen Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Oppdaterte Conky i går og nå forsvinner all tekst. Any ideas? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Linux 2.6.30 er sluppet. Kernelnewbies har som vanlig en god liste over nyhetene. Jeg festa meg brått ved NILFS2, et log-strukturert filsystem, som ser ut til å være vinklet spesielt mot SSD Ser spennende ut. Og et par tester har blitt gjort av det med sammenlikninger mot standardd filsystemer og andre nye filsystemer. Emerging Filesystems - en eldre test fra 2007 og About SSD - en test av filsystemer, blant annet ext4, btrfs, xfs, på SSD EDIT: Artikkel om NILFS2: NILFS: A File System to Make SSDs Scream Endret 10. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå